دوره 17، شماره 3 - ( 1404 )                   جلد 17 شماره 3 صفحات 35-28 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dadmand F, Ajam A A. Students' View on the Influence of Various Dimensions of Knowledge Management on Academic Value Co-Creation in Gonabad University of Medical Sciences. Res Med Edu 2025; 17 (3) :28-35
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1489-fa.html
دادمند فاطمه، عجم علی اکبر. بررسی نظر دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گناباد درباره تأثیر مؤلفه‌های مدیریت دانش در شکل‌گیری هم‌آفرینی ارزش دانشگاهی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1404; 17 (3) :28-35

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1489-fa.html


گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران ، aliakbarajam1387@pnu.ac.ir
چکیده:   (416 مشاهده)
مقدمه: هم‌آفرینی ارزش دانشگاهی عاملی مهم در توسعه خدمات بهتر ارائه‌شده توسط دانشگاه‌ها است. یکی از عوامل مؤثر در این راستا، مدیریت دانش است. بنابراین، این مطالعه به بررسی نقش ابعاد مدیریت دانش در شکل‌گیری هم‌آفرینی ارزش دانشگاهی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گناباد پرداخته است.
روش‌ها: این مطالعه، مقطعی- تحلیلی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمام دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی گناباد در سال 1402 بود که تعداد آن‌ها برابر با 1615 نفر بود. برای انتخاب اعضای نمونه از روش نمونه‌گیری طبقه‌بندی‌شده با تخصیص متناسب استفاده شد. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، 325 نفر به دست آمد. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه هم‌آفرینی ارزش دانشگاهی برگرفته از مطالعه ژیوانوفسکا و پرسش‌نامه مدیریت دانش شافیت و همکاران استفاده شد. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری ضریب هم‌بستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه و نرم‌افزارIBM SPSS Statistics نسخه 22 تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج آزمون هم‌بستگی این مطالعه بیانگر آن بود که بین مدیریت دانش و هم‌آفرینی ارزش دانشگاهی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد
(r=0.58, P=0.002). نتایج تحلیل رگرسیون خطی چندگانه برای پیش‌بینی هم‌آفرینی ارزش دانشگاهی از طریق ابعاد مدیریت دانش، بیانگر آن بود که 37/5 درصد از واریانس هم‌آفرینی ارزش دانشگاهی دانشجویان، با ابعاد مدیریت دانش شامل خلق دانش، ذخیره دانش و کاربرد دانش سازمانی تبیین می‌شود.
نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های این مطالعه، به مدیران و سیاست‌گذاران پیشنهاد می‌شود که با تمرکز روی ابعاد مدیریت دانش (خلق دانش، ذخیره دانش و کاربرد دانش) برای ایجاد هم‌آفرینی ارزش دانشگاهی برنامه‌ریزی کنند.
متن کامل [PDF 842 kb]   (124 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (93 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: برنامه درسي, برنامه ریزی آموزشی

