[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 3 - ( 7-1394 ) ::
جلد 7 شماره 3 صفحات 29-39 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی نظرات پزشکان عمومی شاغل در رابطه با سرفصل‌های بیماری‌های مغز و اعصاب و کفایت بالینی آن‌ها در تشخیص و درمان
سید علی رودباری، امیر سالاری، تارا هدایتی امامی، بابک بخشایش اقبالی *، احسان کاظم نژاد لیلی، یاسر مودبی
گروه نورولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ایران ، babak.bakh@gmail.com
چکیده:   (1504 مشاهده)

مقدمه: ارزیابی مکرر آموزش پزشکی برای ارتقاء و بهبود کیفی آموزش پزشکی ضروری است. بررسی دیدگاه دانش­آموختگان درباره ارزش کاربردی مباحث آموزشی و میزان کفایت بالینی­شان، یکی از روش­های ارزیابی آموزش پزشکی می­باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نگرش پزشکان درباره ارزش کاربردی موضوعات تدریس شده در زمینه بیماری­های مغز واعصاب وهمچنین درباره میزان توانمندی­شان در تشخیص و درمان بیماری­های شایع مغز و اعصاب انجام شده است.

روش­ها: این پژوهش توصیفی – مقطعی در سال 1392 به طور تصادفی بر روی پزشکان عمومی مشمول طرح که از ابتدای سال 81 تا انتهای سال 91 فارغ التحصیل شده­اند و در طی تحصیل دوره­ی کارورزی مغز و اعصاب را گذرانده و در زمان مطالعه در یکی از رسته­های بهداشتی و یا درمانی در استان گیلان مشغول به کار بودند، انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه حاوی سه بخش اطلاعات دموگرافیک، ارزیابی کاربرد عملی سرفصل­های تعیین شده توسط شورای آموزش و برنامه ریزی پزشکی از دیدگاه پزشکان،و ارزیابی کفایت تشخیصی و درمانی پزشکان در رابطه با سرفصل­های تعیین شده بود. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) ، استنباطی (Independent test و Mann Whitney) و توسط نرم افزار spss انجام شد.

یافته­ها: در این مطالعه 148 پزشک عمومی مورد بررسی قرار گرفتند. در ارزیابی ارزش کاربردی سرفصل­های تعیین شده بر اساس نظرات پزشکان مشمول طرح بدون در نظر گرفتن رسته ی کاری، به ترتیب فیزیوپاتولوژی، تشخیص و درمان سردرد (82/ 91 درصد)، سرگیجه (5/88 درصد) و عوارض عصبی بیماری­های داخلی(8 / 58 درصد)، دارای بیشترین ارزش کاربردی با اهمیت و بسیار با اهمیت بودند. در ارزیابی کفایت تشخیصی و درمانی پزشکان مشمول طرح بدون در نظر گرفتن رسته­ی کاری، بیشترین درصد کفایت تشخیصی و درمانی به ترتیب به سردرد (7/77 درصد)، سرگیجه (5/61 درصد) و انجام معاینه­ی عصبی و اخذ شرح حال بیماری عصبی (50 درصد) تعلق داشت. در بررسی وضعیت کلی کفایت تشخیصی درمانی پزشکان مشمول طرح در رابطه با سرفصل­های آموزشی بیماری­های مغز و اعصاب، مشخص شد که اکثریت آن­ها (5/65 درصد) دارای کفایت تشخیصی درمانی ضعیفی هستند.

نتیجه­گیری: با توجه به نتایج، اکثریت پزشکان مشمول طرح دارای کفایت تشخیصی و درمانی ضعیفی هستند، بنابراین پیشنهاد می­شود که بازنگری به صورت اختصاص دادن وقت و توجه بیشتر در رابطه با سرفصل­های آموزشی با ارزش کاربردی بالا و حذف و یا محدود نمودن سرفصل­های آموزشی که ارزش کاربردی کمی دارند اعمال شود.

واژه‌های کلیدی: پزشکان عمومی، آموزش پزشکی، کفایت بالینی، بیماری­های سیستم عصبی
متن کامل [PDF 324 kb]   (460 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (66 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
فهرست منابع
1. Hosseini nejad Z, Mousapor N. [ Assessing Internal Efficiency Indicators for Medical Education at Kerman University of Medical Sciences]. Iranian Journal of Medical Education 2004; 4(1):3-13 [Persian].
2. keyvani J.[Gozaresh Meli Amuzeshe Aali iran].Tehran: Ministry of Science, Research and Technology1380 ;3(2): 1-27.[Persian]
3. Bass EB, Fortin AH, Morrison G, Wills S, Mumford LM, Goroll AH. National survey of clerkship directors in internal medicine on the competencies that should be addressed in the medicine core clerkship. An J med 1997; 102(6):564-71.
4. Moattari M, Fallahzadeh M. [Senior Medical Students Self Evaluation of their Capability in General Competencies in Shiraz University of Medical Sciences]. Iranian Journal of Medical Education 2008; 7 (2) :371-377.[Persian]
5. Clack Gb. Medical graduates evaluate the effectiveness of their education. Med Educ 1994: 28 (5) 418-31.
6. Farjad M.[Osole Barnamerizi Amuzeshi Va Darsi]. 1 st ed. Tehran :Elham;1995. [Persian]
7. Dehghani M, Pourafzali M, Ebrahimzadeh A. [Teaching Minimum Learning Essentials to Orthopedic Interns in Isfahan University of Medical Sciences]. Iranian Journal of Medical Education 2008; 7 (2) :437-442. [Persian]
8. Hassan Zahraei R, Atash Sokhan G, Salehi S, Ehsanpour S, Hassanzadeh A. [Comparing the Factors Related to the Effective Clinical Teaching from Faculty Members' and Students' Points of View]. Iranian Journal of Medical Education 2008;7(2)249-256. [Persian]
9. Shakurnia A, Elhampour H, Marashi T, Heidari Soureshjani Sh. [ Concordance of Length and Contents of Continuing Medical Education Programs with Educational Demands of Practicing GPs in Khuzestan Province]. Iranian Journal of Medical Education 2007; 7(1): 85-91. [Persian]
10. Sohrabi Z. [Methods of quality management in a number of medical schools in the world]. Iranian Journal of Medical Education 2005:(14),35.[Persian]
11. Pololi LH, Frankel RM. Humanising medical education through faculty development: linking self-awareness and teaching skills. Med Educ 2005 Feb; 39(2):154-62.
12. Farjad M.[Osole Barnamerizi Amuzeshi Va Darsi]. 1 st ed. Tehran :Elham;1995. [Persian]
13. Heydari F, Amini M, Mannani A, Esfandiari S, Kalantari Meibodi M. [ Education in Emergency Department from the Viewpoint of Medical Students]. Iranian Journal of Emergency Medicine 2015;2(2):93-97. [Persian]
14. Ghandehari K. [ Medical doctor's Viewpoints about their Clinical Competencies in Neurologic Procedures]. Research in Medical Education Guilan University of Medical Sciences 2008; 1(2) :14-18.[Persian]
15. Daris L, King M,Assessment of Medical Students Clinical Competencies In The Neurology Clinic.Neurology 2007;68(8):597-9.
16. Biabangardi Z, Soltani SK, Amini A, Shekarabi R, Yadavar M.[The role of basic science courses in developing the competencies of graduates of the Iran Universities of Medical Sciences]. Iranian Journal of Medical Education 2005:5(1):13-24. [Persian]
17. Davis D,Mazmanian P,Fordis M,Harrison R,Thorpe K,Perrier.Accuracy Of physician Self-assessment Compared With Observed Measures of Competence.JAMA 2006; 206:1094-1102.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



DOI: 10.18869/acadpub.rme.7.3.29


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Roudbary S A, Salari A, Hedayati emami T, Bakhshayesh eghbali B, Kazemnezhad leili E, Moaddabi Y. General Physician's Viewpoints, about Educational Titles and Clinical Competencies in Diagnosis And Management of Neurological Diseases. Research in Medical Education. 2015; 7 (3) :29-39
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-220-fa.html
رودباری سید علی، سالاری امیر، هدایتی امامی تارا، بخشایش اقبالی بابک، کاظم نژاد لیلی احسان، مودبی یاسر. بررسی نظرات پزشکان عمومی شاغل در رابطه با سرفصل‌های بیماری‌های مغز و اعصاب و کفایت بالینی آن‌ها در تشخیص و درمان . پژوهش در آموزش علوم پزشكي. 1394; 7 (3) :29-39

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-220-fa.html

دوره 7، شماره 3 - ( 7-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education