[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 11، شماره 3 - ( 1398 ) ::
جلد 11 شماره 3 صفحات 83-71 برگشت به فهرست نسخه ها
مدیریت محیط سازمانی در موسسات آموزش عالی با رویکرد سیستم پیچیده سازوارشونده: دلالت‌های کاربردی در مدیریت موسسات آموزش پزشکی
جعفر ترک زاده* ، فاطمه عبدشریفی ، عباس عباسی، قاسم سلیمی
گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، ایران ، djt2891@gmail.com
چکیده:   (3816 مشاهده)
مقدمه: امروزه به دلیل پیچیدگی‌های ایجاد شده در محیط بیرونی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش پزشکی لزوم ایجاد تغییر در ساختار، فرایندها و سیستم‌های سازمانی برای سازواری با محیط بیرونی امری اجتناب­ ناپذیر است. از این رو هدف پژوهش حاضر بررسی مقوله مدیریت محیط سازمانی در موسسات آموزش عالی با رویکرد سیستم پیچیده سازوارشونده در موسسات آموزش پزشکی بود.
روش‌ها: روش پژوهش کیفی و مبتنی بر مطالعه موردی بود. در این راستا با استفاده از رویکرد نمونه‌گیری هدفمند و براساس معیار (رشته، تخصص و سابقه اجرایی مرتبط) و تکنیک اشباع نظری، مصاحبه‌های عمیق با دوازده نفر از مدیران و اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ارتباط با پدیده ­ی مورد بررسی انجام شد. سپس داده‌های به دست آمده با استفاده از نرم­افزار آماری Nvivo و از طریق روش تحلیل مضمون مورد تحلیل قرار گرفت و در قالب مضامین پایه، سازمان‌دهنده و فراگیر دسته‌بندی و شبکه مضامین سازماندهی شد.
یافته‌ها: براساس نتایج به ­دست آمده مدیریت محیط با رویکرد سیستم پیچیده سازوارشونده مشتمل بر ابعاد رویکردهای زیربنایی، توسعه ظرفیت‌های سازمانی، مدیریت تغییر شبکه‌ای، مدیریت منابع، پویایی شناسی‌های محیط، مدیریت محیط تعاملی، مدیریت عملکرد سازوارشونده و مدیریت راهبردی می‌باشد که هر یک به نوبه‌ی خود دارای مولفه‌های چندی می‌باشند.
نتیجه‌گیری: نتایج حاصل از این مطالعه‌ی کیفی نشان داد که با توجه به پویایی‌های موجود در محیط بیرونی موسسات آموزش عالی، ضرورت استفاده از رویکردهای راهبردی؛ ظرفیت‌های کلیدی دانشگاه؛ درک شیوه‌های تعامل با محیط بیرونی و بهبود عملکرد در راستای افزایش اثربخشی پاسخگویی به محیط اجتناب ناپذیر است. همچنین لزوم توجه و پایش مستمر تغییرات محیطی به ­صورت شبکه‌ای و استفاده از منابع درون سازمانی در راستای پاسخگویی به این اقتضائات با نگرشی سیستمی، راهبردی و مبتنی به پاسخگویی مطلوب به نیازهای جامعه ضروری است. آگاهی سیاست­ گذاران و مدیران موسسات آموزش عالی پزشکی از اهمیت ابعاد ذکر شده در این چارچوب می‎­تواند باعث بهبود مداوم عملکرد دانشگاه‌های علوم پزشکی در راستای پاسخگویی به نیازهای جامعه و محیط بیرونی شود. 