فهرست منابع
1. Fazel A, Kamalian A, Roshan A. Identifying the dimensions and components affecting the empowerment of university human resources with an emphasis on the third and fourth generation universities using the fuzzy Delphi approach: providing a conceptual model. Educ Strategy Med Sci 2017; 10 (6) :455-468.[Persian] [Link]
2. Abtahi SH, Torabian M. Examining goal achievements of university education set in national 20-year development plan: A study through AHP. journal of Research in educational systems 2010, 4(8):31-60.[Persian] [Link]
3. Harandi A, Parhizgar MM, Fazel A, Amini MT. Conceptual Model of Value Co-Creation of University with Emphasis on Fourth and Fifth Generation Universities Using Meta-Synthesis and Fuzzy Delphi Approach. Management of government organizations 2021;10(1):103-24. [Persian] [DOI: 10.30473/ipom.2021.58824.4377]
4. Shafait Z, Khan MA, Bilan Y, Oláh J. Modeling the mediating roles of self-directed learning and knowledge management processes between emotional intelligence and learning outcomes in higher education. PLoS One 2021;16(7):e0255177. [DOI: 10.1371/journal.pone.0255177]
5. AlQhtani FM. Knowledge Management for Research Innovation in Universities for Sustainable Development: A Qualitative Approach. Sustainability 2025; 17(6):2481. [DOI: 10.3390/su17062481]
6. Leem B. An effect of value co-creation on student benefits in COVID-19 pandemic. International Journal of Engineering Business Management 2021;13:18479790211058320. [DOI: 10.1177/18479790211058320]
7. Bovill C. Co-creation in learning and teaching: the case for a whole-class approach in higher education. Higher education 2020;79(6):1023-37. [Link]
8. Beier CG, Schmidt S, Froehlich C, Bohnenberger MC. What co-creation for what value? A study at a Brazilian university. Heliyon 2022;8(11):e11799. [DOI: 10.1016/j.heliyon.2022.e11799]
9. Dziewanowska K. Value co-creation styles in higher education and their consequences. The Case of Poland. UC Berkeley CSHE 2018;10(18). [Link]
10. Caputo F, Garcia-Perez A, Cillo V, Giacosa E. A knowledge-based view of people and technology: directions for a value co-creation-based learning organisation. Journal of Knowledge Management 2019;23(7):1314-34. [DOI: 10.1108/JKM-10-2018-0645]
11. Martelo-Landroguez S, Cepeda-Carrión G. How knowledge management processes can create and capture value for firms?. Knowledge Management Research & Practice 2016;14(4):423-33. [DOI: 10.1057/kmrp.2015.26]
12. Käpylä J, Laihonen H, Lönnqvist A, Carlucci D. Knowledge-intensity as an organisational characteristic. Knowledge Management Research & Practice 2011;9(4):315-26. [DOI: 10.1057/kmrp.2011.23]
13. Bonamigo A, Rosa LG, Guimarães Frech C, Andrade HD. Knowledge management in dairy production: a contribution to the competitiveness based on the value co-creation. VINE Journal of Information and Knowledge Management Systems 2025;55(1):146-67. [DOI: 10.1108/VJIKMS-06-2022-0193]
14. Bashkoh Ajirlou M, Ghasemi Hamdani A. Analyzing the role of influencing factors on value co-creation through technologies equipped with artificial intelligence and knowledge management in the tourism industry. Library and Information Sciences 2023;26(1):115-42. [DOI: 10.30481/lis.2023.377727.2037]
15. Koshki AA, Alizadeh Meshkani F, Faqhi Farhamand N. Validation of the value co-creation model with customers in the banking industry - case study: Bank Mellat. Financial engineering and securities management 2022; 14 (57): 200-221.[Persian] [Link]
16. Shakibi H, Shabgo Monsef SM, Qalipoursolimani A. Brand value co-creation model with customers in line with regional planning. Geography Quarterly (Regional Planning) 2023;13(3):339–56. [Persian] [DOI: 10.22034/jgeoq.2022.330617.3576]
17. Deb N. A knowledge-based view of people and technology: Directions for a value co-creation-based learning organisation. Webology 2021;18(5). [Link]
18. Banmairuroy W, Kritjaroen T, Homsombat W. The effect of knowledge-oriented leadership and human resource development on sustainable competitive advantage through organizational innovation’s component factors: Evidence from Thailand’s new S-curve industries. Asia Pacific Management Review 2022;27(3):200-9. [DOI: 10.1016/j.apmrv.2021.09.001]
19. Antalová M, Fodranová I, Labudová V. Learning organization as a tool for high-performance management. Polish Journal of Management Studies 2022;26(1):26- 44. [DOI: 10.17512/pjms.2022.26.1.02]
20. Yang G, Miao G, Zhang X, Xie Q. Research on value creation of engineering project from the perspective of knowledge creation fusion-Based on stakeholder theory. Journal of the Knowledge Economy 2023;14(3):2723-41. [Link]
21. Reeves M. Knowledge Management Use in Technology Operations for Innovations and Value Creation: Qualitative Case Study. University of Phoenix ProQuest Dissertations & Theses; 2022. [Link]

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در آموزش علوم پزشکی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Research in Medical Education

Designed & Developed by: Yektaweb