دوره 17، شماره 2 - ( 1404 )                   جلد 17 شماره 2 صفحات 21-11 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zareipour M, Abazari M, Fattahi Ardakani M S, Jadgal M. Factors Affecting the Quality of Internship among Public Health Students in Iran: A Narrative Review Study. Res Med Edu 2025; 17 (2) :11-21
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1439-fa.html
زارعی پور مراد علی، اباذزی معصومه، فتاحی اردکانی مجتبی، جدگال محمدسعید. عوامل مؤثر بر کیفیت کارآموزی در عرصه دانشجویان بهداشت عمومی در ایران: یک مطالعه مرور روایتی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1404; 17 (2) :11-21

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1439-fa.html


گروه بهداشت عمومی، دانشکده علوم پزشکی خوی، خوی، ایران ، z.morad@yahoo.com
چکیده:   (551 مشاهده)
مقدمه: دوره‌های کارآموزی در شکل‌دهی مهارت‌های اساسی و توانمندی‌های حرفه‌ای دانشجویان نقش اساسی دارد و تأثیر آن بیشتر از دروس علمی و نظری است. ﻃﻲ اﻳﻦ ﻓﺮاﻳﻨـﺪ داﻧﺸـﺠﻮﻳﺎن در ﺗﻌﺎﻣﻞ ﺑﺎ ﻣﺮﺑﻲ و ﻣﺤﻴﻂ ﺗﺠﺮﺑﻴﺎﺗﻲ ﻛﺴﺐ ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﻪ به‌کارگیری ﻣﻔﺎﻫﻴﻢ آﻣﻮﺧﺘـﻪ‌ﺷـﺪه در عمل ﻣﻨﺠﺮ می‌شود. هدف از انجام این مطالعه تعیین عوامل مؤثر بر کیفیت کارآموزی در عرصه دانشجویان بهداشت عمومی است.
روش‌ها: مطالعه حاضر به روش مرور روایتی و مراحل تحقیق براساس چک‌لیست SANRA انجام شد. برای یافتن مستندات مرتبط، جست‌وجویی از متون فارسی و انگلیسی در پایگاه‌های دادهای Scopus Science Direct, ISI, Pub Med, SID, MagIran و موتور جستجوی Google Scholar در سال‌های 2000 تا 2023 انجام گرفت. مطالعات مربوط به کشور ایران وارد مطالعه شدند و انتخاب مطالعات مرتبط به‌صورت سلسله‌وار با حذف مطالعات تکراری پس از خواندن عناوین، چکیده و تمام متن مطالعات انجام گردید. در پایان فرایند غربالگری مطالعات، نتایج به‌دست‌آمده از ۸ مقاله در تحلیل داده‌ها مورداستفاده قرار گرفت.
یافته‌ها: یافته‌های این مطالعات نشان دادند که عوامل مؤثر بر کیفیت کارآموزی در بهداشت عمومی، برنامه‌ریزی منسجم، تناسب نسبت مربّی به دانشجو، دریافت بازخورد از دانشجویان، توجه ویژه به دفترچه فعالیت‌های عملی، استفاده از تجهیزات کمک‌آموزشی، تعیین مدت‌زمان مناسب برای اجرای برنامه کارآموزی، مشخص شدن دوره کارآموزی در زیرمجموعه مرکز بهداشت، ارزشیابی منظم در مراحل مختلف، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و ارتباط مؤثر بین دانشجویان و مربّیان هستند و این عوامل در پنج طبقه آموزشی، برنامه‌ریزی، نیروی انسانی، لاگ بوک و محیط بالینی تقسیم‌بندی شدند.
نتیجه‌گیری: برای بهبود کیفیت کارآموزی در دانشجویان بهداشت عمومی، برنامه‌ریزی منسجم و تناسب نسبت مربّی به دانشجو ضروری است تا نیازهای فردی دانشجویان بهتر موردتوجه قرار گیرد. همچنین، ایجاد سیستم‌های مؤثر برای دریافت بازخورد و توجه به دفترچه فعالیت‌های عملی می‌تواند به ارتقای یادگیری کمک کند. تأمین و به‌روزرسانی تجهیزات آموزشی، برگزاری کارگاه‌های منظم و تقویت ارتباطات بین دانشجویان و مربّیان از دیگر اقداماتی هستند که به بهبود کیفیت کارآموزی و تجربه آموزشی دانشجویان کمک می‌کنند.
متن کامل [PDF 1296 kb]   (139 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (148 مشاهده)  
نوع مطالعه: مروري | موضوع مقاله: تخصصي

