دوره 17، شماره 4 - ( 1404 )                   جلد 17 شماره 4 صفحات 66-59 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dadgaran I, Neshandar Asli H, Moshkbouy E, Hendi A. Design, Implementation, and Evaluation of a One-Week Early Clinical Exposure (ECE) Program for Preclinical Dental Students at Guilan University of Medical Sciences. Res Med Edu 2026; 17 (4) :59-66
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1504-fa.html
دادگران ایده، نشاندار اصلی حمید، مشکبوی الهام، هندی امیررضا. طراحی، اجرا و ارزشیابی دوره یک هفته‌ای، شیوه‌ی مواجهه بالینی زودهنگام در دانشجویان دندانپزشکی دوره علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی گیلان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1404; 17 (4) :59-66

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1504-fa.html


مرکز تحقیقات علوم دندانپزشکی، گروه پروتزهای دندانی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران ، amirreza1990@gmail.com
چکیده:   (420 مشاهده)
مقدمه: برای ارتقای سطح آموزشی و رسیدن به استانداردهای بالا در آموزش دندانپزشکی و بهبود درک دانشجویان در اعمال بالینی، ایجاد تغییرات تدریجی در آموزش این رشته ضروری به نظر می‌رسد که از جمله آن‌ها می‌توان به استفاده از روش‌های نوین فناوری اطلاعات و استفاده از روش‌هایی نظیر مواجهه بالینی زودهنگام جهت ارتقای افراد درگیر در آموزش اشاره کرد. با برگزاری این دوره، سعی می‌شود تا علوم پایه و بالینی با یکدیگر ادغام شوند و شوک و استرس حضور در محیط بالینی برای دانشجویان کاهش یابد. همچنین، مواجهه بالینی زودهنگام در نظر دارد به عنوان یک پل ارتباطی بین مهارت‌های پیش بالینی و مهارت‌های بالینی دانشجویان ارتباط برقرار کند.
روش‌ها: در این مطالعه، 40 دانشجو ( 4 گروه 10 نفره) ورودی 1396، از دانشکده دندانپزشکی گیلان به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش بررسی در مطالعه حاضر از نوع توسعه‌ای، SOTL می‌باشد. بعد از برگزاری جلسات توجیهی برای دانشجویان و اساتید و اخذ رضایت‌نامه آگاهانه از آن‌ها، یک هفته قبل از اجرای طرح، تور آشنایی چهار ساعته (یک ساعت برای هر گروه) برای دانشجویان برگزار شد. سپس در طی چهار هفته (یک هفته برای هر گروه)، مواجهه زودهنگام دانشجویان با پنج بخش بالینی (1. بیماری های لثه، 2. بیماریهای دهان ، فک و صورت، 3. رادیولوژی، 4. جراحی دهان و فک صورت و 5. پروتزهای دندانی) به ترتیب از روزهای شنبه تا چهارشنبه هر هفته برگزار شد. برای جمع‌آوری اطلاعات که شامل نظرات و احساسات بیان شده از جانب دانشجویان و اساتید بود از روش یادداشت‌های بازاندیشی و مصاحبه استفاده شد و تحلیل محتوای کیفی صورت گرفت.
یافته ­ها: نتایج حاصل از این فرآیند بیانگر دستیابی به اهداف توسعه‌ای بوده و ارزشیابی بر اساس نظرات اساتید و دانشجویان، نشان‌دهنده رضایت از اجرای این طرح و ضرورت تداوم آن می‌باشد.
نتیجه ­گیری: برگزاری دوره مواجهه بالینی زودهنگام، باعث حرفه‌ای گرایی، ارتقای یادگیری و رویارویی با نگرانی‌های ناشناخته در دانشجویان رشته دندانپزشکی می‌شود. به‌صورت کلی، قرارگیری مواجهه بالینی زودهنگام در کوریکولوم آموزشی رشته دندانپزشکی مفید شناخته شد.

 
متن کامل [PDF 896 kb]   (136 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (84 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بالینی

