دوره 17، شماره 2 - ( 1404 )                   جلد 17 شماره 2 صفحات 71-62 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Poolaie S, Babanezhad A, Sanagoo A, Mehravar F, Jouybari. Investigation of Academic Enthusiasm among the Students of Golestan University of Medical Sciences in 2023. Res Med Edu 2025; 17 (2) :62-71
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1452-fa.html
پولائی صبا، بابانژاد امیرحسین، ثناگو اکرم، مهرآور فاطمه، جویباری لیلا. بررسی اشتیاق تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان در سال 1402. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1404; 17 (2) :62-71

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1452-fa.html


گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران ، sanagoo@goums.ac.ir
چکیده:   (515 مشاهده)
مقدمه: اشتیاق تحصیلی نوعی سرمایه‌گذاری روانی و تلاش مستقیم برای یادگیری، درک و تسلط بر دانش و مهارت‌های مورد نیاز است و یکی از عوامل مثبت موفقیت تحصیلی دانشجویان به شمار می رود. پژوهش حاضر با هدف تعیین وضعیت اشتیاق تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی و ارتباط آن با برخی متغیرهای جمعیت‌شناختی و تحصیلی انجام شد.
روش‌ها: این مطالعه مقطعی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان در سال 1402 انجام شد. 444 دانشجو با استفاده از نمونه‌گیری در دسترس وارد مطالعه شدند. از فرم ثبت مشخصات جمعیت‌شناختی و تحصیلی و پرسش‌نامه اشتیاق تحصیلی دانشجویان (SES - Student Engagement Scale) برای جمع‌آوری داده‌ها استفاده شد. از نرم‌افزار SPSS نسخه 18 و آمار توصیفی و استنباطی (آزمون تی مستقل و تحلیل واریانس یک‌طرفه) در سطح معنا‌داری 05/0 برای تحلیل داده‌ها استفاده شد.
یافته‌ها: میانگین نمرات اشتیاق تحصیلی 19/32 ± 66/21 (از 130 نمره) بود. ارتباط معناداری بین نمره اشتیاق تحصیلی و متغیرهای رشته تحصیلی(0/001=P)، مقطع تحصیلی (0/001=P) و وضعیت تأهل (0/003=P) مشاهده شد. یافته‌های مطالعه حاضر نشان داد اشتیاق تحصیلی کل در دانشجویان پزشکی مقطع بالینی پیش‌کارورزی بیشترین میزان(20/51 ± 76/89) و در دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد پرستاری و ژنتیک کمترین میزان(13/33 ± 59/26) را داشت. اشتیاق تحصیلی به‌طور معناداری در دانشجویان مجرد(22/34 ± 105/00) در مقایسه با دانشجویان متأهل(19/20 ± 87/30)  بیشتر بود. بیشترین میانگین اشتیاق تحصیلی کل مربوط به دانشجویان رشته پزشکی(19/24 ± 72/14) و کمترین میانگین اشتیاق تحصیلی مربوط به دانشجویان رشته بهداشت(13/62 ± 58/33) بود.
نتیجه‌گیری: میانگین سطح اشتیاق تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی گلستان در حد متوسط بود. دانشجویان در مقطع بالینی پزشکی از اشتیاق تحصیلی بیشتری نسبت به سایر دانشجویان در مقاطع مختلف برخوردار بودند، این یافته می‌تواند به‌مثابه یک فرصت و همچنین یک تهدید مورد توجه دست‌اندرکاران آموزش، به‌ویژه استادان در دروس بالینی و عملی قرار گیرد. سطوح پایین‌تر اشتیاق تحصیلی میان دانشجویان کارشناسی‌ارشد پرستاری و ژنتیک مشاهده شد که  نیازمند ارزیابی‌های بیشتری در این باره است و بررسی محتوای درسی به‌منظور کاربردی‌سازی و غنی‌سازی دوره تحصیلی دانشجویان ضروری به نظر می‌رسد.
متن کامل [PDF 770 kb]   (150 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (134 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سایر

