دوره 7، شماره 1 - ( 1394 )                   جلد 7 شماره 1 صفحات 78-73 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abedini M, Mansouri S, Asadnia M, Mirzaghaie M. Teaching Approaches Based on Constructivism an Appropriate Teaching Approach in Medical Sciences. Res Med Edu 2015; 7 (1) :73-78
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-157-fa.html
عابدینی بلترک میمنت، منصوری سیروس، اسدنیا مهین، میرزاآقایی مهدی. رویکردهای تدریس مبتنی بر سازنده گرایی؛ شیوه مناسب آموزش در علوم پزشکی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1394; 7 (1) :73-78

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-157-fa.html


گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان، ایران ، abedini.gilan@gmail.com
چکیده:   (8798 مشاهده)

  شیوه انتقال یافته­ ها و اطلاعات علوم پزشکی به عنوان یک بخش مهم، همیشه از اهمیت زیادی در بین اساتید علوم­پزشکی برخوردار بوده است. واقعیت این است تحول در علوم­شناختی و رفتاری شیوه­های انتقال و یا آموزش پزشکی را دگرگون ساخته است. دیگر آموزش پزشکی به شیوه سنتی و مبتنی بر کلاس درس جوابگو نیست و شیوه­های جدیدی می­طلبد. یکی از این رویکردها که شیوه­های جدید را در آموزش پزشکی به دنبال آورده است آموزش با رویکرد سازنده­گرایی در مقابل آموزش سنتی است. لذا پژوهشگران، آموزش پزشکی را با رویکرد نوین سازنده­گرایی بررسی و عناصر این رویکرد را بیان نمودند. روش پژوهش از نوع کتابخانه ­ ای و مقالات در دسترس در حیطه­ی رویکردهای تدریس در علوم پزشکی بود. طبق بررسی مقالات موجود یادگیری مبتنی بر مسأله، کارآموزی شناختی، نگارش توأم با بازاندیشی که اغلب در آموزش بالینی برای کسب بینش در تفکر بالینی دانشجویان مورد استفاده قرار می ­ گیرد از کاربردهای رویکرد سازنده­گرا به آموزش پزشکی است.

متن کامل [PDF 330 kb]   (4055 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (21515 مشاهده)  
نوع مطالعه: سري مطالب آموزشي | موضوع مقاله: شیوه های آموزش