واژه‌های کلیدی: مدیریت محیط، محیط سازمانی، سیستم پیچیده سازوارشونده، آموزش عالی
متن کامل [PDF 677 kb]   (868 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1323 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزشی
فهرست منابع
1. Liao SH, Wu CC. System perspective of knowledge management, organizational learning, and organizational innovation. Expert systems with Applications 2010; 37 (2): 1096-103. [DOI:10.1016/j.eswa.2009.06.109]
2. Sporn B. Building adaptive universities: Emerging organisational forms based on experiences of European and US universities. Tertiary Education & Management 2001; 7 (2): 121-34. [DOI:10.1080/13583883.2001.9967046]
3. Babatunde BO, Adebisi AO.Strategic Environmental Scanning and Organization Performance in a Competitive Business Environment. Economic Insights-Trends & Challenges 2012;64(1):24-34.
4. Thames B, Webster DW. Chasing change: Building organizational capacity in a turbulent environment. John Wiley & Sons; 2009.
5. Yazdani S, Hosseini F, Homayoni zand R. [Reform in general medical degree curriculum]. First edition ed: Shahid Beheshti University of Medical Sciences .Tehran: Educational development center; 2008. [persian]
6. Pearce JA, Robinson RB, Subramanian R. Strategic management: Formulation, implementation, and control. Columbus, OH: Irwin/ McGraw-Hill; 2000.
7. Oreja-Rodríguez JR, Yanes- Estévez V. Perceived environmental uncertainty in tourism: A new approach using the Rasch model. Tourism Management 2007; 28 (6): 1450-63. [DOI:10.1016/j.tourman.2006.12.005]
8. Robertson PJ, Roberts DR, Porras JI. Dynamics of planned organizational change: Assessing empirical support for a theoretical model. Academy of Management Journal 1993; 36 (3): 619-34. [DOI:10.5465/256595]
9. Vietor RH, Vietor RH. How countries compete: Strategy, structure, and government in the global economy. Harvard Business Press; 2007.
10. Nickols F. Change management 101.[Cited 2019 Apr 9].avaliablefrom: http://www. nickols. us/ change. pdf
11. Weichhart G. The learning environment as a chaotic and complex adaptive system. Systema: connecting matter, life, culture and technology 2013; 1 (1): 36-53.
12. Levin S, Xepapadeas T, Crépin AS, Norberg J, De Zeeuw A, Folke C, Hughes T, Arrow K, Barrett S, Daily G, Ehrlich P. Social-ecological systems as complex adaptive systems: modeling and policy implications. Environment and Development Economics 2013; 18 (2): 111-32. [DOI:10.1017/S1355770X12000460]
13. Mittal S. Emergence in stigmergic and complex adaptive systems: A formal discrete event systems perspective. Cognitive Systems Research 2013; 21: 22-39. [DOI:10.1016/j.cogsys.2012.06.003]
14. Davis EJ, Smith TJ, Leflore D. Chaos in the classroom: A new theory of teaching and learning. Carolina Academic Press; 2007.
15. Faust V, Christens BD, Sparks SM, Hilgendorf AE. Exploring relationships among organizational capacity, collaboration, and network change. Psychosocial Intervention 2015; 24 (3): 125-31. [DOI:10.1016/j.psi.2015.09.002]
16. Hatum A. Adaptation or expiration in family firms: Organizational flexibility in emerging economies. Edward Elgar Publishing; 2007. [DOI:10.4337/9781847205421]
17. Michael B, Popov M. The Failure of Theory to Predict The Way Public Sector Organisation Responds to Its Organisational Environment And The Need For A Mosaic-View of Organisational Theory. Public Organization Review 2016; 16 (1): 55-75. [DOI:10.1007/s11115-014-0296-5]
18. Sibirskaya E, Stroeva O, Simonova E. The characteristic of the institutional and organizational environment of small innovative and big business cooperation. Procedia Economics and Finance2015; 27: 507-15. [DOI:10.1016/S2212-5671(15)01028-X]
19. Cordon CP. System theories: An overview of various system theories and its application in healthcare. American Journal of Systems Science 2013; 2 (1): 13-22.