فهرست منابع
1. Kazemizadeh Z, Bakhshi H. Dental environment stress and students' personality in Refsanjan dentistry school. Iran J Med Educ 2011; 11(5): 467- 77.[Persian] [Link]
2. Akbari M, Nejat A, Dastorani S, Rouhani A. Evaluation of stress level and related factors among students of Mashhad dental school (Iran) in academic year of 2008-2009. J Mash Dent Sch 2011; 35(3): 165-76.[Persian] [DOI:10.22038/jmds.2011.956]
3. Abu-Ghazaleh SB, Rajab LD, Sonbol HN. psychological stress among dental students at the university of Jordan. J Dent Educ 2011;75(8):1107- 1114. [DOI:10.1002/j.0022-0337.2011.75.8.tb05156.x]
4. Alzahem AM, Van der Molen HT, De Boerc BJ. Effectiveness of a dental students stress management program. Health Prof Educ 2015 ;(1): 34-42. [DOI:10.1016/j.hpe.2015.11.003]
5. Rohlin M, Petersson K, Svensäter G. The Malmo model: a problem- based learning curriculum in undergraduate dental education. Eur J Educ 1998;2:103-114. [DOI:10.1111/j.1600-0579.1998.tb00045.x]
6. Aghili H, Yassaei S, Taheri Moghadam S, Mohammadi SH. Evaluation of the effect of early clinical exposure on professional attitude of dental students of Shahid Sadoughi university of medical sciences in 2011- 2012. J Med Educ Dev 2013; 8(1): 30- 44.[Persian] [Link]
7. Govindarajan S, Vasanth G, Kumar PA, Priyadarshini C, Radhakrishnan SS, Kanagaraj V, et al. Impact of a comprehensive early clinical exposure program for preclinical year medical students. Health Prof Educ 2018.06.002:2452-3011. [DOI:10.1016/j.hpe.2017.06.002]
8. Mahesh Verma. Early clinical exposure: new paradigm in Medical and Dental Education. Contemp Clin Dent 2016; 7(3): 287-288. [DOI:10.4103/0976-237X.188536]
9. Farhadi S, Jahanbani J, Kakui Nejad M, Bashiri S. The view point of dentistry students to achievement of educational objectives: comparison of teacher- oriented and problem- based learning methods. JAMED 2017;1(1):15-18. [Link]
10. Omidkhoda M, Chamani A, Gholizadeh M. Evaluation of stressful factors among dental clinical students of Mashhad (Iran) dentistry school:2016- 2017. Future Med Educ J 2016;6(4):15-22. [DOI:10.22038/fmej.2016.8266]
11. Rabiei M, Safarpour M. Assessment of dental environment stress and related factors in dental students. Res Med Educ 2017;9(1):46-57.[Persian] [DOI:10.18869/acadpub.rme.9.1.57]
12. Ali K, Zahra D, McColl E, Salih V, Tredwin C. Impact of early clinical exposure on the learning experience of undergraduate dental students. Eur J Dent Educ 2017;22(1):e75-e80. [DOI:10.1111/eje.12260]
13. Boyd LD. Reflections on clinical practice by first- year dental students: A qualitative study. J Dent Educ 2002; 66(6): 710- 720. [DOI:10.1002/j.0022-0337.2002.66.6.tb03550.x]
14. Shah C. Early clinical exposure_ why and how? J Educ Technol Health Sci 2018;5(1);2-7. [DOI:10.18231/2393-8005.2018.0002]
15. Pakdaman A, Hesari H, Fazel A, Mohtasham Z, Moheby SZ, Yazdani R, et al. Evaluation of the "early clinical experience" program for undergraduate dental students. Educ Strategy Med Sci 2014; 7(5): 279- 285. [Link]
16. Rawekar A, Jagzape A, Srivastava T, Gotarkar S. Skill learning through early clinical exposure: an experience of Indian medical school. J Clin Diagn Res 2016;10(1):JC01_JC04. [DOI:10.7860/JCDR/2016/17101.7022]
17. Başak O, Yaphe J, Spiegel W, Wilm S, Carelli F, Metsemakers JF. Early clinical exposure in medical curricula across Europe: An overview. Eur J Gen Pract 2009;15(1):4-10. [DOI:10.1080/13814780902745930]
18. Henzi D, Davis E, Jasinevicius R, Hendricson W. In the students' own words: what are the strengths and weaknesses of the dental school curriculum? J Dent Educ 2007;71(5):632-645. [DOI:10.1002/j.0022-0337.2007.71.5.tb04320.x]
19. Littlewood S, Ypinazar V, Margolis SA, Scherpbier A, Spencer J, Dornan T. Early practical experience and the social responsiveness of clinical education: systematic review. BMJ 2005;331(7513):387-91. [DOI:10.1136/bmj.331.7513.387]
20. McLean M. Sometimes we do get it right! Early clinical contact is a rewarding experience. Educ Health (Abingdon) 2004;17(1):42-52. [DOI:10.1080/13576280310001656178]
21. Nimkuntod P, Kaewpitoon S, Uengarporn N, Ratanakeereepun K, Tongdee P. Perceptions of medical students and facilitators of an early clinical exposure instructional program. J Med Assoc Thai 2015;98 Suppl 4:S64-70. [Link]
22. Rani MA, Sharma KS, Koirola S. What do students say about the early clinical exposure at B.P. Koirola institute of health sciences, Nepal? Med Teach 2002; 24(6): 652-4. [DOI:10.1080/01421590216084]
23. Tang KP, Chen CY, Wu MS, Chen TT, Wu BW, Tsai PF. Correlation between early clinical exposure environment, attitudes toward basic medicine, and medical students' basic science learning performance. BMC Med Educ 2019; 19:183. [DOI:10.1186/s12909-019-1612-0]
24. Hahn H, Kropp P, Kirschstein T, Rücker G, Müller-Hilke B. Test anxiety in medical school in unrelated to academic performance but correlates with an effort/ toward imbalance. PLoS One 2017;12(2):e0171220. [DOI:10.1371/journal.pone.0171220]
25. Seifrabei M A, Esna Ashari M, Maghsoodi F, Esna Ashari F. The effect of early clinical exposure program on attitude change of undergraduate medical students toward their preparation for attending clinical setting in internal medicine, surgery and pediatrics wards during 2013- 2014. Avicenna J Clin Med 2015; 22(4): 323- 330.[Persian] [Link]
26. Shirzad H, Moezzi M, Khadivi R, Sadeghi B, Madhkhan A. Effect of early clinical exposure on attitude and performance of first year medical students. Shahrekord Univ Med Sci J 2012;13(1):69-78.[Persian] [Link]

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در آموزش علوم پزشکی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Research in Medical Education

Designed & Developed by: Yektaweb