فهرست منابع
1. Liu JX, Goryakin Y, Maeda A, Bruckner T, Scheffler R. Global health workforce labor market projections for 2030. Human Resources for Health 2017; 15(1), 1-12. [DOI:10.1186/s12960-017-0187-2]
2. Jannati A, Dehgani Milag F, Narimani M, Gholizadeh M, Kabiri N. Evaluation of the Experiences of health service management students at the faculty of management and information in Tabriz, Iran regarding field internship: a qualitative research. J Med Educ Develop 2018;11(29):44-53. [DOI:10.29252/edcj.11.29.44]
3. Mazloomy Mahmoudabad SS, Moradi L. Evaluation of externship curriculum for public health Course in Yazd university of medical sciences using CIPP model. Educa Strategy Med Sci 2018;11(3):28-36. [Persian] [Link]
4. Heidari A, Khademi J, Khatirnamani, Zahra, Rafiei N. Explain the executive tactics of internship of public health in Golestan university of medical sciences; a qualitative study. Educational Development of Judishapur 2022;13(1):145-159. [Persian] [DOI:10.22118/edc.2021.309688.1903]
5. Shirjang A, Alizadeh M, Mortazavi F, Asghari Jafarabadi M, Jeddi A. Relevance of public health BSc curriculum to job requirements and health system expectations: views of graduates on courses syllabi and content. Iran J Med Educ 2013;12(10):768-777. [Persian] [Link]
6. Zareipour MA, Mokhtari L, Saadati M. Quality improvement in public health clerkship program: an action research in Khoy school of medical sciences. Iran J Med Educ 2024;24:131-143. [Persian] [Link]
7. Mokhtari Kia A, Asadi Piri Z, Ghasempour S, Alaei R, Nouraei Motlagh S, Bakhtiar K. Attitude of public health students towards their field of study and future professions in Lorestan university of medical sciences. Iran J Med Educ 2019;19:519-529. [Persian] [Link]
8. Bakhtiyar K, Nouraei Motlagh S, Imani-Nasab MH, Tarahi MJ, Gharouni M, Asadi H. The correspondence between the curriculum of public health undergraduate program and job requirements: a cross-sectional study. Sadra Med J 2018;6(3):171-184. [Persian] [Link]
9. Zareipour MA. Scenario-based learning: the lost ring of the public health field. Iran J Med Educa 2023; 23: 321-322. [Persian] [DOI:10.48305/23.0.321]
10. Nabilou B, Amirzadeh J, Mirzapour S, Salem Safi P, Yusefzadeh H. Evaluation of clerkship quality of public health students in urmia medical sciences university in 2017. Nurs Midwifery J 2018;16(4):218-224. [Persian] [Link]
11. Parvizrad P, Rezaei S. Clerkship of public health from students & educational groups' perspective: a qualitative research. J Med Educ Develop 2014;7(13):16-27. [Persian] [Link]
12. Baethge C, Goldbeck-Wood S, Mertens S. SANRA-a scale for the quality assessment of narrative review articles. Res Integr Peer Rev 2019;4:5. [DOI:10.1186/s41073-019-0064-8]
13. Heidari A, Khademi J, Khatirnamani Z, Rafiei N, Mirkarimi K, Charkazi A, et al. Evaluating the quality of the public health internship program based on the CIPP model at Golestan university of medical sciences. Horizon Med Educ Develop 2021;12(2):20-26.[Persian] [DOI:10.22038/hmed.2020.49976.1051]
14. Jaffari F, Valiani M. Evaluation of field training from the viewpoints of management and informatics students of Isfahan university of medical sciences. Iran J Med Educ 2002;2(1):19-26. [Persian] [Link]
15. Azami Aghdash S, Ostad Ahmadi Z, Shahedifar N, Abhari Z, Sajjadi Khasraghi J, Derakhshani N. Improving quality of'health service management'clerkship course using action research. J Med Educ Develop 2019; 4(2):110-122. [Persian] [DOI:10.18502/jmed.v14i2.1346]
16. Entezari A, Torkashvand M, Torkashvand Z. Students' satisfaction with the instructor role in the clinical education: surgical technology students. Iran J Med Educ 2021;21(0):118-126. [Persian] [Link]
17. Ataei GhR, Adel Mashhadsari F. Effective factors on satisfaction of medical radiation students from clinical training Babol university of medical sciences. Educ Strategy Med Sci 2015;8(1):21-26. [Persian] [Link]
18. Norouzinia R, Arabi M, Hedayat Yaghoubi M, Mojahed S, Ghazivakili Z, Mirzaei S, et al. Quality of educational services from the viewpoint of medical students in three stages: basic sciences, externship and internship of Alborz university of medical sciences. J Med Educ Develop 2019;14(3):170-181. [Persian] [DOI:10.18502/jmed.v14i3.2026]
19. Heravi M, Rejeh N, Anoosheh M, Alhani F. Nursing students' comprehension of community health nursing training in field: a qualitative research. Iran J Med Educ 2011;11(5):526-538.[Persian] [Link]
20. Monadi Ziyarat H, Fakharzadeh L, Hojjat SK, Khazni S, Akbari Nasaji N, Latifi MH, et al. Effect of Oral Feedback on Learning Consequences of Nursing Students. Educ Strategy Med Sci 2015;8(2):75-82.[Persian] [Link]
21. Ashk Torab T, Pirooz F. The effect of using a log book on nursing students' clinical competence in intensive care unit. J Educ Studies 2020;15:1-9.[Persian] [Link]
22. Abbasian M, Chaman R, Mousavi SA, Amiri M, Gholami Taromsar M, Maleki F, et al. Gap analysis between students' perceptions and expectations of quality of educational services using servqual model. Qom Univ Med Sci J 2013;7(2):2-9. [Persian] [Link]
23. Alizadeh M, Mehrpour S, Amidi F. How did the physical space project go on to provide active learning conditions in the faculty of medicine of Tehran university of medical sciences? Horizons Med Educ Develo 2020;10(2):18-30.[Persian] [DOI: 10.22038/hmed.2020.45604.1012]
24. Mortazavi SM, Sharifirad G, Mohebi S. Identifying qualitative factors affecting the quality of clinical education. J Arak Univ Med Sci 2020;23(4):550-569. [DOI:10.32598/jams.23.4.6159.1]

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در آموزش علوم پزشکی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Research in Medical Education

Designed & Developed by: Yektaweb