20. Hatum A. Adaptation or expiration in family firms: Organizational flexibility in emerging economies. Edward Elgar Publishing; 2007. [DOI:10.4337/9781847205421]
21. Dias E, Lopes DS. Co-operation between Large Enterprises (LE's) and SME's: an Approach to Overcome the Stage Internationalization Process. Business: Theory and Practice 2014; 15(4): 316-27. [DOI:10.3846/btp.2014.448]
22. Allui A, Sahni J. Strategic human resource management in higher education institutions: empirical evidence from Saudi. Procedia-Social and Behavioral Sciences 2016; 235: 361-71. [DOI:10.1016/j.sbspro.2016.11.044]
23. Lucas A, Edwards M. Development of crisis resource management skills: A literature review. Clinical Simulation in Nursing 2017; 13 (8): 347-58. [DOI:10.1016/j.ecns.2017.04.006]
24. Abdullah TM. Profit Maximization Theory, Survival-based theory and contingency theory: A review on several underlying research theories of corporate turnaround. Jurnal Ekonom2010; 13(4 ):136-143.
25. Adina- Petruţa P, Roxana S. Integrating six sigma with quality management systems for the development and continuous improvement of higher education institutions. Procedia-Social and Behavioral Sciences 2014; 143: 643-8. [DOI:10.1016/j.sbspro.2014.07.456]
26. Amdan S, Rahman RA, Shahid SA, Bakar SA, Khir MM, Demong NA. The role of extrinsic motivation on the relationship between office environment and organisational commitment. Procedia Economics and Finance 2016; 37: 164-9. [DOI:10.1016/S2212-5671(16)30108-3]
27. Dole C, Schroeder RG. The impact of various factors on the personality, job satisfaction and turnover intentions of professional accountants. Managerial auditing journal 2001; 16 (4): 234-45. [DOI:10.1108/02686900110389188]
28. Morrow PC, McElroy JC, Scheibe KP. Influencing organizational commitment through office redesign. Journal of vocational behavior 2012; 81 (1): 99-111. [DOI:10.1016/j.jvb.2012.05.004]
29. Adema KL, Roehl WS. Environmental scanning the future of event design. International Journal of Hospitality Management 2010; 29 (2): 199-207. [DOI:10.1016/j.ijhm.2009.10.017]
30. Evans N, Stonehouse G, Campbell D. Strategic management for travel and tourism. Taylor & Francis; 2012. [DOI:10.4324/9780080498294]
31. Adeoye AO, Elegunde AF. Impacts of external business environment on organisational performance in the food and beverage industry in Nigeria. British Journal of Arts and Social Sciences 2012; 6(2):194-201.
32. Tuan Mat T. Management accounting and organizational change: impact of alignment of management accounting system, structure and strategy on performance [dissertation]. Perth Western Australia: Edith Cowan University; 2010.
33. Guleva VY, Dukhanov A. Influence of the external environment behaviour on the banking system stability. Procedia Computer Science 2015; 51: 1603-12. [DOI:10.1016/j.procs.2015.05.292]
34. Bastian E, Muchlish M. Perceived environment uncertainty, business strategy, performance measurement systems and organizational performance. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2012; 65: 787-92. [DOI:10.1016/j.sbspro.2012.11.200]
35. Erserim A. The impacts of organizational culture, firm's characteristics and external environment of firms on management accounting practices: an empirical research on industrial firms in Turkey. Procedia- Social and Behavioral Sciences 2012; 62:372-6. [DOI:10.1016/j.sbspro.2012.09.059]
36. Michael B, Popov M. How Does Government Size and Structure Respond Empirically to Changes in its Organisational Environment?. Public Organization Review. 2016; 16 (2): 269-83. [DOI:10.1007/s11115-015-0306-2]
37. Attride- Stirling J. Thematic networks: an analytic tool for qualitative research.Qualitative research 2001; 1 (3):385-405. [DOI:10.1177/146879410100100307]
38. Clark VL, Creswell JW. Understanding research: A consumer's guide. Pearson Higher Ed; 2014.
39. Judge WQ. Building organizational capacity for change: The leader's new mandate. Business Expert Press; 2011. [DOI:10.4128/9781606491256]
40. Strichman N, Marshood F. Adaptive Capacity and Social Change. Introduction: A Conceptual Framework. Organizational Learning and Long-term Stability. New England Journal of Public Policy 2010; 23 (1):19.
