دوره 16، شماره 2 - ( 1403 )                   جلد 16 شماره 2 صفحات 24-15 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Heidary A, Manzari Z S, Rajabpour M. Translation and Determination of Psychometric Properties of the Persian Version of Measuring the Caring Behaviors Scale for Health Care Students and Providers. Res Med Edu 2024; 16 (2) :15-24
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1396-fa.html
حیدری عباس، منظری زهراسادات، رجب پور محمد. ترجمه و تعیین ویژگی های روانسنجی نسخه فارسی مقیاس سنجش رفتارهای مراقبتی کارکنان و دانشجویان مراقب سلامت. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1403; 16 (2) :15-24

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1396-fa.html


دانشجوی دکتری تخصصی پرستاری،کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم‌ پزشکی مشهد، مشهد، ایران ، rajabpoorm871@gmail.com
چکیده:   (997 مشاهده)
مقدمه: سنجش رفتار مراقبتی نه تنها می ­تواند معیاری برای اندازه ­گیری رفتار مراقبتی دانشجویان و کارکنان سیستم بهداشتی درمانی باشد، بلکه می ­تواند با شناسایی و آگاهی دادن به موقع از وضعیت این رفتارها در دانشجویان و کارکنان، جهت انجام مداخلات و اصلاح  سیاست گذاری­ ها به مدیران آموزشی و مراقبتی- درمانی کمک نماید. پژوهش حاضر با هدف ترجمه و تعیین ویژگی­ های روان سنجی نسخه فارسی مقیاس سنجش رفتارهای مراقبتی کارکنان و دانشجویان مراقب سلامت طراحی شد.
روش ها: این مطالعه روش ­شناختی با مشارکت 330 نفر از دانشجویان و کارکنان دانشگاه علوم­ پزشکی مشهد که به روش در دسترس انتخاب شدند، در سال 1402 انجام شد. ترجمه ابزار به روش ترجمه و بازترجمه انجام شد. نسخه نهایی ابزار از نظر روایی (محتوا، صوری و روایی­ سازه با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی) و پایایی آن از طریق (آلفای کرونباخ، آزمون- بازآزمون و هم­بستگی درون شاخه) با استفاده از نرم افزارهای SPSS نسخه 25 و AMOS نسخه 24 بررسی شد.
یافته­ ها: در بررسی روایی صوری کمی، نمره اثر همه گویه‌ها بالاتر از 1/5 به دست آمد. روایی محتوا کلیه گویه ها نیز مورد پذیرش قرار گرفت. در تحلیل عاملی بار کلیه گویه­ ها بالاتر از 0/4 بود، لذا تمامی گویه­ ها حفظ شدند. شاخص­ های برازش مدل بیانگر تایید مدل و برازش مطلوب آن بود (0/884 :GFI: 0/911 ،NFI: 0/921 ،CFI و 0/07 :RMSEA). پایایی ابزار با ضریب آلفای کرونباخ، آزمون- بازآزمون و   هم­بستگی درون خوشه ­ای به ترتیب 0/84، 0/86 و 0/83 تایید شد.
نتیجه ­گیری: ویژگی ­های روانسنجی نسخه فارسی مقیاس رفتارهای مراقبتی کارکنان و دانشجویان مراقب سلامت مطلوب است، بنابراین می­ تواند در مطالعات آتی جهت سنجش رفتارهای مراقبتی این جمعیت و ارزیابی مداخلات موثر بر این پیامد، مورد استفاده قرار گیرد.
متن کامل [PDF 681 kb]   (245 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (557 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سنجش و ارزشيابي

