[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 2 - ( 7-1392 ) ::
جلد 5 شماره 2 صفحات 46-54 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین فرآیند حرفه ای گرایی دانشجویان پزشکی در بالین
زهره سادات میرمقتدایی *، سلیمان احمدی، محمدعلی حسینی
دانشجوی دکتری تخصصی آموزش پزشکی، دانشجوی دکتری تخصصی آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران. ، mirmoghtada@yahoo.com
چکیده:   (2937 مشاهده)

  مقدمه : تجربه بالینی همواره یک بخش مکمل از آموزش پزشکی است که دانشجویان را آماده می­کند تا بتوانند به همان خوبی که اصول بالینی را می­دانند در عمل هم بتوانند آن­ها را انجام دهند. اخلاق چه در مقوله مداوای بیمار و چه در امر آموزش دانشجو و تربیت وی برای اعتلای علمی و مهارتی ضروری است. این مطالعه به بررسی تجارب و دیدگاه­های اساتید و دانشجویان رشته ­ های پزشکی در زمینه فرایند حرفه­گرایی در اموزش بالینی با هدف تبیین فرآیند حرفه­ای گرایی دانشجویان پزشکی در بالین انجام گرفت.

  روش­ها: مطالعه حاضر یک تحقیق کیفی و از نوع تحلیل محتوا بود. جامعه مورد پژوهش دانشجویان پزشکی بخش زنان مرکز آموزشی درمانی شهید بهشتی اصفهان که در نیمسال اول سال 1392 به صورت هدفمند انتخاب شده بودند، را تشکیل می­داد. دانشجویان از طریق مصاحبه ساختار مند (18 نفر) و همچنین اساتید صاحبنظر بالینی که حداقل به مدت یک سال دروس بالینی تدریس کرده و قدرت بیان و قابلیت انتقال معانی در مورد حرفه­ای گرایی را داشتند (9 نفر)، دعوت به مصاحبه نیمه ساختار یافته (مصاحبه فردی) شدند. داده ها بر اساس روش اشتراوس و کوربین تحلیل گردیدند.

  یافته ها: به­طورکلی هشت طبقه اصلی و شش طبقه فرعی ایجاد که در نهایت چهار تم از این طبقات تحت عنوان عوامل فرهنگی، عوامل اجتماعی، عوامل سیاسی، عوامل اقتصادی استخراج شدند.

  نتیجه گیری: یافته­های این پژوهشی نشان داد که مفهوم حرفه­ای گرایی از دیدگاه مشارکت کنندگان ارتباط تنگاتنگی با نحوه برخورد آنان با موارد بالینی در بخش­های آموزشی دارد. آن­ها اگرچه اخلاقیات را یک امر بسیار مهم می دانند اما در برخورد با آن عوامل بسیار زیادی را دخیل دانسته که همگی در ارتباط تنگاتنگی با هم می توانند فرآیند اخلاقی شدن را ملکه سازند.

واژه‌های کلیدی: آموزش، صلاحیت بالینی، پژوهش کیفی، حرفه­ای گرایی، تحلیل محتوا
متن کامل [PDF 279 kb]   (664 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (148 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



DOI: 10.18869/acadpub.rme.5.2.46


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirmoghtadaie Z S, Ahmadi S, Hosseini M A. Exploring the Process of Professionalism in Clinical Eductin. Research in Medical Education. 2013; 5 (2) :46-54
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-163-fa.html
میرمقتدایی زهره سادات، احمدی سلیمان، حسینی محمدعلی. تبیین فرآیند حرفه ای گرایی دانشجویان پزشکی در بالین. پژوهش در آموزش علوم پزشكي. 1392; 5 (2) :46-54

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-163-fa.html

دوره 5، شماره 2 - ( 7-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education