[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 10، شماره 2 - ( 1397 ) ::
جلد 10 شماره 2 صفحات 67-58 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی برنامه اصلاحات آموزش پزشکی مقطع علوم پایه از دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان
جلال الدین امیری ، محمد علی سیف ربیعی ، فهیمه مقصودی ، فرناز خاتمی ، زهرا صنائی*
گروه پزشکی اجتماعی، دفتر توسعه آموزش دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران ، zahrasanaei58@yahoo.com
چکیده:   (4260 مشاهده)
مقدمه:با توجه به شروع برنامه اصلاحات در آموزش پزشکی، شامل ادغام دانش علوم­پایه و بالین در دانشگاه علوم پزشکی همدان از سال 1390 و عدم بررسی نظر ذی­ نفعان آن، لذا تحقیق حاضر با هدف بررسی دیدگاه اساتید و دانشجویان از این برنامه صورت گرفت.
روش ها: این پژوهش به صورت توصیفی - مقطعی در سال 95 از اساتید برنامه اصلاحات و اولین دوره دانشجویان که برنامه اصلاحات برای آن­ها اجرا شد به روش سرشماری انجام گرفت. ابزار جمع­ آوری اطلاعات فرم نظر سنجی محقق ساخته که روایی و پایایی تایید و حاوی سوالاتی در حوزه ­های اهداف، ادغام افقی و عمودی، کیفیت مراکز آموزش و کلیات برنامه بود. داده ­ها با استفاده از آماره ­های توصیفی و آزمون ­های Chi-square، Kruskal Wallis و One-Way ANOVA از طریق نرم­ افزار آماری SPSS انجام شد.
یافته ها:در مجموع 118 نفر دانشجو و12 نفر استاد در مطالعه شرکت کردند. 47/05 درصد از دانشجویان معتقد بودند که در ابتدا اهداف برنامه ذکر نشده است. از فاکتورهای تاثیرگذار بر ایجاد رضایت در دانشجویان می­توان به ­ترتیب به کیفیت مراکز آموزش و نحوه عملکرد بخش ­ها (جراحی، اطفال و داخلی) اشاره نمود (0/001>p)8/81 درصد از اساتید  اعتقاد داشتند که برنامه ادغام افقی به شرط اجرای مناسب، می­ تواند نیازهای آینده پزشک عمومی را برطرف کند (0/003=p) و نحوه اجراء در ادغام بر نگرش کلی آن­ها به برنامه نیز از نظر آماری اثرگذار بود (0/001=p). همچنین نتایج نشان داد که به ترتیب 69/35 و 19/79 درصد از دانشجویان معتقد بودند که طرح ادغام افقی از محتوای مناسب برخوردار و گنجاندن برنامه ادغام عمودی در علوم پایه ضروری و 50 درصد اساتید نیز موافق اجرای برنامه ادغام به صورت فعلی بودند.
نتیجه گیری:براساس نتایج موجود بیش از نیمی از دانشجویان و اساتید شرکت­ کننده در این مطالعه از برنامه اصلاحات رضایت داشتند.
واژه‌های کلیدی: آموزش، دوره مقدماتی پزشکی، برنامه آموزشی، هیأت علمی، دانشجویان
متن کامل [PDF 490 kb]   (1597 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (2121 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: برنامه درسي, برنامه ریزی آموزشی
فهرست منابع
1. Taheri M. Students' perceptions of learning environment in Guilan University of Medical Sciences. Journal of Medical Education 2013; 13 (4). 127- 33.
2. Khazai M. [ Comment regarding the implementation of medical students in clinical physiology course at Esfahan]. IJME 2010; 10 (5): 602-8. [Persian]
3. Amini M, Dehghani M, Kajouri J. [Ten steps in curriculum planning]. 1th ed. Tehran: Irsa; 2009: 55 [Persian].
4. Grant J. Principles of curriculum design. Understanding Medical Education. Evidence, Theory and Practice. Ed. Swanwick T. Association for the Study of Medical Education. Wiley-Blackwell. Oxford; 2010: 30:1-5. [DOI:10.1002/9781444320282.ch1]
5. Harden RM. The integration ladder: A tool for curriculum planning and evaluation. Med Educ 2002; 34(7):551-7
6. Abdollahzade Estakhry GH, Heidarzadeh A, Yazdani SH, Taheri Ezbarami Z. [Identification of Top Medical School's Educational Structure in the World]. RME 2015; 6 (2): 19-27. [Persian]
7. Yazdani S, Hosseini F, Homayoni zand R. [Reform in general medical degree curriculum]. 1st ed.Tehran: Shahid Beheshti University of Medical Sciences; 2008. [Persian]
8. abdolahzade estakhry G, heidarzadeh A, yazdani S, Taheri ezbarami Z. Identification of Top Medical School's Educational Structure in the World. RME 2014; 6 (2) :19-27. [Persian] [DOI:10.18869/acadpub.rme.6.2.19]
9. Ebrahim Nia M, Farzaneh A, Ahmadizadeh MJ, Ebadi A, Amerioon A, Tofighi S, Ayoobian A. [Diagnosis of Medical Education System Integration with Higher Staff in a Health Organization; a Qualitative Study]. Health Research Journal 2017; 2 (2): 133-42. [Persian] [DOI:10.18869/acadpub.hrjbaq.2.2.133]
10. Martin R, Murtagh EM. Teachers' and students' perspectives of participating in the 'Active Classrooms' movement integration programme. Teaching and Teacher Education 2017; 63: 218-30. [DOI:10.1016/j.tate.2017.01.002]
11. Mishra NV, Mishra GV, Kherde PM, Mishra VP, Singh A. Early Clinical Exposure as A Method to Augment Context Based Learning Among First Year MBBS Students. Indian Journal of Applied Basic Medical Sciences 2016; 18 (27): 8-15.
