موانع به روزرسانی دانش و بکارگیری نتایج تحقیقات در عملکرد بالینی پرستاران
|
شهربانو لطیفی*، آسیه خلیل پور |
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، ایران ، latifinursing@yahoo.com |
|
چکیده: (9192 مشاهده) |
مقدمه: استفاده صحیح از شواهد و یافتههای مبتنی بر تحقیقات به ارتقاء کیفیت و اعتبار مراقبت منجر شده و پرستاران را نسـبت به عمــلکرد خود پاسخــگو می نماید. همچنین آگاهی از موانع به روز رسانی دانش، ابزار اساسی در جهت نیل به عملکرد مبتنی بر نتایج پژوهشها است. لذا این مطالعه به بررسی این موانع از دیدگاه پرستاران بالینی، پرداخته است.
روش ها: این مطالعه توصیفی در سال 1390 روی 313 نفر از پرستاران سه مرکز آموزشی-درمانی بابل انجام شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای دو بخشی بود. بخش اول به جمع آوری اطلاعات دموگرافیک از جمله مشخصات فردی، تحصیلی و حرفهای نمونه ها پرداخته و بخش دوم پرسشنامه موانع فونک شامل 31 عبارت بود که براساس مقیاس 5 نقطهای لیکرت اندازه گیری شد. داده ها پس از جمع آوری با استفاده از آمار توصیفی و آزمون تحلیل عامل از طریق نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.
یافته ها: حاصل تحلیل عامل، شناسایی چهار بعد بود که تحت عناوین انتشار، تحقیق، پرستاری و سازمانی نامگذاری شد. سه تا از مهمترین موانع به ترتیب «نبودن وقت کافی در شغل پرستاری برای کاربرد عملی ایده های تازه»، «عدم نشر به موقع و سریع گزارشات و مقالات تحقیقی» و«عدم همکاری و مشارکت پزشکان با بکار بستن نتایج تحقیقات پرستاری» بودند که هر یک به طور جداگانه در یک بعد خاص قرار گرفتند. موانع«اعتماد کم پرستاران به نتـایج تحقیقات»،«روشن نبودن درستی نتیجهگیری محققان از نتایج تحقیقات»، «گزارش نتایج متضاد در متون تحقیقی» و« انتشار اکثریت نتایج تحقیقات به زبان انگلیسی» تحت بارگذاری هیچ یک از عوامل قرار نگرفتند.
نتیجه گیری: یافته برجسته مطاله حاضر این بود که واحدهای مورد پژوهش مشکلات و موانع را نسبتاً در تمامی ابعاد تعیین کردند. با توجه به سه مانع اول می توان گفت که نه تنها مسئولین باید تسهیلاتی را جهت بکارگیری یافتههای تحقیقی ایجاد کرده و مجوز بکارگیری از آنها را صادر نمایند، بلکه باید جهت ایجاد دانش، مهارت و نگرش مثبت در پرستاران نسبت به تحقیقات، امکانات آموزشی را برای آنها فراهم نمایند. |
|
واژههای کلیدی: تحقیق، دانش، عملکرد پرستار |
|
متن کامل [PDF 184 kb]
(1734 دریافت)
| | متن کامل (HTML) (1649 مشاهده)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریت پژوهش
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|