[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 12، شماره 1 - ( 1399 ) ::
جلد 12 شماره 1 صفحات 61-52 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی ابعاد و مولفه های ارتقاء نظام آموزش پزشکی در تراز بین المللی با استفاده از تکنیک دلفی
نفیسه السادات دادگران ، مهدی باقری* ، امینه احمدی
گروه مدیریت آموزشی، واحد بین المللی کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، جزیره کیش، ایران ، m.bagheri@iauba.ac.ir
چکیده:   (3095 مشاهده)
مقدمه: از آنجائی­ که توجه به کیفیت و کمیت آموزش پزشکی و بهبود آن نقش بسزایی در ارتقاء نظام سلامت کشور دارد، پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و مولفه های و به منظور ارتقای نظام آموزش پزشکی با تراز بین المللی در کشور صورت گرفته است. .
روش ها: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و درسال 1398 در دانشگاه علوم پزشکی گیلان انجام شد. برای گردآوری اطلاعات از روش تلفیقی شامل سه روش، مطالعه اسنادی، دلفی فازی و پیمایشی استفاده گردید. در تکنیک دلفی روش نمونه­ گیری به صورت هدفمند بود و با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته تا رسیدن به اشباع داده ها با 10 نفر از خبرگان و صاحب­ نظران حوزه ­های آموزش علوم پزشکی و مدیریت آموزشی مصاحبه انجام شد. به منظور تحلیل محتوای در مرحله اول از تحلیل محتوای کیفی و در مرحله دوم و سوم از تحلیل دلفی فازی استفاده شد .
یافته ها: در ابتدا از داده­ های حاصل از مصاحبه­ ها 612 کد اولیه استخراج که پس از بازنگری مداوم به 200 کد تقلیل یافت و در نهایت این کدها در قالب 3 تم اصلی (14 طبقه) شامل اصلاح و رتبه ­بندی در نظام آموزشی (خلاقیت در آموزش پزشکی، استانداردسازی عوامل آموزش و پژوهش، سنجش کیفی و کمی آموزش)، ارتقای کیفیت آموزش دانشگاه (اهداف و جایگاه سازمانی اساتید، دانشجو و فرصت­ های مطالعاتی، دوره های آموزشی و راهبردهای یادگیری/یاددهی، امکانات و تجهیزات آموزشی، عملکرد آموزشی) و بین­ المللی­ سازی آموزش (شرایط جهانی و منطقه­ ای، شرایط فرهنگی، اقتصادی و سیاسی، همکاری علمی و تجهیزات، مدیریت و منابع انسانی، فعالیت های فوق برنامه و درسی، نظارت و بازبینی) و 100 زیر طبقه تقسیم ­بندی گردیده است.
نتیجه گیری: نتایج بدست آمده نشان داد که جهت مقوله بین­ المللی­ سازی دانشگاه ­ها و ایجاد بستری پویا، سیاست­ گذاری درازمدت برای بهبود فعالیت­ های پژوهشی، آموزشی، خدماتی و هماهنگی میان بخش­ های مختلف دانشگاه ضروری به نظر می­ رسد.
واژه‌های کلیدی: آموزش پزشکی، بین المللی، تکنیک دلفی
متن کامل [PDF 500 kb]   (1327 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (2327 مشاهده)  
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: مدیریت آموزشی
فهرست منابع
1. Farrokhi M. ]Theoretical research on the phenomenon of globalization and cultural-media imperialism: Cultural homogenization and homogeneity[. Journal of Media Studies 2015; 10(29): 9 -24.[Persian]
2. Abdolahzade Estakhry G, Heidarzadeh A, Yazdani S, Taheri Ezbarami Z.[ Identification of Top Medical School's Educational Structure in the World]. RME 2014; 6 (2) :19-27.[Persian] [DOI:10.18869/acadpub.rme.6.2.19]
3. Tabatabaei sh, Ziaei SM.] future studies: necessity for developing the medical education system[ . Developmental steps in medical education 2014;12(2) :433-435.[Persian]
4. Amirdehi H, Neyestani MR, Jahanian I. ]The Role of External Evaluation on Higher Education Quality Improvement; Case Study: Babol University of Medical Sciences[. Journal of Research and Planning in Higher Education 2016; 22 (4): 99-111.[Persian]
5. Al-e-Taha SR, Jabbari N, Niyaz Azari K. ]Identification of ranking indices of medical universities of north east of Iran[. Journal ofNorth Khorasan University of Medical Sciences 2018; 10(1): 59-64.[Persian]
6. Zamani Manesh H, Khorasani A, Bakhtiari T. ]Designing a Native Pattern for the Internationalization of Iranian Medical Universities: A Qualitative Study[. RME 2017; 9 (2): 56-44 .[Persian]
7. Kapitulčinová D, AtKisson A, Perdue J, Will M. Towards integrated sustainability in higher education-Mapping the use of the Accelerator toolset in all dimensions of university practice. Journal of Cleaner Production 2018;172: 4367-82. [DOI:10.1016/j.jclepro.2017.05.050]
8. Mikheeva, N F. Globalization and Multiculturalism in the European System of Education. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences 2017; 10(1): 67-73. [DOI:10.17516/1997-1370-0007]
9. Paine L. Alternative Framing of Teacher Education: A Challenge for Teacher Education in an Age of Globalization. in: Zhu X, Goodwin AL, Zhang H, editors.Quality of Teacher Education and Learning. New Frontiers of Educational Research. Singapore:Springer; 2017. [DOI:10.1007/978-981-10-3549-4_6]
10. Magd H. AE. Distinguished Keynote Paper: Globalization, Education Policy and Quality Assurance in Higher Education in Developing Countries., Education Excellence 2016; 1-10.
11. Delaware A. ]Probability and Applied Statistics in Psychology and Educational Sciences]. 26th ed. Tehran:Roshd Publisher; 2018.[Persian]
12. Cheng CH, Lin Y. Evaluating the best mail battle tank using fuzzy decision theory with linguistic criteria evaluation. European Journal of Operational Research 2002;142(1):147-86. [DOI:10.1016/S0377-2217(01)00280-6]
13. Park KH. Education, globalization, and income inequality in Asia. ADBI Working Paper. [Cited 2020 Jun 20 ] Available from: https://www.adb.org/publications/education-globalization-and-income-inequality-asia
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dadgaran N, Bagheri M, Ahmadi A. Identification of the Dimensions and Components of Medical Education System Enhancement at International Level Using Delphi Analysis. RME 2020; 12 (1) :52-61
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-897-fa.html

دادگران نفیسه السادات، باقری مهدی، احمدی امینه. شناسایی ابعاد و مولفه های ارتقاء نظام آموزش پزشکی در تراز بین المللی با استفاده از تکنیک دلفی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1399; 12 (1) :52-61

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-897-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 1 - ( 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education