بررسی میزان آمادگی خودراهبری دریادگیری و فاکتورهای مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان
|
فاطمه زائرثابت، رسول تبری خمیران*، عطاء اله اسدی لویه، احسان کاظم نژادلیلی |
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی شهیدبهشتی رشت، مرکزتحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران ، rtabari@gums.ac.ir |
|
چکیده: (8275 مشاهده) |
مقدمه: در دهههای اخیر با توجه به تغییرات شگرف علمی، گستردگی وسیع علوم و فنون و ضرورت ارتقاء و به روزرسانی دانش و مهارتهای انسانها، ارتقاء مهارتهای یادگیری مادامالعمر بهعنوان یکی از اهداف اولیه تعلیمات بزرگسالی تعیین شده است. حال برای داشتن عملکرد موثر، نیازمند سرمایه کافی اجتماعی و مهارتهای لازم خواهیم بود که ازجمله این مهارتها، یادگیری خودراهبر است . هدف این مطالعه بررسی عوامل همراه با میزان آمادگی خودراهبری در یادگیری در دانشجویان رشتههای پزشکی و دندانپزشکی برحسب ویژگیهای فردی و اجتماعی بود.
روشها: این مطالعه به روش، توصیفی- مقطعی انجام شد. جامعه پژوهش 214 دانشجوی رشته پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه آمادگی خودراهبری در یادگیری Guglilmino جمعآوری شدند. این پرسشنامه دارای هشت حیطه حاوی 58 گویه با طیف پنج درجهای لیکرت بود. اطلاعات جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار SPSS و آزمونهای آماری توصیفی و استنباطی مانند میانگین، انحراف معیار، ضریب همبستگی اسپیرمن با اطمینان 95درصد و رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج نشان داد که 42 درصد واحدهای مورد پژوهش میزان آمادگی خودراهبری در یادگیری را در حد متوسط داشتند. نتایج رگرسیون نشان داد که میزان ساعت مطالعه درسی روزانه بین 3 تا 4 ساعت (006/0 p = )، روش تدریس مورد علاقه بحث گروهی (018/0 p = ) و همچنین میزان تحصیلات مادر در حد دیپلم و فوقدیپلم (006/0 p = ) و درحد سیکل (41/0 p = ) از عوامل پیشبینی کننده آمادگی خودراهبری در یادگیری بودند.
نتیجهگیری : نتایج حاکی از آن بود که میزان آمادگی خودراهبری در یادگیری دانشجویان در حد متوسط بود. لذا توصیه میگردد برنامهریزی مدونی جهت ارتقاء وضعیت این مهارت در دانشجویان از طریق برگزاری کارگاههای آموزشی و گنجاندن اصول و مبانی و انتخاب روشهای تدریس متناسب با خودیادگیری در دورههای درسی دانشجویان در دانشگاه برگزار گردد. |
|
واژههای کلیدی: یادگیری، دانشجویان، آموزش پزشکی، آموزش برنامهای |
|
متن کامل [PDF 344 kb]
(2202 دریافت)
| | متن کامل (HTML) (1915 مشاهده)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسي تربيتي
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|