تبیین فرآیند حرفه ای گرایی دانشجویان پزشکی در بالین
|
زهره سادات میرمقتدایی*، سلیمان احمدی، محمدعلی حسینی |
دانشجوی دکتری تخصصی آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران. ، mirmoghtada@yahoo.com |
|
چکیده: (7993 مشاهده) |
مقدمه : تجربه بالینی همواره یک بخش مکمل از آموزش پزشکی است که دانشجویان را آماده میکند تا بتوانند به همان خوبی که اصول بالینی را میدانند در عمل هم بتوانند آنها را انجام دهند. اخلاق چه در مقوله مداوای بیمار و چه در امر آموزش دانشجو و تربیت وی برای اعتلای علمی و مهارتی ضروری است. این مطالعه به بررسی تجارب و دیدگاههای اساتید و دانشجویان رشته های پزشکی در زمینه فرایند حرفهگرایی در اموزش بالینی با هدف تبیین فرآیند حرفهای گرایی دانشجویان پزشکی در بالین انجام گرفت.
روشها: مطالعه حاضر یک تحقیق کیفی و از نوع تحلیل محتوا بود. جامعه مورد پژوهش دانشجویان پزشکی بخش زنان مرکز آموزشی درمانی شهید بهشتی اصفهان که در نیمسال اول سال 1392 به صورت هدفمند انتخاب شده بودند، را تشکیل میداد. دانشجویان از طریق مصاحبه ساختار مند (18 نفر) و همچنین اساتید صاحبنظر بالینی که حداقل به مدت یک سال دروس بالینی تدریس کرده و قدرت بیان و قابلیت انتقال معانی در مورد حرفهای گرایی را داشتند (9 نفر)، دعوت به مصاحبه نیمه ساختار یافته (مصاحبه فردی) شدند. داده ها بر اساس روش اشتراوس و کوربین تحلیل گردیدند.
یافته ها: بهطورکلی هشت طبقه اصلی و شش طبقه فرعی ایجاد که در نهایت چهار تم از این طبقات تحت عنوان عوامل فرهنگی، عوامل اجتماعی، عوامل سیاسی، عوامل اقتصادی استخراج شدند.
نتیجه گیری: یافتههای این پژوهشی نشان داد که مفهوم حرفهای گرایی از دیدگاه مشارکت کنندگان ارتباط تنگاتنگی با نحوه برخورد آنان با موارد بالینی در بخشهای آموزشی دارد. آنها اگرچه اخلاقیات را یک امر بسیار مهم می دانند اما در برخورد با آن عوامل بسیار زیادی را دخیل دانسته که همگی در ارتباط تنگاتنگی با هم می توانند فرآیند اخلاقی شدن را ملکه سازند. |
|
واژههای کلیدی: آموزش، صلاحیت بالینی، پژوهش کیفی، حرفهای گرایی، تحلیل محتوا |
|
متن کامل [PDF 279 kb]
(3094 دریافت)
| | متن کامل (HTML) (3439 مشاهده)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
حرفه اي گري ، اخلاق پزشكي
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|