[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 3، شماره 1 - ( 1390 ) ::
جلد 3 شماره 1 صفحات 10-1 برگشت به فهرست نسخه ها
ضرورت آموزش الکترونیک و موانع آن از دیدگاه کارشناسان آموزشی و اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین
عباس علامی*، فریبا درخشان، فاطمه صفدری
دانشگاه علوم پزشکی قزوین ، allami@qums.ac.ir
چکیده:   (10564 مشاهده)

  مقدمه: علی­رغم گسترش روزافزون ارتباطات و ضرورت استفاده از فن­آوری­های نوین از جمله آموزش الکترونیکی هنوز سرعت پیاده­سازی آن در دانشگاه­های علوم پزشکی کشور قابل قبول نیست. در این بررسی بر آن شدیم دلایل سرعت ناکافی رشد این نوع آموزش را در دانشگاه­ علوم پزشکی قزوین بررسی نماییم.

  روش­ها: تحقیق کیفی با نظرخواهی از تمامی کارشناسان امور رایانه، دفاتر توسعه آموزش پزشکی و مرکز توسعه آموزش پزشکی دانشگاه و تعدادی از اعضای هیئت علمی دانشکده پزشکی (مجموعا ً 30 نفر) صورت گرفت . برای جمع­آوری اطلاعات از مصاحبه حضوری استفاده گردید. از شرکت کنندگان در تحقیق سوالاتی درباره باورها، نگرش­ها و تجربیات در رابطه با موضوع پرسیده شد.

  یافته­ها: از نظر افراد مورد بررسی علی رغم ضرورت تسریع در بکارگیری آموزش الکترونیک، فقدان زیرساخت­های مخابراتی مناسب، تعداد کم شرکت­های ارائه دهنده خدمات الکترونیکی و نامناسب بودن نحوه ارائه خدمات پشتیبانی آن­ها، عدم توانمندی واحد انفورماتیک دانشگاه­های علوم پزشکی در راه­اندازی زیر ساخت­های لازم، توانمندی ناکافی اعضای هیات علمی و دانشجویان در استفاده از نرم افزارهای آموزشی و بالا بودن هزینه طراحی دوره­های مجازی عمده مشکلات و موانعی هستند که در راه­اندازی این نوع آموزش در دانشگاه­های علوم پزشکی وجود دارد.

  بحث و نتیجه­گیری: ضروری است همزمان با فراهم کردن زیر ساخت­ها، در حیطه تبیین ضرورت آموزش الکترونیک، تولید محتوای متناسب، توانمند سازی مشارکت کنندگان در دوره­های آموزش الکترونیک و گسترش کمی و کیفی موسسات ارائه دهنده خدمات سخت افزاری و نرم افزاری، اقداماتی در دانشگاه­های علوم پزشکی انجام شود.

واژه‌های کلیدی: آموزش الکترونیک، اعضای هیات علمی، ضرورت، علوم پزشکی، موانع
متن کامل [PDF 170 kb]   (2317 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تکنولوژی آموزشی، یادگیری الکترونیکی،آموزش مجازی
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Allami A, Derakhshan F, Safdari F. E–Learning Needs and Barriers from Perspective of Educational Staffs and Faculty Members of Qazvin University of Medical Sciences. RME 2011; 3 (1) :1-10
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-48-fa.html

علامی عباس، درخشان فریبا، صفدری فاطمه. ضرورت آموزش الکترونیک و موانع آن از دیدگاه کارشناسان آموزشی و اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1390; 3 (1) :1-10

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-48-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 1 - ( 1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education