12. Mousavi Z, Olapour A. Mousavi Z, Olapour A. [Horizontal integration in the period in the physiopathology of medicine, Ahwaz Jundi Shapur University of Medical Sciences]. Proceedings of The 10th Congress of National Medical Education: 2009 May 5-7; shiraz, Iran: Sabz journal of medical education 2009:6. [Persian]
13. Yamani N, Rahimi M. The core curriculum and integration in medical education. Res Dev 2016; 5(2): 50-4. [DOI:10.15171/rdme.2016.011]
14. Ghaffari R, Yazdani S, Alizadeh M, Salek Ranjbarzadeh F. [Comparative Study: Curriculum of Undergraduate Medical Education in Iran and in a Selected Number of the World's Renowned Medical Schools]. Iranian Journal of Medical Education 2012; 11 (7): 819-31. [Persian]
15. Amini M, Kojuri J, Mahbudi A, Lotfi F, Seghatoleslam A, Karimian Z, et al. Implementation and evolution of the horizontal integration at shiraz medical school. JAMP 2013; 1 (1): 21-7.
16. Rooholamini A, Amini M, Bazrafkan L, Dehghani MR, Esmaeilzadeh Z, Nabeiei P, et al. Program evaluation of an integrated basic science medical curriculum in Shiraz Medical School, using CIPP evaluation model. JAMP 2017; 5 (3): 148-154.
17. Shahidi F, Saqeb MM, Amini M, Avand A, Dowlatkhah HR. Qualitative evaluation of general practitioner training program as viewed by graduates from Shiraz, Fasa and Jahrom Medical Universities. JAMP 2015; 3 (3): 142.
18. Yamani N, Shater Jalali M. [Curriculum Integration, with Emphasis on Integration in Medical Education]. IJME 2012; 11(9): 1202-13. [Persian]
19. Jafarzadeh Esfehani R, Jalal Yazdi M, Kamranian H, Jafarzadeh Esfehani A, Rezaei Kalat A, Mahmudi Gharai A. Effect of Early Clinical Exposure on Learning Motivation of Medical Students. Future Med Educ J. 2012; 2(2): 3-7.
20. Valizadeh M, Musavinasab N, Nahavandi f. [The Effect of Horizontal Integration of Internship Program on Some Educational Indices in Zanjan University of Medical Sciences]. J Med Educ Dev2011; 3(5): 56-62. [Persian]
21. Zare-Khormizi MR, Dehghan M, Pourrajab F, Moghimi M, Farahmand-Rad R, Vakili Zarch A. [Medical Students Attitudes Towards Integration of Pharmacology and Pathology Programs in Shahid Sadoughi University of Medical Sciences]. RME 2016; 8 (1): 57-64. [Persian] [DOI:10.18869/acadpub.rme.8.1.57]
22. Vafadar Z, Vanaki Z, Ebadi A. [An Overview of the most Prominent Applied Models of Inter-Professional Education in Health Sciences in the World]. RME 2017; 8(4): 69-80. [Persian] [DOI:10.18869/acadpub.rme.8.4.69]
23. Porter J, Quinn K, Kane K, Stevermer J, Webb W. How we incorporated service learning into a medical student rural clinical training experience. Medical teacher 2016; 38 (4):353-7. [DOI:10.3109/0142159X.2015.1078889]
24. Pokhrel R, Tandon A, Bhatnagar R. Integrated Versus Traditional Method in Basic Medical Science Education: A Comparative Study in an Indian Medical College. Medical Journal of Shree Birendra Hospital 2016; 15 (1): 32-5. [DOI:10.3126/mjsbh.v15i1.15042]
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amiri J, Seif-Rabiei M, Maghsudi F, Khatami F, Sanaei Z. Evaluation of the Reform Program at the Basic Medical Sciences Level from Professors and Medical Students’ viewpoints in Hamadan University of Medical Sciences. RME 2018; 10 (2) :58-67
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-589-fa.html

امیری جلال الدین، سیف ربیعی محمد علی، مقصودی فهیمه، خاتمی فرناز، صنائی زهرا. ارزیابی برنامه اصلاحات آموزش پزشکی مقطع علوم پایه از دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1397; 10 (2) :58-67

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-589-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 2 - ( 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education