[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 4، شماره 1 - ( 1-1391 ) ::
جلد 4 شماره 1 صفحات 17-25 برگشت به فهرست نسخه ها
موانع به روزرسانی دانش و بکارگیری نتایج تحقیقات در عملکرد بالینی پرستاران
شهربانو لطیفی *، آسیه خلیل پور
مربی گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، ایران ، latifinursing@yahoo.com
چکیده:   (4004 مشاهده)

  مقدمه: استفاده صحیح از شواهد و یافته­های مبتنی بر تحقیقات به ارتقاء کیفیت و اعتبار مراقبت منجر شده و پرستاران را نسـبت به عمــلکرد خود پاسخــگو می­ نماید. همچنین آگاهی از موانع به روز رسانی دانش، ابزار اساسی در جهت نیل به عملکرد مبتنی بر نتایج پژوهش­ها است. لذا این مطالعه به بررسی این موانع از دیدگاه پرستاران بالینی، پرداخته است.

  روش ­ها: این مطالعه توصیفی در سال 1390 روی 313 نفر از پرستاران سه مرکز آموزشی-درمانی بابل انجام شد. ابزار گردآوری داده­ ها پرسشنامه­ ای دو بخشی بود. بخش اول به جمع ­آوری اطلاعات دموگرافیک از جمله مشخصات فردی، تحصیلی و حرفه­ای نمونه­ ها پرداخته و بخش دوم پرسشنامه موانع فونک شامل 31 عبارت بود که براساس مقیاس 5 نقطه­ای لیکرت اندازه گیری شد. داده ها پس از جمع آوری با استفاده از آمار توصیفی و آزمون تحلیل عامل از طریق نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.

  یافته­ ها: حاصل تحلیل عامل، شناسایی چهار بعد بود که تحت عناوین انتشار، تحقیق، پرستاری و سازمانی نامگذاری شد. سه تا از مهم­ترین موانع به ترتیب «نبودن وقت کافی در شغل پرستاری برای کاربرد عملی ایده های تازه»، «عدم نشر به موقع و سریع گزارشات و مقالات تحقیقی» و«عدم همکاری و مشارکت پزشکان با بکار بستن نتایج تحقیقات پرستاری» بودند که هر یک به طور جداگانه در یک بعد خاص قرار گرفتند. موانع«اعتماد کم پرستاران به نتـایج تحقیقات»،«روشن نبودن درستی نتیجه­گیری محققان از نتایج تحقیقات»، «گزارش نتایج متضاد در متون تحقیقی» و« انتشار اکثریت نتایج تحقیقات به زبان انگلیسی» تحت بارگذاری هیچ یک از عوامل قرار نگرفتند.

  نتیجه گیری: یافته برجسته مطاله حاضر این بود که واحدهای مورد پژوهش مشکلات و موانع را نسبتاً در تمامی ابعاد تعیین کردند. با توجه به سه مانع اول می توان گفت که نه تنها مسئولین باید تسهیلاتی را جهت بکارگیری یافته­های تحقیقی ایجاد کرده و مجوز بکارگیری از آن­ها را صادر نمایند، بلکه باید جهت ایجاد دانش، مهارت و نگرش مثبت در پرستاران نسبت به تحقیقات، امکانات آموزشی را برای آن­ها فراهم نمایند.

واژه‌های کلیدی: تحقیق، دانش، عملکرد پرستار
متن کامل [PDF 184 kb]   (614 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (77 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



DOI: 10.18869/acadpub.rme.4.1.17


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Latifi S, Khalilpour A. Barriers to Updating of Knowledge and Utilization of Research Findings in Nursing Clinical Practice. Research in Medical Education. 2012; 4 (1) :17-25
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-29-fa.html
لطیفی شهربانو، خلیل پور آسیه. موانع به روزرسانی دانش و بکارگیری نتایج تحقیقات در عملکرد بالینی پرستاران. پژوهش در آموزش علوم پزشكي. 1391; 4 (1) :17-25

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-29-fa.html

دوره 4، شماره 1 - ( 1-1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education