دوره 17، شماره 2 - ( 1404 )                   جلد 17 شماره 2 صفحات 10-5 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ebrahimpour F, Nourian M, Varzeshnejad M. Designing, Implementation, and Evaluation of Game-based Education in Pediatric Nursing Care Course. Res Med Edu 2025; 17 (2) :5-10
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1479-fa.html
ابراهیم پور فاطمه، نوریان منیژه، ورزش نژاد مریم. طراحی، اجرا و ارزشیابی آموزش مبتنی‌ بر بازی در درس مراقبت پرستاری کودکان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1404; 17 (2) :5-10

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1479-fa.html


گروه آموزشی پرستاری کودکان، دانشکده پرستاری و مامایی کودکان، دانشگاه علوم‌پزشکی شهیدبهشتی، تهران، ایران & مرکز ملّی تحقیقات راهبردی آموزش علوم‌پزشکی، تهران، ایران ، f.ebrahimpour@gmail.com
چکیده:   (609 مشاهده)
مقدمه: آموزش مبتنی‌بر بازی یکی از روش‌های نوین یاددهی یادگیری در آموزش پرستاری است که فرادهنده و فراگیر را قادر می‌سازد تا به‌طور مؤثرتری به اهداف آموزشی دست یابند.
روش‌ها: این مطالعه در قالب یک فرآیند آموزشی در سه مرحله نیازسنجی، تهیه بسته بازی، اجرا و ارزشیابی بازی در بین دانشجویان ترم 5 کارشناسی پرستاری کلاس درس مراقبت پرستاری کودکان در دانشکده پرستاری مامایی شهیدبهشتی سال 1403 اجرا شد. در ابتدا، نظرسنجی درخصوص رضایت دانشجویان پرستاری از روش‌های تدریس موجود و تمایل آن‌ها نسبت به تجربه آموزش مبتنی‌بر بازی صورت گرفت. سپس براساس محتوای درس پرستاری کودکان، سه بازی شامل «پانتومیم»، «جمله‌سازی» و «کودک- خانه- خانواده» طراحی و در جلسات مختلف طبق طرح درس اجرا شد. در پایان، رضایت سنجی از دانشجویان پرستاری درمورد آموزش مبتنی‌بر بازی به عمل آمد.
یافته‌ها: از میان سه بازی اجراشده، بازی پانتومیم (50/5 درصد) بیشترین محبوبیت را در بین دانشجویان پرستاری داشت. به‌طورکلی، 90 درصد از دانشجویان پرستاری رضایت بالایی از آموزش مبتنی‌بر بازی اعلام داشتند؛ زیرا معتقد بودند این آموزش باعث بهبود یادگیری (90/9 درصد)، افزایش انگیزه برای حضور در کلاس (95/5 درصد)، افزایش لذت (86/1 درصد) و سرگرمی (9/90 درصد)، افزایش مشارکت در کلاس (80/9 درصد) و بهبود ارتباط بین استاد و دانشجو شده است (86/3 درصد).
نتیجه‌گیری: اجرای آموزش مبتنی‌بر بازی در کلاس درس مراقبت پرستاری کودکان با بازخوردهای مثبت ازسوی دانشجویان پرستاری همراه بوده است. بنابراین پیشنهاد می‌شود از بازی‌های تجربه‌شده در این فرایند آموزشی در کنار روش‌های تدریس سخنرانی در کلاس‌های درس پرستاری استفاده شود.
متن کامل [PDF 1039 kb]   (156 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (145 مشاهده)  
نوع مطالعه: مقاله کوتاه | موضوع مقاله: شیوه های آموزش

فهرست منابع
1. Sanz-Martos S, Álvarez-García C, Álvarez-Nieto C, López-Medina IM, López-Franco MD, Fernandez-Martinez ME, et al. Effectiveness of gamification in nursing degree education. Peer J 2024; 12: e17167. [DOI:10.7717/peerj.17167]
2. Najimi A, Karimian F. Corona and gamification in education. Iran J Med Educ 2020; 20: 375-376.[Persian] [Link]
3. Joy S, Rumsey K, Ford M, Dickenson V. Gamification: development, challenges, and implications for undergraduate nursing education. Teaching and Learning in Nursing 2023; 18(3): 423-425. [DOI:10.1016/j.teln.2023.04.004]
4. Kuruca Ozdemir E, Dinc L. Game-based learning in undergraduate nursing education: a systematic review of mixed-method studies. Nurse Educ Pract 2022; 62: 103375. [DOI:10.1016/j.nepr.2022.103375]
5. Beheshtifar M, Pishgooie SAH, Sharififar ST, Khoshvaghti A. Evaluation of the effect of gaming based education themed escape room on preparedness of aja undergraduate nursing students in dealing with bioterrorism. Military Caring Sci 2021; 8(3): 218-229.[Persian] [DOI:10.52547/mcs.8.3.218]
6. Royse MA, Newton SE. How gaming is used as an innovative strategy for nursing education. Nurs Educ Perspect 2007; 8(5): 263-267. [PMID: 17944262]
7. Malicki A, Vergara FH, Van de Castle B, Goyeneche P, Mann S, Preston Scott M, et al. Gamification in nursing education: an integrative literature review. J Contin Educ Nurs 2020; 51(11): 509-515. [DOI:10.3928/00220124-20201014-07]
8. Elzeky MEH, Elhabashy HMM, Ali WGM, Allam SME. Effect of gamified flipped classroom on improving nursing students' skills competency and learning motivation: a randomized controlled trial. BMC Nurs 2022; 21(1): 316. [DOI:10.1186/s12912-022-01096-6]
9. Rosa-Castillo A, García-Pañella O, Maestre-Gonzalez E, Pulpón-Segura A, Roselló-Novella A, Solà-Pola M. Gamification on instagram: nursing students' degree of satisfaction with and perception of learning in an educational game. Nurse Educ Today 2022; 118:105533. [DOI:10.1016/j.nedt.2022.105533]
10. Yazdani M, Farsi Z, Nezamzadeh M. Cardiopulmonary resuscitation education with serious game on base smart phone and simulation on the attitude of nursing students in Aja university of medical sciences. Military Caring Sci 2018; 5(2): 95-103.[Persian] [DOI:10.29252/mcs.5.2.95]

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در آموزش علوم پزشکی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Research in Medical Education

Designed & Developed by: Yektaweb