41. Mundia M. Organisational Capacity Assessment an Introduction to A Tool. Kepa's working papers; 2009 .
42. Akyel N, KorkusuzPolat T, Arslankay S. Strategic planning in institutions of higher education: A case study of Sakarya University. Procedia-Social and Behavioral Sciences 2012; 58: 66-72. [DOI:10.1016/j.sbspro.2012.09.979]
43. Moldovan L. Integration of strategic management and quality assurance in the Romanian higher education. Procedia-Social and Behavioral Sciences 2012; 58: 1458-65. [DOI:10.1016/j.sbspro.2012.09.1132]
44. Pincus KV, Stout DE, Sorensen JE, Stocks KD, Lawson RA. Forces for change in higher education and implications for the accounting academy. Journal of Accounting Education 2017; 40: 1-8. [DOI:10.1016/j.jaccedu.2017.06.001]
45. Arslan H, Akdemir A, Karslı MD. How human resource operations work in higher education institutions. Procedia-Social and Behavioral Sciences 2013; 99: 742-51. [DOI:10.1016/j.sbspro.2013.10.546]
46. Degn L. Sensemaking, sensegiving and strategic management in Danish higher education. Higher Education. 2015, 1; 69 (6): 901-13. [DOI:10.1007/s10734-014-9812-3]
47. Aleixo AM, Leal S, Azeiteiro UM. Conceptualization of sustainable higher education institutions, roles, barriers, and challenges for sustainability: An exploratory study in Portugal. Journal of Cleaner Production 2018; 172: 1664-73. [DOI:10.1016/j.jclepro.2016.11.010]
48. Rauen TR, Lezana ÁG, da Silva V. Environmental management: an overview in higher education institutions. Procedia Manufacturing. 2015; 3: 3682-8. [DOI:10.1016/j.promfg.2015.07.785]
49. Ashmos DP, Duchon D, McDaniel Jr RR. Organizational responses to complexity: the effect on organizational performance. Journal of organizational change management 2000; 13 (6): 577-95. [DOI:10.1108/09534810010378597]
50. Figueiró PS, Raufflet E. Sustainability in higher education: a systematic review with focus on management education. Journal of cleaner production 2015; 106: 22-33. [DOI:10.1016/j.jclepro.2015.04.118]
51. Fooladvand M, Yarmohammadian MH, Shahtalebi S. The application strategic planning and balance scorecard modelling in enhance of higher education. Procedia- Social and Behavioral Sciences. 2015; 186: 950-4. [DOI:10.1016/j.sbspro.2015.04.115]
52. Wall F. Organizational dynamics in adaptive distributed search processes: effects on performance and the role of complexity. Frontiers of Information Technology & Electronic Engineering 2016, 1; 17 (4): 283-95. [DOI:10.1631/FITEE.1500306]
53. Champoux JE. Organizational behavior: Integrating individuals, groups, and organizations. Routledge; 2010. [DOI:10.4324/9780203872918]
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Torkzadeh J, Abdesharifi F, Abasi A, Salimi G. Organizational Environment Management in Higher Education Institutions with Complex Adaptive System Approach: Practical Implications in the Management of Medical Education Institutions. RME 2019; 11 (3) :71-83
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-801-fa.html

ترک زاده جعفر، عبدشریفی فاطمه، عباسی عباس، سلیمی قاسم. مدیریت محیط سازمانی در موسسات آموزش عالی با رویکرد سیستم پیچیده سازوارشونده: دلالت‌های کاربردی در مدیریت موسسات آموزش پزشکی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1398; 11 (3) :71-83

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-801-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 3 - ( 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education