بررسی مهارتهای تفکر انتقادی در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی یاسوج
|
زهره کریمی*، زهرا ملازم، جان محمد ملکزاده، حسین خلیلی |
، karimiz48@yahoo.com |
|
چکیده: (10348 مشاهده) |
مقدمه: هدف اصلی برنامههای آموزشی دانشکدههای پرستاری تربیت افراد کار آزموده در مراقبت جامع از مدد جو میباشد. ارزشیابی مهارت تفکر انتقادی میتواند به عنوان پایه و اساسی جهت بررسی این برنامهها مورد استفاده قرار گیرد. در همین راستا این پژوهش با هدف تعیین مهارتهای تفکر انتقادی در دانشجویان پرستاری یاسوج انجام پذیرفت.
روش ها : در این مطالعه توصیفی- مقطعی، جامعه پژوهش، کلیه دانشجویان کارشناسی پرستاری مشغول به تحصیل در دانشکده پرستاری و مامایی یاسوج در سال 1384 بودند. نمونه گیری با روش غیراحتمالی و از نوع آسان بر روی 72 نفر انجام گرفت. ابزار گردآوری دادهها آزمون مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیا ( فرم ب) بود. در بخش اول اطلاعات دموگرافیک مورد سوال قرار گرفت و بخش دوم شامل 5 حوزه مهارتهای شناختی تفکر انتقادی بود . اعتماد و اعتبار آزمون مذکوردر مطالعه خلیلی (1382) تعیین و تائید شدهاست. دادههای جمع آوری شده با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار)، آزمون t ، آزمون کروسکال والیس و رگرسیون در برنامه نرم افزاری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: یافتههای پژوهش نشان داد که میانگین نمره مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان14/3 13/10بوده و توانائی استدلال استقرائی و تجزیه تحلیل دانشجویان بیشتر از سایر حیطه ها بوده است. آزمون رگرسیون خطی نشان داد که بین معدل ونمرات آزمون مهارتهای تفکر انتقادی رابطه معکوس ( 246/0- = ) و بین سن و نمرات آزمون مهارتهای تفکر انتقادی رابطه مثبت (32/0= ) وجود دارد. همچنین تفاوت معنی داری در نمره تفکر انتقادی دانشجویان پسرنسبت به دانشجویان دختر مشاهده نشد.
نتیجه گیری: مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری یاسوج کمتر از یک سوم نمره کل آزمون بوده است و بین معدل ونمرات آزمون مهارتهای تفکر انتقادی رابطه معکوس وجود دارد و با افزایش سن، این مهارت افزایش می یابد. همچنین تفاوت معنیداری در نمره تفکر انتقادی دانشجویان پسرنسبت به دانشجویان دختر مشاهده نشد. لذا باتوجه به نتایج حاصل از این پژوهش، پژوهشگران پیشنهاد میکنند روشهای موثر در ایجاد تفکر انتقادی به نحو مقتضی در آموزش دانشجویان در نظر گرفته شود و فرآیند آموزش بر این اساس ارائه گردد.
|
|
واژههای کلیدی: دانشجو، پرستاری، تفکر انتقادی |
|
متن کامل [PDF 148 kb]
(1054 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|