[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 7، شماره 3 - ( 1394 ) ::
جلد 7 شماره 3 صفحات 63-57 برگشت به فهرست نسخه ها
سبک های یادگیری دانشجویان اتاق عمل و پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد
راضیه نظری وانانی*، سیده زینب صالحی، فرشته آیین، نرگس علایی
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران ، razyehnazary@yahoo.com
چکیده:   (6656 مشاهده)

مقدمه: تفاوت­های افراد در یادگیری تا حدی به هوش و توانایی افراد بستگی دارد و عوامل متعددی مانند انگیزه، محیط مناسب، کیفیت آموزشگاه و مربی در آن تأثیر گذارند. علاوه بر این موارد، عامل مؤثر دیگر بر یادگیری فراگیران، سبک یادگیری آنان است که فراگیران، آن را همچون دیگر توانایی­ها از طریق تجربه به دست می­آورند. در همین راستا مطالعه­ای با هدف تعیین سبک­های یادگیری دانشجویان اتاق عمل و پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در دروس مختلف انجام گردید.

روش­ها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، کلیه دانشجویان اتاق عمل و پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد (200 نفر)  به روش سرشماری انتخاب شدند. جهت گردآوری داده­ها از پرسشنامه سبک یادگیری کلب استفاده شد. در پایان داده ها از طریق نرم افزار آماریSPSS و آزمون­های آماری توصیفی (درصد فراوانی، میانگین، انحراف معیار) و آزمون های تحلیلی (کای دو) مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند.

یافته­ها :از 200 دانشجوی شرکت­کننده در این مطالعه 77 درصد مؤنث و 23 درصد مذکر بودند. سبک یادگیری ترجیحی در میان کلیه­ی دانشجویان به ترتیب 5/56 درصد انطباق یابنده، 5/37 درصد واگرا، 5/5 درصد همگرا و 5/0 درصد جذب­کننده گزارش شد. همچنین آزمون کای دو نشان داد بین جنسیت، علاقه به رشته­ی تحصیلی و سن با سبک یادگیری تفاوت معنی داری وجود ندارد.

نتیجه­گیری: با توجه به اینکه سبک­های یادگیری غالب دانشجویان سبک انطباق یابنده بوده است، لازم است مدرسان دانشگاه توجه بیشتری به این سبک یادگیری دانشجویان داشته باشند، تا با استفاده از استراتژی­های مختلف آموزشی باعث تقویت و افزایش توانمندی­های لازم برای این گروه از فراگیران در محیط­های آموزشی و کاری شوند.

واژه‌های کلیدی: سبک یادگیری، دانشجویان، اتاق عمل، پرستاری
متن کامل [PDF 405 kb]   (2258 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1304 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: برنامه درسي, برنامه ریزی آموزشی
فهرست منابع
1. Ahadi F , Abedsaidi J, Arshadi F, GhorbaniR. Learning styles of nursing and allied health students in Semnan university of medical sciences. koomesh 2010; 11 (2) :141-146. [Persian]
2. Rezaie K , Koohestani H, Ganjeh F , Anbari Z. Learning styles of first semester students in Arak University of Medical Sciences 2008. Arak Medical University Journal 2010;12(4):44-51.[Persian]
3. Hsu CHC. Learning styles of hospitality students: Nature or nurture. International Journal of Hospitality Management 1999;18(1):17-30.
4. Valizadeh L, Fathiazar S, Zamanzadeh V. [Nursing and Midwifery Students’ Learning Styles in Tabriz Medical University]. Iranian Journal of Medical Education 2006; 6(2): 136-140. [Persian]
5. Sarchami R, Hosseini M. [Relationship of learning styles with educational progress of nursing students in Qazvin]. Journal of Qazvin Medical Science University 2004;8(1): 64-67. [Persian]
6. Kalbasi S, Naseri M, Sharifzadeh G, Poursafar A. [ Medical Students’ Learning Styles in Birjand University of Medical Sciences]. SDME 2008; 5 (1) :10-16. [Persian]
7. Rashidi Jahan H, Saffari M, Sanaeinasab H, Pakpour A, KhaJeh Azad M. [Learning styles of students of Baqiyatallah University of Medical Sciences in 2012].Journal of Medical Education and Development 2013; 8(1): 52-64.[Persian]
8. Safavi M, Shooshtari S, Mahmoodi M, Yarmohammadian M. [Self-directed Learning Readiness and Learning Styles among Nursing Students of Isfahan University of Medical Sciences]. Iranian Journal of Medical Education 2010; 10 (1) :27-36. [Persian]
9. Ranjbar H, Esmaili H. A Research on the Learning Styles and preferences of the Students at Torbat Heydariyeh Nursing and Midwifery, Journal of Nursing and Midwifery Faculty 2007; 5(4):64-76. [Persian]
10. Geranmayeh M, KhakbazanZ , Darvish A , Haghani H .[Determining learning style and its relationship with educational achievement in nursing and midwifery students].Nursing Research 2011; 6(22):7-15. [Persian]
11. Nasirzadeh F, Heidarzadeh A, Shirazi M, Farmanbar R, Monfared. A sessing Learning Styles of Students in Guilan University of Medical Sciences, 2013. Research in Medical Education 2014; 6(1):29-39. [Persian]
12. Karimi Moonaghi H, Dabbaghi F, Oskouie F, Vehviläinen-Julkunen K. [Learning Style in Theoretical Courses: Nursing Students’ Perceptions and Experiences]. Iranian Journal of Medical Education 2009; 9 (1) :41-54. [Persian]
13. Zoghi M, Brown T, Williams B, Roller L, Jaberzadeh S, Palermo C, et al. Learning style preferences of Australian health science students. J Allied Health. 2010; 39(2):95-103.
14. Najafikalyani M, Karimi S, Jamshidi N. [Comparison of learning styles and preferred teaching methods of students in Fasa University of Medical Sciences]. Arak University of Medical Sciences Journal 2010; 12 (4) :89-94. [Persian]
15. Rasoulynejad S, Rasoulynejad S. [Learning styles of Paramedical students of Kashan University of Medical Sciences 2005]. Strides Dev Med Educ 2006; 3 (1) :26-32.[ Persian]
16. Darvishzadeh Borojeni M, Sabzevari S, Garosi B, Hasanzadeh A. Evaluation of students' learning styles of Kerman University of Medical Sciences and presenting a model of teaching based on viewpoint. Abstracts of articles first National Conference on Hozeh and university teaching and learning methods 2015;1(1).[Persian]
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nazari vanani R, Salehi S Z, Aein F, Alaee N. Learning Styles of Operating Room and Nursing Students of Shahrekord University of Medical Sciences. RME 2015; 7 (3) :57-63
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-145-fa.html

نظری وانانی راضیه، صالحی سیده زینب، آیین فرشته، علایی نرگس. سبک های یادگیری دانشجویان اتاق عمل و پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1394; 7 (3) :57-63

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-145-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 3 - ( 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education