فهرست منابع
1. Watson J. Nursing: Human science and human care: A theory of nursing. Jones & Bartlett Learning; 1999.
2. Liu N Y, Hsu WY, Hung CA, Wu PL, Pai HC. The effect of gender role orientation on student nurses' caring behaviour and critical thinking. International Journal of Nursing Studies 2019; 89: 18-23. [DOI:10.1016/j.ijnurstu.2018.09.005]
3. Zareh Hoshyari Khah H, Moradbeygi K, Elhami S, Shayesteh far M, Cheraghian B, Hatefi moadab N. [Impact of a Caring Behavior Educational Program Based on Human Care Theory on Nursing Students' Perception of the Care]. Iranian Journal of Medical Education 2015; 14 (10): 836-46. [Persian]
4. Zamanzadeh V, Valizadeh L, Azimzadeh R, Aminaie N, Yousefzadeh S. First and FourthYear Student's Perceptions about Importance of Nursing Care Behaviors: Socialization toward Caring. Journal of caring sciences 2014; 3 (2): 93-101.
5. Kelly SH. The hidden curriculum: Undergraduate nursing students' perspectives of socialization and professionalism. Nursing Ethics 2020; 27 (5): 1250-60. [DOI:10.1177/0969733019881714]
6. Yau XC, Tam WS, Seah HWV, Siah CJR. An exploration of factors influencing inpatient nurses' care behaviour in an acute hospital setting. International Journal for Quality in Health Care. 2019; 31 (6): 473-9. [DOI:10.1093/intqhc/mzy199]
7. Larson PJ. Oncology Patients'and Professional Nurses'perceptions Of Important Nurse Caring Behaviors: University of California, San Francisco; 1981.
8. Lown BA, Rosen J, Marttila J. An agenda for improving compassionate care: a survey shows about half of patients say such care is missing. Health Affairs 2011; 30 (9): 1772-8. [DOI:10.1377/hlthaff.2011.0539]
9. King BM, Linette D, Donohue Smith M, Wolf ZR. Relationship between perceived nurse caring and patient satisfaction in patients in a psychiatric acute care setting. Journal of Psychosocial Nursing and Mental Health Services 2019; 57 (7): 29-38. [DOI:10.3928/02793695-20190225-01]
10. Davis EL, Kelly PJ, Deane FP, Baker AL, Buckingham M, Degan T, et al. The relationship between patient-centered care and outcomes in specialist drug and alcohol treatment: A systematic literature review. Substance abuse 2020; 41 (2): 216-31. [DOI:10.1080/08897077.2019.1671940]
11. Wang Y, Zhang Y, Liu M, Zhou L, Zhang J, Tao H, et al. Research on the formation of humanistic care ability in nursing students: A structural equation approach. Nurse Education Today 2020; 86: 104315. [DOI:10.1016/j.nedt.2019.104315]
12. Létourneau D, Goudreau J, Cara C. Facilitating and hindering experiences to the development of humanistic caring in the academic and clinical settings: An interpretive phenomenological study with nursing students and nurses. International Journal of Nursing Education Scholarship 2020; 17 (1). [DOI:10.1515/ijnes-2019-0036]
13. Inocian EP, Hill MB, Felicilda Reynaldo RFD, Kelly SH, Paragas ED, Turk MT. Factors in the clinical learning environment that influence caring behaviors of undergraduate nursing students: An integrative review. Nurse Education in Practice 2022; 63: 103391. [DOI:10.1016/j.nepr.2022.103391]
14. Liao HC, Huang CY, Wang YH. Development and psychometric testing of a scale measuring caring behaviors for healthcare students and providers. Medical Education Online 2022; 27 (1): 2066496. [DOI:10.1080/10872981.2022.2066496]
15. Moore EE, Romaniuk H, Olsson CA, Jayasinghe Y, Carlin JB, Patton GC. The prevalence of childhood sexual abuse and adolescent unwanted sexual contact among boys and girls living in Victoria, Australia. Child abuse & neglect 2010; 34 (5): 379-85. [DOI:10.1016/j.chiabu.2010.01.004]
16. Dalawi I, Isa MR, Chen XW, Azhar ZI, Aimran N. Development of the Malay Language of understanding, attitude, practice and health literacy questionnaire on COVID-19 (MUAPHQ C-19): content validity & face validity analysis. BMC public health. 2023; 23 (1): 1131. [DOI:10.1186/s12889-023-16044-5]
17. Ebadi A, Zarshenas L, Rakhshan M, Zareian A, Sharifnia S, Mojahedi M. Principles of scale development in health science. Tehran: Jame-e-Negar; 2017.
18. Hall P. Measurement in nursing and health research. Nephrology Nursing Journal 2006; 33 (1): 76-77.
19. Lenz ER. Measurement in nursing and health research: Springer publishing company; 2010.
20. Polit DF, Beck CT. Essentials of nursing research: Appraising evidence for nursing practice: Lippincott Williams & Wilkins; 2010.
21. Imani Nasab MH, Yazdizadeh B, Salehi M, Seyedin H, Majdzadeh R. Validity and reliability of the Evidence Utilisation in Policymaking Measurement Tool (EUPMT). Health research policy and systems 2017; 15 (1): 66. [DOI:10.1186/s12961-017-0232-6]

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در آموزش علوم پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Research in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb