دوره 8، شماره 2 - ( 1395 )                   جلد 8 شماره 2 صفحات 8-1 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aghababaei R, Rahimi H. The study of structural aspects of knowledge-based organizations In kashan University of Medical Sciences. Res Med Edu 2016; 8 (2) :1-8
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-300-fa.html
آقا بابایی راضیه، رحیمی حمید. بررسی ابعاد ساختاری سازمان های دانش محور - مورد مطالعه: دانشگاه علوم پزشکی کاشان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1395; 8 (2) :1-8

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-300-fa.html


گروه علوم تربیتی، دانشگاه کاشان ، کاشان، ایران. ، dr.hamid.rahimi@gmail.com
چکیده:   (8680 مشاهده)

مقدمه: دانشگاه­ ها بیش از هر نهاد دیگر، وظیفه تولید دانش و تسهیم آن را بر عهده دارند و باید از ساختارهای سنتی فاصله گرفته و به سوی ساختارهای دانش­ محور حرکت کنند. لذا هدف اصلی این پژوهش بررسی ابعاد ساختاری سازمان­های دانش­ محور (دانشگاه علوم پزشکی کاشان) بود.

روش­ ها: نوع پژوهش توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان به تعداد 182 نفر بود که با استفاده فرمول کوکران، 114 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع­ آوری داده ­ها پرسشنامه محقق ساخته ابعاد ساختاری با 24 سوال بسته پاسخ بر حسب طیف پنج درجه­ ای لیکرت بود. روایی پرسشنامه به صورت محتوایی و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ0/93 تایید گردید. تحلیل داده ­ها در سطح توصیفی و استنباطی با نرم­ افزار آماریSPSS  انجام گرفت.

یافته­ ها: آزمون t تک نمونه ­ای نشان داد میانگین همه ابعاد ساختاری دانشگاه شامل پیچیدگی (0/47±3/83)، رسمیت (0/64±3/07)، تمرکز (0/54±3/07)، روابط مبتنی بر اعتماد (0/28±4)، روابط تعاملی برون­گرا (0/38±3/88) و روابط عاطفی فراگیر (0/38±3/85) بالاتر از حد متوسط (3) بود که این رابطه­ ها از نظر آماری، معنی­ دار بود (0/001=P).

نتیجه­ گیری: نتایج نشان داد که میانگین ابعاد پیچیدگی، رسمیت، تمرکز، روابط مبتنی بر اعتماد، روابط تعاملی برون­گرا و روابط عاطفی فراگیر در دانشگاه بالا بود که این نشانگر وضعیت نسبتاً مطلوب ابعاد ساختاری در دانشگاه علوم پزشکی کاشان است اما تا رسیدن به وضعیت مطلوب، نیاز به بهبود دارد.

متن کامل [PDF 169 kb]   (3555 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (8631 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت پژوهش

فهرست منابع
1. Mintzberg H. [Structure in fives: designing effective organizations]. Prentice Hall; Englewood Cliffs: Nj. 1981.
2. Chen CJ. [How organizational climate and structure affect knowledge management, the social interaction perspective], International Journal of Information Management 2007; 27(2): 104-118.
3. Daft R. [Organization theory and design]. 6th ed. Ohio: South western: College Publishing. 1998.
4. Mihm JL. [Hierarchical structure and search in complex organizations]. Management Science, 2010; 56, 831-848.
5. Farajpour B. [Analysis of double efforts and double work to improve the productivity of organizations: with focus on organizations structural factors]. J Police Human Development 2010; 7 (28): 37- 57. [Persian]
6. Teixeria R. [Organizational structure, integration and manufacturing performance: a conceptual model and propositions], J Operation and Supply Chain Management, 2012; 5 (1): 231-244.
7. Monavvarian A, Asghari N, Ashena M. [content & structural components in knowledge based organizations]. 1st Iranian Knowledge Management Conference: 2008 Feb 2- 3; Tehran: Iran. [Persian]
8. Monavvarian A. [organization in industry, information & knowledge era]. 1 st ed. Institution of Tehran Publication. [Persian]
9. Aghagani H. [the studying being organic & mechanistic structure in Azad University]. J Social & Humanly 2004; 4)12:( 31-53. [Persian]
10. Mohammadian M. [the study of fit between structural and content components in Azad University]. J Management 2008; 7 (17): 15-27. [Persian]
11. Jamshidi A. [Relation between organizational commitment and structural dimensions (formality, complexity and centralization)]. J Planning and Budgeting 2007; 12(4):187-207. [Persian]
12. Nafri N. [The study of role organizational structure on staff empowerment in Economic & Financial Ministry]. J Development & Management 2010; 3 (2): 17-29. [Persian]
13. Monavarian A. [the development structural components in fit with knowledge management approach]. Information Technology Management 2011; 3 (7): 113-130. [Persian]
14. Sobhani A. [The study of role organizational structure on knowledge management]. 1st National Conference Studying Ways Improvement Management, Accounting and Industry Engineering in Organizations; 2011 June 4-5; Gachsaran, Iran. Civilica; 2011. [Persian]
15. Davidsson P. the domain of entrepreneurship research: Some suggestions. In. J. Katz & D. shepherd (Eds), cognitive approaches. Advances in entrepreneurship. Firm emergence & growth 2003; 6: 315-327.
16. Marshale s, Maureen LA, Russell SC. The effect of organizational structure on perceptions of procedural fairness, Journal of Applied Psychology 2000; 85 (2): 294-304.
17. Katsikea E, Theodosiou M, Perdikis N, Kehagias J. The effects of organizational structure and job characteristics on export sales managers’ job satisfaction and organizational commitment. J World Business 2011; 46 (2): 221–233.
18. Burnham J. Building leadership capacity–helping leaders learn: An NCSL think piece. England: National College for School Leadership; 2006. http://www.educationalleaders.govt.nz/Leading-change/Strategic-leadership/Building-leadership-capacity
19. Southwell D. Centralized decentralized professional development models: The CATLyst network. In OLT 2004 Conference Proceedings: Exploring Integrated Learning Environments 2005, (167-174).
20. Kezar A, Eckel P. The effect of institutional culture on change strategies in higher education: universal principles or culturally responsive concepts? Journal of Higher Education 2002; 73 (4): 435-460.
21. Jafarinia Sh. [The study of role organizational structure on staff satisfaction in University of Ahavaz Chamran]. 1st National Conference in Business Engineering. 2011. [Persian]
22. Tavakoli AR. [the study status organizational justice and organizational trust in University of Kerman Medical Sciences]. 8th Conference Human Resource Development. 2012 Novamber 29-30; Tehran, Iran: Civilica, 2012. [Persian].
23. Nahapiet J, Ghoshal S. Social capital, intellectual capital, and the organizational advantage. Academy of Management Review 1998; 23 (2): 242-266.
24. Claver S. Zaragoza-Sa´ez P, Pertusa O. Organizational structure features supporting knowledge management processes, J Knowledge Management 2007; 11 (4): 45-57.
25. Wang C, Ahmed P. Structural dimensions for knowledge based organizations. Measures Business Excellence 2003; 7 (1): 51-62.

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در آموزش علوم پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb