دوره 8، شماره 2 - ( 1395 )                   جلد 8 شماره 2 صفحات 76-69 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fayaz I, Kazemi S, Raeisoon M R, Mohammadi Y. The Relationship Between Learning Motivational Beliefs and Control Source Dimensions with Academic Achievement of Students in Birjand University of Medical Sciences. Res Med Edu 2016; 8 (2) :69-76
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-315-fa.html
فیاض ایراندخت، کاظمی سیما، رئیسون محمدرضا، محمدی یحیی. ارتباط باورهای انگیزشی یادگیری و ابعاد منبع کنترل با پیشرفت تحصیلی دانشجویان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1395; 8 (2) :69-76

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-315-fa.html


کارشناس مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ، دانشجوی دکتری برنامه‌ریزی درسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. ، y_mohammady_29@yahoo.com
چکیده:   (8604 مشاهده)

مقدمه: پیشرفت تحصیلی تحت تأثیر متغیرهای زیادی است. برخی از مهم­ترین آن­ها باورهای انگیزشی و منبع کنترل هستند. این پژوهش با هدف بررسی ارتباط میان باورهای انگیزشی و منبع کنترل با پیشرفت تحصیلی انجام شد.

روش: روش پژوهش، توصیفی - تحلیلی است. جامعه آماری شامل تمام دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال تحصیلی 93-94 (2621نفر) بودند، که نمونه­ های مورد بررسی بر­اساس جدول کرجسی و مورگان 335 نفر برآورد و به روش نمونه­ گیری تصادفی – طبقه­ ای انتخاب شدند. برای جمع­ آوری اطلاعات از پرسشنامه 47 سوالی MSLQ پینتریچ و دی گروت و پرسشنامه 29 سوالی منبع کنترل راتر و معدل کل دانشجویان به عنوان مولفه پیشرفت تحصیلی استفاده شد. داده­ ها از طریق آزمون t مستقل، همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس یک طرفه و تحلیل رگرسیون و با استفاده از نرم­ افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل گردید.

یافته­ ها: نتایج بر­اساس تحلیل رگرسیون نشان داد که بین باورهای انگیزشی و منبع کنترل با پیشرفت تحصیلی دانشجویان رابطه معنی­ داری وجود دارد (0/452=r و 0/013=P). هم چنین بین میزان منبع کنترل دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنی­ داری وجود نداشت (1/06=t و 0/12=P). اما بین میزان پیشرفت تحصیلی دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنی­ داری مشاهده شد.(2/136=t و 0/04=P).

نتیجه­ گیری: نتایج بیانگر وجود رابطه بین باورهای انگیزشی و منبع کنترل با پیشرفت تحصیلی دانشجویان رابطه بود. لذا پیشنهاد می­ گردد با گذاشتن کارگاه­ های آموزشی ویژه دانشجویان در این زمینه، این دو عامل مهم را می­ توان در دانشجویان بهبود بخشید.

متن کامل [PDF 195 kb]   (3461 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (3155 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسي تربيتي

