دوره 3، شماره 1 - ( 1390 )                   جلد 3 شماره 1 صفحات 10-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Allami A, Derakhshan F, Safdari F. E–Learning Needs and Barriers from Perspective of Educational Staffs and Faculty Members of Qazvin University of Medical Sciences. Res Med Edu 2011; 3 (1) :1-10
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-48-fa.html
علامی عباس، درخشان فریبا، صفدری فاطمه. ضرورت آموزش الکترونیک و موانع آن از دیدگاه کارشناسان آموزشی و اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1390; 3 (1) :1-10

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-48-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی قزوین ، allami@qums.ac.ir
چکیده:   (11323 مشاهده)

  مقدمه: علی­رغم گسترش روزافزون ارتباطات و ضرورت استفاده از فن­آوری­های نوین از جمله آموزش الکترونیکی هنوز سرعت پیاده­سازی آن در دانشگاه­های علوم پزشکی کشور قابل قبول نیست. در این بررسی بر آن شدیم دلایل سرعت ناکافی رشد این نوع آموزش را در دانشگاه­ علوم پزشکی قزوین بررسی نماییم.

  روش­ها: تحقیق کیفی با نظرخواهی از تمامی کارشناسان امور رایانه، دفاتر توسعه آموزش پزشکی و مرکز توسعه آموزش پزشکی دانشگاه و تعدادی از اعضای هیئت علمی دانشکده پزشکی (مجموعا ً 30 نفر) صورت گرفت . برای جمع­آوری اطلاعات از مصاحبه حضوری استفاده گردید. از شرکت کنندگان در تحقیق سوالاتی درباره باورها، نگرش­ها و تجربیات در رابطه با موضوع پرسیده شد.

  یافته­ها: از نظر افراد مورد بررسی علی رغم ضرورت تسریع در بکارگیری آموزش الکترونیک، فقدان زیرساخت­های مخابراتی مناسب، تعداد کم شرکت­های ارائه دهنده خدمات الکترونیکی و نامناسب بودن نحوه ارائه خدمات پشتیبانی آن­ها، عدم توانمندی واحد انفورماتیک دانشگاه­های علوم پزشکی در راه­اندازی زیر ساخت­های لازم، توانمندی ناکافی اعضای هیات علمی و دانشجویان در استفاده از نرم افزارهای آموزشی و بالا بودن هزینه طراحی دوره­های مجازی عمده مشکلات و موانعی هستند که در راه­اندازی این نوع آموزش در دانشگاه­های علوم پزشکی وجود دارد.

  بحث و نتیجه­گیری: ضروری است همزمان با فراهم کردن زیر ساخت­ها، در حیطه تبیین ضرورت آموزش الکترونیک، تولید محتوای متناسب، توانمند سازی مشارکت کنندگان در دوره­های آموزش الکترونیک و گسترش کمی و کیفی موسسات ارائه دهنده خدمات سخت افزاری و نرم افزاری، اقداماتی در دانشگاه­های علوم پزشکی انجام شود.

متن کامل [PDF 170 kb]   (2674 دریافت)    

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در آموزش علوم پزشکی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Research in Medical Education

Designed & Developed by: Yektaweb