فهرست منابع
1. Namazi A, Masjoudi M. Comparison of satisfaction with virtual education and its relationship with academic enthusiasm in medical and non-medical students of Islamic azad university, Rasht branch during the Corona Pandemic. J Sabzevar Univ Med Sci 2023;30(1):51-63.[Persian] [DOI:10.30468/jsums.2023.1541]
2. Ferguson T, Roofe C, Cook LD. Teachers' perspectives on sustainable development: the implications for education for sustainable development. Environ Educ Res 2021;27(9):1343-1359. [DOI:10.1080/13504622.2021.1921113]
3. Ganji B, Tavakoli S, Baniasadi Shahr-e Babak F, Asadi S. Surveying the relationship between internet addiction and academic engagement of students. Educ Strategy Med Sci 2016;9(2):150-155.[Persian] [Link]
4. Tashtoush M, Alali R, Wardat Y, AL-Shraifin N, Toubat H. The Impact of Information and communication technologies (ICT)-based education on the mathematics academic enthusiasm. J Educ Social Res 2023;13(3):284-293. [DOI:10.36941/jesr-2023-0077]
5. Jung Y, Ryu J. Associations between obesity and academic enthusiasm and social emotional competence: Moderating effects of gender and sleep quality. J Human Behav Social Environ 2023;33(2):276-295. [DOI:10.1080/10911359.2022.2052224]
6. Phan HP. Students' academic performance and various cognitive processes of learning: An integrative framework and empirical analysis. Educ Psychol 2010;30(3):297-322. [DOI:10.1080/01443410903573297]
7. Seyedmoharrami I, Pashib M, Tatari M, Mohammadi S. The effect of cognitive-behavioral Group therapy on achievement motivation and academic failure students among students of university of medical sciences. jmsthums 2016; 4 (1) :17-23.[Persian] [Link]
8. Bélanger F, Cantin S, Archambault I. Student engagement as a mediator process between peer victimization and achievement at the beginning of middle school. J Sch health 2023;93(11):973-981. [DOI:10.1111/josh.13388]
9. Hughes M, Salamonson Y, Metcalfe L. Student engagement using multiple-attempt 'Weekly Participation Task'quizzes with undergraduate nursing students. Nurse Educ Pract 2020;46:102803. [DOI:10.1016/j.nepr.2020.102803]
10. Bahrami-Vazir E, Azadi A, Sharifi N, Khodabandeh F, Otaghi M, Mohammadi A. Impact of case study-based teaching on academic enthusiasm of midwifery students toward ectopic pregnancy: A cross-sectional stud. J Med Educ Dev 2023;16(51):32-27. [DOI:10.32592/jmed.2023.16.51.32]
11. Moghadasi J, Keikavoosi-Arani L.Investigating the factors influencing students' academic enthusiasm for a shift of paradigm among education managers shaping academic pedagogy. BMC Med Educ 2023;23(1):480. [DOI:10.1186/s12909-023-04453-4]
12. Yang Y, Cai J. Profiles of PhD students' satisfaction and their relationships with demographic characteristics and academic career enthusiasm. Fron Psychol 2022;13:968541. [DOI:10.3389/fpsyg.2022.968541]
13. Panahi G, Ordouni T, Kazemi S. The effect of academic enthusiasm on academic hope through the mediating role of academic optimism in students. J Edu Psychol Studies 2023: 20(50) 33-20.[Persian] [DOI: 10.22111/jeps.2023.44536.5291]
14. Gunuc S, Kuzu A. Student engagement scale: development, reliability and validity. Assess Evaluat Higher Educ 2015;40(4):587-610. [DOI:10.1080/02602938.2014.938019]
15. Baraghi Irani Z, Begian Koole Marzi MJ, Moradi A, Nejati N. Confirmatory factor structure and psychometric characteristics of multidimensional student engagement scale. Educ Scholastic Studies 2020;8(2):113-142. [Persian] [Link]
16. Kotera Y, Aledeh M, Barnes K, Rushforth A, Adam H, Riswani R. Academic motivation of Indonesian University students: relationship with self-compassion and resilience. Healthcare 2022;10(10):2092. [DOI:10.3390/healthcare10102092]
17. Masoumi jahandizi H, Ahmadi M S, Hejazi M, Vakili M M. Prediction of academic enthusiasm based on self-regulated learning strategies and academic excitement in medical students. Educ Strategy Med Sci 2023;16 (2):115-123.[Persian] [Link]
18. Nekavand M, Jaafari P, Arasteh H. A model for promoting academic engagement in medical sciences students. Iranian J Med Educ 2018;18:446-457. [Persian] [Link]
19. Zhang G, Wu H, Xie AN, Cheng H. The association between medical student research engagement with learning outcomes. Med Educ Online 2022;27(1):2100039. [DOI:10.1080/10872981.2022.2100039]
20. da Silva Ezequiel O, Lucchetti ALG, Melo PF, Dias MG, e Silva DFL, Lameira TL, et al. Factors associated with motivation in medical students: A 30-month longitudinal study. Med Sci Educ 2022;32(6):1375-1385. [DOI:10.1007/s40670-022-01651-5]
21. Norouzi A, Alizadeh M, Parmelee D, Nedjat S, Norouzi S, Shariati M. Metamotivation in medical students: Explaining motivation regulation strategies in medical students. J Educ Health Promot 2022;11(1):157. [DOI:10.4103/jehp.jehp_1005_21]

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در آموزش علوم پزشکی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Research in Medical Education

Designed & Developed by: Yektaweb