فهرست منابع
1. Nemati MA, Mohammadi Y, Raeisoon MR. [Relationship between Knowledge Management and Educational Performance of Faculty Members]. Scholarly Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences 2015; 8 (4): 203-208 [Persian]
2. Raeisoon MR, Mohammadi Y, Abdorazaghnejad M, Sharifzadeh Gh. [An investigation of the relationship betweenself-concept, selfesteem,and academic achievement of students in the nursingmidwiferyfaculty in Qaen]. Mod Care J 2014; 11(3): 236-242. [Persian]
3. Saif AA. Modern educational psychology: psychology of learning and teaching.7 th ed. Tehran: Doran; 2013. [Persian]
4. Biyabangard E. [anxiety, nature, causes, treatment with relevant tests]. Tehran: office of Islamic culture publication; 2001. [Persian]
5. Mohammadi Y, Kazemi S, Hajabadi M, Raisoon M.R. [The relationship between physiological learning styles, creativity, and academic achievement among students at Birjand University of Medical Sciences during the academic year 2013-2014 ]. Mod Care J 2014;11(4):275-282. [Persian]
6. Rabbani Z, Yousefi F. [Examine the mediator role of the goal orientation in the relationship between self-efficacy and task value with cognitive strategies]. JISL 2012;4(2): 49- 80. [Persian]
7. Khadivzadeh T, Tafazzoli M. [Survey on the Study and Learning Strategies of Students of Midwifery at Mashad University of Medical Science]. Journal of Sabzevar University of Medical Sciences 2002; 9 (2): 90-95. [Persian]
8. Zimmerman BJ. Schunk DH. Self-regulated learning and academic achievement: Theoretical perspectives. 2nd ed. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum:2001.
9. Pintrich PR, Smith, DAF, GarcíaT, McKeachie, WJ. Reliability and predictive validity of the Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ). Educational and Psychological Measuremen 1993; 53(3): 801–813.
10. Pintrich PR, DeGroot EV. Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology 1990; 82(1): 33-40.
11. Ghadam poor E, Sarmad Z. [The role of motivational beliefs in help-seeking behavior and student achievement]. Journal of Psychology 2002;26(2):112-126. [Persian]
12. Elliot A. Approach and avoidance motivation and acheivement goals. Education Psychologis. 1999;34(3):169-189.
13. Skaalvik E, Self-enhancing and Self-defeating Ego Orientation: Relations with Task Avoidance Orientation, Achievement, Selfperceptions, and Anxiety. Journal of Educational Psychology 1997; (89): 71-81.
14. Middleton M, Midgley C. Avoiding the Demonstration of Lack of Ability: An Underexplored Aspect of Goal Theory. Journal of Educational Psychology 1997; (89): 710-718.
15. Liem AD, Lau S, Nie Y. The Role of Self-efficacy, Task Value, and Achievement Goals in Predicting Learning Strategies, Task Disengagement, Peer Relationship, and Achievement Outcome. Contemporary Educational Psychology 2008;33(4): 486-512.
16. Mc Whaw K, Abrami, PR. Student Goal Orientation and Interest: Effects on Student Use of Self-regulated Learning Strategies. Contemporary Educational Psychology 2001;26(3): 311-329.
17. Stipek DJ. Motivation to Learn: From Theory to Practice .4th ed. Boston: Allyn & Bacon: 2002.
18. Ames C. Achievement Attributions and Self-instructions under Competitive and Individualistic Goal Structures. Journal of Educational Psychology 1984;76 (3): 478-487.
19. Cai-Hong Z. HeAn C. Interpersonal Attribution Style of Female Students of Nursing School and Medical School. Chinese Mental Health Journal 2006; 20 (7):447-450.
20. Serin O, Serin NB, Sahin FS. Factors Affecting the Learning and Studying Strategies and Locus of Control of the Trainee Teachers. Social and Behavioral Sciences 2009; 4 (1):1127-1136.
21. Neuman Y. Determinants and consequences of students, Burnout in universities. The Journal of Higher Education 1990;61(1): 20-31.
22. Mokhtary K, Richard A. Assesian Students Metacognitive Awareness of Strategies. Journal of Educational Psychology 2002; 94 (2):710-718.
23. Diseth A. Self-efficacy, goal orientations and learning strategies as mediators between preceding and subsequent academic achievement. Journal of Learning and Individual Differences 2011; 21 (2):191-195.
24. Kajbaf MB,Ashori J,Ashori M. The relationship between motivational strategies, strategies for learning and creativity with mathematics achievement of gifted students]. Journal of Teaching and Learning 2013;(5)1651: 65-85. [Persian]
25. Chapell MS, Benjamin ZB, Silverstein ME, Takahashi M, Newman B, Gubi A, etal.[Test anxiety and academic performance in Undergraduate and Graduate students]. Journal of Educational Psychology 2005; 97 (2): 268-274.
26. Cassady JC. The influence of cognitive test anxiety across the learning-testing cycle. Learning and Instruction 2004;14(6): 569-592.
27. Seifert T. The Stability of Goal Orientation in Grade Five Students: Comparison of two Methodologies British. Journal of Education Psychology1996; 66(1):73-82.
28. Wolters CA. Advancing achievement goal theory: using goal, structures and goal orientation to predict student motivation, cognition and achievement. Journal of educational psychology 2004; 96(2): 236-250.
29. Vasi C. [The relationship between goal orientation, perceived the purpose classroom and cognitive and metacognitive strategies with the development of mathematics].[dissertation]. Semnan: University of Semnan; 2011. [Persian]
30. Sayah bargard M, Ardame A, Yaghoobi Askarabad E. [The Evaluation of relationship between Motivational Beliefs and Self-Regulated Learning Strategies with Educational Outcomes of students in Health Faculty of Ahvaz Jundishapour University of Medical Sciences]. Educational Developement of Jundishapur 2001;3(2):60-70. [Persian]

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در آموزش علوم پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb