دوره 1، شماره 1 - ( 1386 )                   جلد 1 شماره 1 صفحات 6-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karimi Z, Molazem Z, Malekzadeh J M, Khalili H. The Critical Thinking Skills Levels of Students Enrolled in a Four Years Bachelor Program at Nursing College in Yasouj. Res Med Edu 2007; 1 (1) :1-6
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-81-fa.html
کریمی زهره، ملازم زهرا، ملک‌زاده جان محمد، خلیلی حسین. بررسی مهارت‌های تفکر انتقادی در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی یاسوج. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1386; 1 (1) :1-6

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-81-fa.html


، karimiz48@yahoo.com
چکیده:   (11023 مشاهده)

مقدمه: هدف اصلی برنامه‌های آموزشی دانشکده­‌های پرستاری تربیت افراد کار آزموده در مراقبت جامع از مدد جو می‌باشد. ارزشیابی مهارت تفکر انتقادی می‌تواند به عنوان پایه و اساسی جهت بررسی این برنامه‌ها مورد استفاده قرار گیرد. در همین راستا این پژوهش با هدف تعیین مهارت‌های تفکر انتقادی در دانشجویان پرستاری یاسوج انجام پذیرفت.

  روش ­ها : در این مطالعه توصیفی- مقطعی، جامعه پژوهش، کلیه دانشجویان کارشناسی پرستاری مشغول به تحصیل در دانشکده پرستاری و مامایی یاسوج در سال 1384 بودند. نمونه گیری با روش غیراحتمالی و از نوع آسان بر روی 72 نفر انجام گرفت. ابزار گردآوری داده‌ها آزمون مهارت‌های تفکر انتقادی کالیفرنیا ( فرم ب) بود. در بخش اول اطلاعات دموگرافیک مورد سوال قرار گرفت و بخش دوم شامل 5 حوزه مهارت‌های شناختی تفکر انتقادی بود . اعتماد و اعتبار آزمون مذکوردر مطالعه ‌ خلیلی (1382) تعیین و تائید شده‌است. داده‌های جمع آوری شده با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار)، آزمون t ، آزمون کروسکال والیس و رگرسیون در برنامه نرم افزاری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

  یافته­ ها: یافته­های پژوهش نشان داد که میانگین نمره مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان14/3 13/10بوده و توانائی استدلال استقرائی و تجزیه تحلیل دانشجویان بیشتر از سایر حیطه ها بوده است. آزمون رگرسیون خطی نشان داد که بین معدل ونمرات آزمون مهارت­های تفکر انتقادی رابطه معکوس ( 246/0- = ) و بین سن و نمرات آزمون مهارت­های تفکر انتقادی رابطه مثبت (32/0= ) وجود دارد. همچنین تفاوت معنی داری در نمره تفکر انتقادی دانشجویان پسرنسبت به دانشجویان دختر مشاهده نشد.

  نتیجه­ گیری: مهارت­های تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری یاسوج کمتر از یک سوم نمره کل آزمون بوده است و بین معدل ونمرات آزمون مهارت­های تفکر انتقادی رابطه معکوس وجود دارد و با افزایش سن، این مهارت افزایش می یابد. همچنین تفاوت معنی­داری در نمره تفکر انتقادی دانشجویان پسرنسبت به دانشجویان دختر مشاهده نشد. لذا باتوجه به نتایج حاصل از این پژوهش، پژوهشگران پیشنهاد می­کنند روش­های موثر در ایجاد تفکر انتقادی به نحو مقتضی در آموزش دانشجویان در نظر گرفته شود و فرآیند آموزش بر این اساس ارائه گردد.

واژه‌های کلیدی: دانشجو، پرستاری، تفکر انتقادی
متن کامل [PDF 148 kb]   (1160 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در آموزش علوم پزشکی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Research in Medical Education

Designed & Developed by: Yektaweb