دوره 17، شماره 4 - ( 1404 )                   جلد 17 شماره 4 صفحات 76-67 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asadzadeh N, Moradnia H, Firouzeh N. Comparing the Effect of Teaching Using the Modified Model of Team Member Teaching Plan with Teaching by the Professor on the Learning-Teaching Rate of Environmental Health Engineering Students: An Experimental Study. Res Med Edu 2026; 17 (4) :67-76
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1506-fa.html
اسدزاده سیده نسترن، مرادنیا هادی، فیروزه نیما. مقایسه تأثیر آموزش به شیوه الگوی تعدیل شده طرح تدریس اعضای تیم با تدریس توسط استاد بر میزان یادگیری-یاددهی دانشجویان مهندسی بهداشت محیط: یک مطالعه تجربی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1404; 17 (4) :67-76

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1506-fa.html


گروه مهندسی بهداشت محیط، دانشکده بهداشت،دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران ، snasazadeh3@gmail.com
چکیده:   (299 مشاهده)
مقدمه: یکی از اهداف آموزش مداوم علوم پزشکی، ارتقای کیفیت برنامه‌های آموزشی و نوین کردن برنامه‌های آموزشی می‌باشد. بنابراین، هدف از این مطالعه مقایسه تاثیر روش الگوی تعدیل‌شده طرح تدریس اعضای تیم با روش تدریس توسط استاد در واحد درسی آزمایشگاه کنترل بهداشتی اماکن تهیه، توزیع و نگهداری مواد غذایی بر میزان یادگیری و یاددهی دانشجویان کارشناسی بهداشت محیط می‌باشد.
روش‌ها: این مطالعه ‌تجربی بر روی 24 دانشجوی رشته مهندسی بهداشت محیط دانشکده بهداشت علوم پزشکی بجنورد برای واحد درسی عملی «کنترل بهداشتی اماکن تهیه و توزیع مواد غذایی» در سال 1403انجام گرفت. دانشجویان به صورت تصادفی به دو گروه مداخله (الگوی تعدیل‌شده طرح تدریس اعضای تیم) و کنترل (سخنرانی - تدریس توسط استاد) تقسیم شدند. محتوای آموزشی، مدرس ارائه‌کننده و تعداد جلسات برای هر دو گروه یکسان بود. ابزار مطالعه شامل دو پرسش‌نامه محقق‌ساخته اندازه‌گیری سطح یادگیری (با 20 سوال) و اندازه‌گیری سطح رضایتمندی دانشجویان (با 17سوال) بود. روایی و پایایی هردو پرسش‌نامه مورد تایید قرار گرفت. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری توصیفی و تحلیلی با نرم‌افزار آماری SPSS  نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. سطح معنا‌داری 0/05 در نظر گرفته شد.
یافته‌ها: نتایج نشانگر افزایش معنادار میانگین نمره دانشجویان در گروه تدریس به روش الگوی تعدیل‌شده طرح تدریس اعضای تیم نسبت به روش تدریس سخنرانی بود. نظرخواهی نشان داد دانشجویان از این روش تدریس لذت برده و معتقد بودند معلوماتشان اضافه شده است و میانگین نمره یادگیری در گروه مداخله به صورتی معنا‌دار 3/69 نمره (5/71 - 1/67:CI 95درصد) بیشتر از گروه کنترل بود
(t(22)=3.78, P=0.001).
نتیجهگیری: با توجه به شرکت فعال افراد در روش الگوی تعدیل‌شده طرح تدریس اعضای تیم، این روش تاثیر مثبتی بر میزان رضایت ویادگیری فراگیران داشته است. به نظر می‌رسد با انجام تحقیقات بیشتر در زمینه این روش و سایر شیوه‌های نوین آموزشی و معرفی آن‌ها به اساتید می‌توان سبب بهبود کیفیت آموزش و افزایش میزان یادگیری دانشجویان که گروه هدف هستند، شد.
متن کامل [PDF 1104 kb]   (89 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (40 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: شیوه های آموزش

فهرست منابع
1. Murata H, Asakawa S, Kawamura T, Yamauchi H, Takahashi O, Henker R. Efficacy of modified team‐based learning in a flipped classroom for an acute‐care nursing course: A mixed‐methods study. Nurs Open 2023;10(7):4786-96. [DOI:10.1002/nop2.1730]
2. Mohtadi S, Nili Ahmadabadi M. Educational agent's roles and learning. Iran J Med Educ 2021;21:19-28. [Persian] [Link]
3. Xue H, Yuan H, Li G, Liu J, Zhang X. Comparison of team-based learning vs. lecture-based teaching with small group discussion in a master's degree in nursing education course. Nurse Educ Today 2021;105:105043. [DOI:10.1016/j.nedt.2021.105043]
4. Jamshidzahi AR, Dehdar M. The effect of cooperative teaching method and role-playing method on the academic progress of sixth grade male students in Iranshahr city. Shabak Monthly 2018; 5(11):31-44.[Persian] [Link]
5. Moaddab F, Ghanbari A, Paryad E, Jahani M, Sedighi A. The effect of using peer-assisted method of nursing students: a quasi-experimental study. Horizon Med Educ Dev 2019;11(1):26-42.[Persian] [DOI: 10.22038/hmed.2020.48151.1020]
6. Dehghani A, Fakhravari F, Hojat M. The effect of the team members teaching design vs. regular lectures method on the self-efficacy of the multiple sclerosis patients in Iran. randomised controlled trial. Invest Educ Enferm 2024;42(2):e13. [DOI:10.17533/udea.iee.v42n2e13]
7. Khoshnodifar Z, Abbasi E, Farhadian H, Sadighi H, Pouratashi M. Comparative comparison of lecture and team member teaching design methods in agricultural higher education system of Iran. J Agricult Sci Technol 2020;22(4):891-904.[Persian] [Link]
8. Hosseini Zarrabi H, Khorasani A, Rezaeizadeh M, Mazaheri Tehrani MA. Investigating the methods of creating interaction and improving students' engagement in the learning process in higher education: A systematic review. New Educ Approach 2021;16(1):77-96.[Persian] [DOI: 10.22108/nea.2022.130450.1677]
9. Fakhravari F, Dehghani A, Hojat M. Effect of self-care education based on team members teaching design on self-efficacy in multiple sclerosis patients: a randomized controlled trial. Res Square; 2020. [DOI:10.21203/rs.3.rs-136124/v1]
10. Mansoorian MR, KHosrovan S, Sajjadi M, Soltani M, KHazaei A. Effect of Team Member Teaching Design on Knowledge of Health Personnel about Diabetes. J Diabetes Nurs 2018; 6 (2) :439-451. [Persian] [Link]
11. Shafiei MR, Shafiei N. Comparing the effect of teaching using the team member teaching plan and lecture methods on the learning of nursing students at the Faculty of Medical Sciences of Al-Rastan, National Conference on Modern Research in Iran and the World in Psychology, Educational Sciences and Social Studies, Shiraz; 2017. [Persian] [Link]
12. Saeedi M, Ghafouri R, Tehrani FJ, Abedini Z. The effects of teaching methods on academic motivation in nursing students: A systematic review. J Educ Health Promot 2021;10(1):271. [DOI:10.4103/jehp.jehp_1070_20]
13. Valizadeh R, Aazami S. The effect of E-learning on satisfaction, collaboration and interest of nursing graduate students in geriatrics. Clin Exc 2024;14(1):34-42.[Persian] [Link]
14. Polit DF, Beck CT, Owen SV. Is the CVI an acceptable indicator of content validity? Appraisal and recommendations. Res Nurs Health 2007; 30 (4): 459-67. [DOI:10.1002/nur.20199]
15. Alberti S, Motta P, Ferri P, Bonetti L. The effectiveness of team-based learning in nursing education: a systematic review. Nurs Educ Today 2021; 97:104721. [DOI:10.1016/j.nedt.2020.104721]
16. Mohammadjani F, Tonkaboni F. A Comparison between the effect of cooperative learning teaching method and lecture teaching method on students' learning and satisfaction level. Int Educ Stud. 2015; 8 (9): 107-12. [DOI:10.5539/ies.v8n9p107]
17. Mohsenzadeh A, Alilu L, Habibzadeh H, Rasouli J, Dashti F. the effect of modified team-based learning method on management skills of urmia emergency medical personnel in trauma patients. Nurs Midwifery Jo 2021; 19 (5) :366-77. [Persian] [Link]
18. Khoshnoudi Far Z, Nazari Nougabi S, Khodavardia M, Gudarzi G, Davodi Rad A, Bahadri S. A Group training model for agricultural vocational education for prisoners. Agricult Educ Manag Res 2024;16(69) :69-86.[Persian] [DOI: 10.22092/jaear.2024.366003.2019]
19. Karmi MH, Saidipour B, Sarmadi MR, Faraj Elahi M. comparing the impact of team memebers instruction on student's learning-teaching with restatement teaching method: the case in Ilam Farhangyan university. Res Curriculum Plan 2018;14(55):111-123.[Persian] [Link]
20. Beigzadeh A, Bazyar H, Delzendeh M, Razmi MH, Sharifi N. Comparing the effect of lecture method and cooperative teaching method on the learning, communication skills, and attitudes of students: a quasi-experimental study. Front Educ 2024; 9:1449538. [DOI:10.3389/feduc.2024.1449538]
21. Payami Bousari M, Fathi E, Moosavinasab N. Comparing the effect of lecture combined with question and answer, and team member teaching design on nursing student's achievements. Iran J Med Educ 2006; 6 (2) :45-51.[Persian] [Link]
22. Mahmoudi Hekmat Y, Arefi M, Fathi Vajargah K. Evaluating the effectiveness of the secondary course "training of professional technical students" on the based of Kirk patrick model. Res Teach 2019 ;7(2):115-40.[Persian] [DOI: 10.34785/J012.2019.621]]

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در آموزش علوم پزشکی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Research in Medical Education

Designed & Developed by: Yektaweb