فهرست منابع
1. Sheykhzade M , Mehrmohammadi M. [Designing educational software of mathematics for elementary school students from the point of view of constructivism and its effectiveness]. Journal of curriculum studies 2004; 3 (9): 32-48. [Persian]
2. Heydarzadegan AR, Marzoughi R , Jahani J. [The impact of social constructivism on academic performance of Y3 students studying science at middle schools in zahedan]. Journal of curriculum studies 2007; 2 (6): 1-19. [Persian]
3. Fardanesh H , Karami M. [Exploring an appropriate instructional model for industrial settings]. Journal of curriculum studies 2008; 3 (8): 106-131. [Persian]
4. Mansoori S, Izadi S , Nili J. [The impact of social constructivism as new approach in the higher education curriculum]. In the article collection of higher education curriculum in Iran: challenges and perspectives. Tabriz: Tabriz University 2009. [Persian]
5. Lord TR. A Comparison between Traditional and Constructivist Teaching in College Biology. Innovative Higher Education 1997; 21 (3): 197-216. [DOI:10.1007/BF01243716]
6. Edward JF, Daniel CL. A Constructivist Approach to College Level Economic Education, Review of Radical Political Economics 2000; 32: 482-494. [DOI:10.1016/S0486-6134(00)80038-8]
7. Herrington J, Oliver R. an Instructional Design Framework for Authentic learning Environments, Educational Technology Research and Development 2000; 48(3): 23-48. [DOI:10.1007/BF02319856]
8. Edward JF, Daniel CL , Ford EJ. A Constructivist Learning Approach to Unemployment. Review of Radical Political Economics 2007; 39: 329-334. [DOI:10.1177/0486613407305280]
9. Hasan K , Ilknur R. Haptic's Suitability to Constructivist learning Environment: Aspects of Teachers and Teacher Candidates. Procedia Social and Behavioral Sciences 2009; 1: 1255-1263. [DOI:10.1016/j.sbspro.2009.01.224]
10. Mansoori S. [The investigation of High School Teachers Professional Competencies in Mazandaran Province Based on Constructivism Theory].[dissertation]. Babolsar: University of Mazandaran 2011. [Persian]
11. Mansoori S, Karami M and Abedini Baltork M. [Investigating the use of constructivism- based teaching method in higher education]. Curriculum Research2013; 2(2): 101-118. [Persian]
12. Hampton MD. Constructivism applied to psychiatric-mental health nursing: An alternative to supplement traditional clinical education. International Journal of Mental Health Nursing 2012; 21 (1): 60-68. [DOI:10.1111/j.1447-0349.2011.00755.x]
13. Abedini Baltork M, Nasresfahani A, Nili M. [Medical faculty of professional competence based on constructivism views]. Strides Dev Med Educ 2014; 11 (1) :125-128. [Persian]
14. Windschitl M. Framing Constructivism in Practice as the Negotiation of Dilemmas: An Analysis of the Conceptual, Pedagogical, Cultural and Political Challenges Facing Teachers. Review of Educational Research 2002; 72 (2): 131-175. [DOI:10.3102/00346543072002131]
15. Aviram M. Beyond Constructivism: Autonomy-Oriented Education. Studies in Philosophy and Education 2000; 19: 465-489. [DOI:10.1023/A:1005267111741]
16. Raskin A. clinical skills in a technologically rich and authentic learning environment. Nurse Educ Today 2008; 27 (1): 73-9. [DOI:10.1016/j.nedt.2006.02.010]
17. Stryven K, Dochy. F, Janssens S & Gielen S¬. On The Dynamics of Students' Approaches to learning: The Effects of The Teaching/Learning Environment. Learning and Instruction 2006; 16: 279-294. [DOI:10.1016/j.learninstruc.2006.07.001]
18. Dekock A, Sleepers P , Voeten JM. New Learning and the Classification of Learning Environments in Secondary Education. Review of Educational Research 2004; 74(2): 141-170. [DOI:10.3102/00346543074002141]
19. Lebow D. Constructivist Values of Instructional System Design: Five Principles toward a New Mindset. Educational Technology Research & Development (ETR&D) 1993; 41(3): 4-16. [DOI:10.1007/BF02297354]
20. Dangel RJ, Guyton E. An Emerging Picture of Constructivist Teacher Education. The Constructivist 2004; 15 (1): 1-35.
21. Olsen DG. Constructivist Principles of learning and Teaching Methods. Education 2000; 120 (2): 347-355.
22. Saif AA. [Educational psychology (psychology of learning and instruction)]. Tehran: agah; 2002. [Persian]
23. Salvin RE. [Educational psychology: theory and practice]. Translated by Seyed-Mohammadi Y. Tehran: Ravan; 2008. [Persian]
24. Hamdy H. The fuzzy world of problem based learning. Med Teach 2008; 30 (8): 739-741. [DOI:10.1080/01421590802345891]
25. Polyzois I, Claffey N, Mattheos N. Problem-based learning in academic health education. A systematic literaturereview. Eur J Dent Educ 2010; 14(1): 55-64. [DOI:10.1111/j.1600-0579.2009.00593.x]
26. Woolley NN , Jarvis Y. Situated cognition and cognitive apprenticeship: A model for teaching and learning clinical skills in a technologically rich and authentic learning environment. Nurse Education Today 2007; 27 (1): 73-79. [DOI:10.1016/j.nedt.2006.02.010]

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در آموزش علوم پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb