دوره 17، شماره 3 - ( 1404 )                   جلد 17 شماره 3 صفحات 79-70 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Simdar N, Tabari-Khomeiran R, Salari A, karim K, Teimoori E. Evaluating the Level of Clinical Communication Skills in Dental Students at Guilan University of Medical Sciences. Res Med Edu 2025; 17 (3) :70-79
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1457-fa.html
سیم دار نرگس، تبری خمیران رسول، سالاری اشکان، کریم کاوه، تیموری انسیه. بررسی سطح مهارت های ارتباط بالینی دانشجویان رشته دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1404; 17 (3) :70-79

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1457-fa.html


گروه آموزشی پریودونتیکس، داﻧﺸﻜﺪه دندانپزشکی، مرکز تحقیقات علوم دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران ، drashkan_salary@yahoo.com
چکیده:   (393 مشاهده)
مقدمه: توانایی برقراری ارتباط صحیح، یکی از مهارت­های اساسی زندگی اجتماعی است. باتوجه ‌به اهمیت بحث مهارت‌های ارتباطی میان دندانپزشک و بیمار و همچنین کمبود مطالعات در این زمینه میان دانشجویان دندانپزشکی در ایران، هدف از این مطالعه، تعیین سطح مهارت­های ارتباط بالینی در دانشجویان سه سال آخر دانشکده­های دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان می­باشد.
روش‌ها: در این مطالعه تحلیلی-مقطعی، دانشجویان به نسخه فارسی پرسش‌نامه معتبر » ارتباطات مشاوره دندانپزشکی« (DCCC) که روایی و پایایی آن تأیید شده است، پاسخ دادند. این پرسش‌نامه شامل پنج حیطه است؛ چهار حیطه مربوط به دانشجو شامل: معارفه (5 سوال)، تاریخچه (12 سوال)، معاینه (8 سوال)، خاتمه (3 سوال) و یک حیطه مربوط به بیمار (3 سوال) می‌باشد. نمره­دهی بر اساس مقیاس لیکرت انجام می‌شود؛ بدین‌صورت که امتیاز یک، نشان‌دهنده کمترین و امتیاز هفت، نشان‌دهنده بیشترین میزان خوداظهاری است. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار IBM SPSS Statistics نسخه 22 تحلیل شده و سطح معنا‌داری 0/05 در نظر گرفته شد.
یافته‌ها: در این مطالعه، 106 دانشجو، شامل 40 مرد و 66 زن با میانگین سنی 3/3±25/7 سال شرکت کردند. میانگین امتیاز دانشجویان در حیطه معارفه 3/1±19/6، در حیطه تاریخچه 7/0±45، در حیطه معاینه 4/4±31/8 و در دو حیطه آخر، یعنی خاتمه و بیمار، به ترتیب 2/3±9/11 و 2/7±12/3 بود. میانگین نمره کل 9/7±120/6 به‌دست‌آمد. بین پنج حیطه مختلف و نمره کل پرسش‌نامه با متغیرهای سن، جنسیت، وضعیت تأهل و سال تحصیلی ارتباط معنادار مشاهده نشد.
نتیجه‌گیری: دانشجویان در برخی از ابعاد مهارت‌های ارتباطی نظیر معارفه، تاریخچه‌گیری، معاینه و خاتمه جلسات نیاز به بهبود دارند. باتوجه به اهمیت نقش مهارت‌های ارتباطی در تعامل مؤثر با بیماران، طراحی و اجرای آموزش‌های مداخله‌ای و کارگاه‌های عملی برای بهبود این مهارت‌ها در دانشجویان دندانپزشکی ضروری است.
متن کامل [PDF 867 kb]   (162 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (92 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بالینی

فهرست منابع
1. Nemati M, Karamipour M, Mohammadi H. The Relationship between communication skills and entrepreneurship skills among Allameh Tabatabai university and Kharazmi. J Res Educ Syst 2016;9(31):285-325. [Persian] [Link]
2. Rostamzadeh M, Rahimi F, Rasuli MA. Evaluation of prosthetic procedural skills in senior dental students using the self-assessment method in 2023-2024. Med Educ J 2024;13. [Link]
3. Ho JC, Chai HH, Luo BW, Lo EC, Huang MZ, Chu CH. An Overview of Dentist–Patient Communication in Quality Dental Care. Dentistry Journal 2025;13(1):31 [DOI: 10.3390/dj13010031]
4. Malekzadeh M, Ezoji M, Maleki D. Knowledge and practice of dental students in Guilan university about halitosis: A randomized questionnaire-based cross-sectional study. J Dentomaxillofacial 2018;7(4):137-44. [DOI: 10.32598/3dj.7.4.137]
5. Malekzadeh M, Nosrati M, Maleki D. Assessment of dental student' knowledge of tooth wear: diagnosis, prevalence and treatment: A randomized questionnaire-based cross-sectional study. J Dentomaxillofacial 2018;7(3):123-8. [DOI: 10.32598/3dj.7.3.123]
6. Vahabi B, Vahabi A, Sayyadi M, Roshani D. A study of interpersonal communication skills and its associated factors among students of Kurdistan university of medical sciences, 2015. J Med Educ Dev 2017;9(24):102-12. [Persian] [Link]
7. McGleenon EL, Morison S. Preparing dental students for independent practice: a scoping review of methods and trends in undergraduate clinical skills teaching in the UK and Ireland. Br Dent J 2021;230(1):39-45. [DOI: 10.1038/s41415-020-2505-7]
8. Vogel D, Meyer M, Harendza S. Verbal and non-verbal communication skills including empathy during history taking of undergraduate medical students. BMC Med Educ 2018;18:157. [DOI: 10.1186/s12909-018-1260-9]
9. Capan Melser M, Steiner-Hofbauer V, Lilaj B, Agis H, Knaus A, Holzinger A. Knowledge, application and how about competence? Qualitative assessment of multiple-choice questions for dental students. Med Educ Online 2020;25(1):1714199. [] [DOI: 10.1080/10872981.2020.1714199]
10. Elmi Rankouhi Z, Abdolkarim Pour Z, Alidadi E, Maleki D. Knowledge of dental students regarding hepatitis B, hepatitis C and HIV. J Dentomaxillofacial Radiol Pathol Surg 2020; 9(1):24-30. [DOI: 10.52547/3dj.9.1.24]
11. Hu S, Lai BW. Increasing empathy for children in dental students using virtual reality. Int J Paediatr Dent 2022;32(6):793-800. [DOI: 10.1111/ipd.12957]
12. Pakdaman A, Ahmadpour R, Serajzadeh M. Dental consultation communication checklist: translation and validation of the Persian version. J Iran Dent Assoc 2015;27(4):173-81. [Link]
13. Sangappa SB, Tekian A. Communication skills course in an Indian undergraduate dental curriculum: a randomized controlled trial. J Dent Educ 2013;77(8):1092-8. [Link]
14. Elmi Rankouhi Z, Maleki D, Agha Mohamadi M. Knowledge and behavior of gen-eral dental practitioners about hepatitis B virus in Qazvin city. J Dentomaxillofacial Radiol Pathol Surg 2020 ;9(2):14-8. [DOI: 10.52547/3dj.9.2.14]
15. Allenbaugh J, Corbelli J, Rack L, Rubio D, Spagnoletti C. A brief communication curriculum improves resident and nurse communication skills and patient satisfaction. J Gen Intern Med 2019; 34:1167-73. [] [DOI: 10.1007/s11606-019-04951-6]
16. Muddle L, O'Malley CJ, Stupans I. Learning and teaching of patient-centred communication skills in allied healthcare manual therapy students: a systematic review. Int J Osteopathic Med 2019; 32:21-7. [DOI:10.1016/j.ijosm.2019.04.002]
17. Dewi SP, Wilson A, Duvivier R, Kelly B, Gilligan C. Perceptions of medical students and their facilitators on clinical communication skills teaching, learning, and assessment. Front Public Health 2023;11:1168332. [DOI: 10.3389/fpubh.2023.1168332]
18. Sanson-Fisher R, Hobden B, Waller A, Dodd N, Boyd L. Methodological quality of teaching communication skills to undergraduate medical students: a mapping review. BMC Med Educ 2018;18:151. [DOI: 10.1186/s12909-018-1265-4]
19. Verheijden M, Timmerman A, de Buck D, de Bruin A, van den Eertwegh V, van Dulmen S, et al. Unravelling the art of developing skilled communication: a longitudinal qualitative research study in general practice training. Adv Health Sci Educ 2024:1-25. [DOI: 10.1007/s10459-024-10403-6]
20. Van der Molen HT, Klaver AA, Duyx MP. Effectiveness of a communication skills training programme for the management of dental anxiety. Br Dent J 2004;196(2):101-7. [DOI: 10.1038/sj.bdj.4810907]
21. Pour Asghar M, Najafi K, Tirgari A, Yazdani J, Falaki M, Salehi F. Investigating employees’ and health care practitioners’ communication skills. Iran J Psychiatr Clin Psychol 2017;23(2):208-17. [DOI:10.29252/nirp.ijpcp.23.2.208]
22. Saeidi A, Hajipour R, Ghafouri M, Gholinia H, Mousavi M. Investigation the relationship between dental students' study skills and their educational status in Babol university of medical sciences. Med Educa J 2019; 7 (1) :47-51.[Persian] [Link]
23. Khalili S, Shekarchizadeh H, Pakdaman A. Evaluation of patient communication skills of dental students at Islamic Azad university of Isfahan in 2021. J Dent Med-Tums 2022; 35: 189-97.[Persian] [Link]
24. Dehnoalian A, Zare Z, Tatari F. Evaluating nursing students, performance with on objective structured clinical examination. Res Med Edu 2021; 12 (4) :29-39. [Persian] [DOI: 10.52547/rme.12.4.29]

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در آموزش علوم پزشکی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Research in Medical Education

Designed & Developed by: Yektaweb