دوره 3، شماره 2 - ( 1390 )                   جلد 3 شماره 2 صفحات 51-43 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Raygan A R, Mahamed F, Rezaee S, Jamshidi A, Fararouyee M, Karimzadeh K, et al . Internal Evaluation of Educational Groups of Health School of Yasouj University of Medical Sciences in 2009. Res Med Edu 2011; 3 (2) :43-51
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-44-fa.html
رایگان علیرضا، محامد فریبا، رضایی سهیلا، جمشیدی ارسلان، فرارویی محمد، کریم‌زاده کامبیز، و همکاران. و همکاران.. ارزیابی درونی گروه‌های آموزشی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در سال 1388. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1390; 3 (2) :43-51

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-44-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ، mahamedfriba@yahoo.com
چکیده:   (10381 مشاهده)

مقدمه: ارزیابی آموزشی فعالیتی رسمی است که برای تعیین کیفیت اثر بخشی و یا ارزش برنامه، فرآیند، هدف یا برنامه درسی به اجرا در می‌آید. ارزیابی درونی فرآیندی است که با گردآوری اطلاعات و قضاوت برای پیشرفت فعالیت‌های آموزشی سروکار دارد. این مطالعه به منظور تعیین وضعیت گروه‌های آموزشی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در سال 1388 صورت گرفته است .
روش‌ها: در این مطالعه گروه‌های آموزشی بهداشت عمومی، بهداشت محیط و‌ تغذیه دانشکده بهداشت در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج مورد ارزیابی قرار گرفتند و در طی آن حیطه‌های رسالت و اهداف آموزشی، مدیریت و سازماندهی گروه‌های آموزشی، ‌اعضای هیات علمی، استاد راهنما، برنامه‌های آموزشی، آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها، فضا، تجهیزات و منابع آموزشی گروه‌ها، دانش آموختگان و سایت رایانه براساس پرسشنامه‌ها و چک لیست‌های مبتنی بر مراحل دهگانه ارزیابی درونی سنجیده شد.
یافته‌ها: نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که وضعیت عملکرد مطلوب گروه‌های آموزشی براساس رسالت و اهداف در 6/28 درصد، وضعیت مدیریت و سازماندهی گروه‌های آموزشی 7/35 درصد، وضعیت عملکرد آموزشی اعضاء هیئت علمی 29 درصد، وضعیت عملکرد پژوهشی اعضاء هیات علمی 4/71 درصد، وضعیت عملکرد گروه‌های آموزشی 6/28 درصد، وضعیت عملکرد اساتید راهنما 7/35 درصد، وضعیت برنامه‌های آموزشی 9/42 درصد، وضعیت آزمایشگاه و کارگاه‌ها به ترتیب در 64 و 87 درصد، وضعیت فضا و تجهیزات گروه‌های آموزشی در 27 درصد و وضعیت فضاهای و تجهیزات سایت رایانه‌ای در 25 درصد گزارش گردید. ضمن این‌که حدود 75 درصد از دانش آموختگان مقاطع کاردانی به کارشناسی ناپیوسته راه یافته بودند.
نتیجه‌گیری: نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که با وجود نامطلوب بودن فضاها، تجهزات و منابع آموزشی تعداد اعضای هیئت علمی و کارشناسان آموزشی و پژوهشی، گروه‌های آموزشی دانشکده در اجرای برنامه‌های آموزشی و توسعه گروه تلاش خود را به کار می‌برند.
کلید

متن کامل [PDF 144 kb]   (1583 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سنجش و ارزشيابي

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در آموزش علوم پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb