مقدمه: ارزیابی مکرر آموزش پزشکی برای ارتقاء و بهبود کیفی آموزش پزشکی ضروری است. بررسی دیدگاه دانشآموختگان درباره ارزش کاربردی مباحث آموزشی و میزان کفایت بالینیشان، یکی از روشهای ارزیابی آموزش پزشکی میباشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نگرش پزشکان درباره ارزش کاربردی موضوعات تدریس شده در زمینه بیماریهای مغز واعصاب وهمچنین درباره میزان توانمندیشان در تشخیص و درمان بیماریهای شایع مغز و اعصاب انجام شده است.
روشها: این پژوهش توصیفی – مقطعی در سال 1392 به طور تصادفی بر روی پزشکان عمومی مشمول طرح که از ابتدای سال 81 تا انتهای سال 91 فارغ التحصیل شدهاند و در طی تحصیل دورهی کارورزی مغز و اعصاب را گذرانده و در زمان مطالعه در یکی از رستههای بهداشتی و یا درمانی در استان گیلان مشغول به کار بودند، انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه حاوی سه بخش اطلاعات دموگرافیک، ارزیابی کاربرد عملی سرفصلهای تعیین شده توسط شورای آموزش و برنامه ریزی پزشکی از دیدگاه پزشکان،و ارزیابی کفایت تشخیصی و درمانی پزشکان در رابطه با سرفصلهای تعیین شده بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) ، استنباطی (Independent test و Mann Whitney) و توسط نرم افزار spss انجام شد.
یافتهها: در این مطالعه 148 پزشک عمومی مورد بررسی قرار گرفتند. در ارزیابی ارزش کاربردی سرفصلهای تعیین شده بر اساس نظرات پزشکان مشمول طرح بدون در نظر گرفتن رسته ی کاری، به ترتیب فیزیوپاتولوژی، تشخیص و درمان سردرد (82/ 91 درصد)، سرگیجه (5/88 درصد) و عوارض عصبی بیماریهای داخلی(8 / 58 درصد)، دارای بیشترین ارزش کاربردی با اهمیت و بسیار با اهمیت بودند. در ارزیابی کفایت تشخیصی و درمانی پزشکان مشمول طرح بدون در نظر گرفتن رستهی کاری، بیشترین درصد کفایت تشخیصی و درمانی به ترتیب به سردرد (7/77 درصد)، سرگیجه (5/61 درصد) و انجام معاینهی عصبی و اخذ شرح حال بیماری عصبی (50 درصد) تعلق داشت. در بررسی وضعیت کلی کفایت تشخیصی درمانی پزشکان مشمول طرح در رابطه با سرفصلهای آموزشی بیماریهای مغز و اعصاب، مشخص شد که اکثریت آنها (5/65 درصد) دارای کفایت تشخیصی درمانی ضعیفی هستند.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج، اکثریت پزشکان مشمول طرح دارای کفایت تشخیصی و درمانی ضعیفی هستند، بنابراین پیشنهاد میشود که بازنگری به صورت اختصاص دادن وقت و توجه بیشتر در رابطه با سرفصلهای آموزشی با ارزش کاربردی بالا و حذف و یا محدود نمودن سرفصلهای آموزشی که ارزش کاربردی کمی دارند اعمال شود.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |