دوره 16، شماره 1 - ( 1403 )                   جلد 16 شماره 1 صفحات 32-22 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadoughi M, Eskandari N. The Relationship between Intrinsic Motivation and Academic Flow among Medical Students: The Mediating Role of Academic Engagement. Res Med Edu 2024; 16 (1) :22-32
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1388-fa.html
صدوقی مجید، اسکندری نجمه. رابطه انگیزش درونی با شیفتگی تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی: نقش میانجی درگیری تحصیلی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1403; 16 (1) :22-32

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1388-fa.html


گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی دانشگاه کاشان، کاشان، ایران ، sadoughi.psy@gmail.com
چکیده:   (282 مشاهده)
مقدمه: تجربه شیفتگی تحصیلی یکی از عوامل کلیدی و شاخص­ های مهم برای ارتقای کیفیت آموزش دانشجویان است. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه شیفتگی تحصیلی و انگیزش درونی با نقش میانجی درگیری تحصیلی در دانشجویان علوم پزشکی انجام شد.
روش ها: روش پژوهش، تحلیلی مقطعی از نوع هم­بستگی بود. از بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سال تحصیلی 1403-1402 به تعداد 3377 نفر، تعداد 356 دانشجو به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای متناسب با حجم انتخاب شدند. شرکت‌کنندگان به پرسشنامه­‌های انگیزش تحصیلی هارتر، درگیری تحصیلی ریو و تسنگ و شیفتگی تحصیلی مارتین و جکسون پاسخ دادند. داده‌ها با استفاده از شاخص‌های آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و روش مدل معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS-24 و  Smart PLS تجزیه ‌و تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که میانگین و انحراف استاندارد انگیزش تحصیلی درونی (28/37±56/13)، درگیری تحصیلی (25/06±97/49) و شیفتگی تحصیلی (5/66±28/30) و در حد متوسط است. به ‌علاوه، نتایج مدل‌سازی معادلات ساختاری نشان داد که الگوی مطرح‌شده در پژوهش دارای برازش مناسبی است و انگیزش تحصیلی درونی می­تواند شیفتگی تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی را به­‌طور مستقیم و معنی­ داری پیش ­بینی نماید (ß=0.35, P<.001) و نقش میانجی درگیری تحصیلی در رابطۀ میان انگیزش تحصیلی درونی با شیفتگی تحصیلی (ß=0.12, P<.001) به روش برآورد بوت استرپ مورد تأیید قرار گرفت.
نتیجه‌گیری: انگیزش تحصیلی درونی می‌تواند به افزایش درگیری تحصیلی انجامیده و از این طریق به افزایش شیفتگی تحصیلی کمک نماید. با توجه به یافته‌های به‌دست‌آمده، پیشنهاد  می­‌شود برنامه‌ریزان آموزش پزشکی و اساتید از طریق ایجاد جوّ تعاملی و مشارکتی، تکالیف چالش‌برانگیز و جذاب به تقویت درگیری تحصیلی دانشجویان کمک نموده و از این طریق، شکل­ گیری تجربه شیفتگی دانشجویان را تسهیل نمایند.
متن کامل [PDF 573 kb]   (107 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (133 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسي تربيتي

فهرست منابع
1. Csikszentmihalyi M. Applications of flow in human development and education: Springer; 2014. [DOI:10.1007/978-94-017-9094-9]
2. Rodríguez‐Ardura I, Meseguer‐Artola A. Flow in e‐learning: What drives it and why it matters. British journal of educational technology 2017; 48 (4): 899-915. [DOI:10.1111/bjet.12480]
3. Csikszentmihalyi M. Flow. The Psychology of Optimal Experience. New York. 1990.
4. Sumaya IC, Darling E. Procrastination, flow, and academic performance in real time using the experience sampling method. The Journal of genetic psychology 2018; 179 (3): 123-31. [DOI:10.1080/00221325.2018.1449097]
5. Rheinberg F. Intrinsic motivation and flow. Motivation Science 2020; 6 (3): 199. [DOI:10.1037/mot0000165]
6. Wu H, Li S, Zheng J, Guo J. Medical students' motivation and academic performance: the mediating roles of self-efficacy and learning engagement. Medical education online 2020; 25 (1): 1742964. [DOI:10.1080/10872981.2020.1742964]
7. Deci EL, Ryan RM. The" what" and" why" of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological inquiry 2000; 11 (4): 227-68. [DOI:10.1207/S15327965PLI1104_01]
8. Deci EL, Ryan RM. Levels of analysis, regnant causes of behavior and well-being: The role of psychological needs. Psychological inquiry 2011; 22 (1): 17-22. [DOI:10.1080/1047840X.2011.545978]
9. Mouelhi-Guizani S, Guinoubi S, Chtara M, Crespo M. Relationships between flow state and motivation in junior elite tennis players: Differences by gender. International Journal of Sports Science & Coaching 2023; 18 (2): 490-9. [DOI:10.1177/17479541221082990]
10. Hong J-C, Hwang M-Y, Tai K-H, Lin P-H. Intrinsic motivation of Chinese learning in predicting online learning self-efficacy and flow experience relevant to students' learning progress. Computer assisted language learning. 2017; 30 (6): 552-74. [DOI:10.1080/09588221.2017.1329215]
11. Froiland JM, Worrell FC. Intrinsic motivation, learning goals, engagement, and achievement in a diverse high school. Psychology in the Schools. 2016; 53 (3): 321-36. [DOI:10.1002/pits.21901]
12. Hemati N, Noushadi N, Nikdel F.[Presenting of Structural Model for Achievement Goals & academic motivation with Academic Engagement: According to Mediator Role of Achievement Emotions].Studies in Learning and Instruction 2019;10(2): 33-53. [persian]
13. Karimi S, Sotoodeh B. The mediating role of intrinsic motivation in the relationship between basic psychological needs satisfaction and academic engagement in agriculture students. Teaching in Higher Education 2019; 25(8), 959-975. [DOI:10.1080/13562517.2019.1623775]
14. Moltafet G, Taghvainia A, Ayool A.[ The investigation of relationship between perception from classroom and academic engagement with mediator role of academic motivation]. Studies in Learning and Instruction 2020; 11 (2): 115-134. [persian]
15. Sabbaghi F, Karimi Q, Akbari M, Yarahmadi Y.[The Effectiveness of Educational Interventions based on the Academic Engagement Model on the Academic Fascination of Male Students with Low Academic Engagement]. Educational Development of Judishapur 2021; 12: 86-98. [persian]
16. Reeve J, Tseng C-M. Agency as a fourth aspect of students' engagement during learning activities. Contemporary educational psychology 2011; 36 (4): 257-67. [DOI:10.1016/j.cedpsych.2011.05.002]
17. Li L, Chen X, Li H. Bullying victimization, school belonging, academic engagement and achievement in adolescents in rural China: A serial mediation model. Children and youth services review. 2020; 113: 104946. [DOI:10.1016/j.childyouth.2020.104946]
18. Gremmen MC, Van den Berg YH, Steglich C, Veenstra R, Dijkstra JK. The importance of near-seated peers for elementary students' academic engagement and achievement. Journal of Applied Developmental Psychology 2018; 57: 42-52. [DOI:10.1016/j.appdev.2018.04.004]
19. Perkmann M, Salandra R, Tartari V, McKelvey M, Hughes A. Academic engagement: A review of the literature 2011-2019. Research policy 2021; 50 (1): 104114. [DOI:10.1016/j.respol.2020.104114]
20. Ljubin-Golub T, Rijavec M, Jurčec L. Flow in the academic domain: The role of perfectionism and engagement. The Asia-Pacific Education Researcher 2018; 27: 99-107. [DOI:10.1007/s40299-018-0369-2]
21. Ozayi N, Ahmadi G, Azimpoor E. [The effect of perceptions of learning environment and academic engagement on academic performance of secondary school male students: The mediating role of academic self-efficacy]. Knowledge & Research in Applied Psychology 2021; 22 (1): 168-81.[persian] [DOI:10.30486/jsrp.2020.582433.1638]
22. Martin AJ, Jackson SA. Brief approaches to assessing task absorption and enhanced subjective experience: Examining 'short'and 'core'flow in diverse performance domains. Motivation and Emotion 2008; 32: 141-57. [DOI:10.1007/s11031-008-9094-0]
23. Harter S. A new self-report scale of intrinsic versus extrinsic orientation in the classroom: Motivational and informational components. Developmental psychology 1981; 17 (3): 300. [DOI:10.1037/0012-1649.17.3.300]
24. Hajializadeh K. Evaluation of the psychometric properties of the academic engagement questionnaire among high school students. Quarterly of Educational Measurement 2016; 6 (24): 83-102. [DOI:10.22054/jem.2017.17317.1445]
25. Jalili F, Arefi M, Ghomrani A, Maneshi G. Examining the psychometric features of Academic Flow Questionnaire in Students. Journal of Instruction and Evaluation 2018; 11 (41): 155-72. [persian]
26. Lepper MR, Corpus JH, Iyengar SS. Intrinsic and extrinsic motivational orientations in the classroom: Age differences and academic correlates. Journal of educational psychology 2005; 97 (2): 184. [DOI:10.1037/0022-0663.97.2.184]
27. Bahrani M.[The study of validity and reliability of Harter's scale of educational motivation]. Journal of Psychological Studies 2009; 5 (1): 51-72. [persian]
28. Little RJ. A test of missing completely at random for multivariate data with missing values. Journal of the American statistical Association 1988; 83 (404): 1198-202. [DOI:10.1080/01621459.1988.10478722]
29. Hair Jr JF, Hult GTM, Ringle CM, Sarstedt M, Danks NP, Ray S. Partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM) using R: A workbook: Springer Nature; 2021. [DOI:10.1007/978-3-030-80519-7]
30. Kline RB. Principles and practice of structural equation modeling: Guilford publications; 2023.
31. Henseler J, Ringle CM, Sarstedt M. A new criterion for assessing discriminant validity in variance-based structural equation modeling. Journal of the academy of marketing science 2015; 43: 115-35. [DOI:10.1007/s11747-014-0403-8]
32. Gulzar MA, Ahmad M, Hassan M, Rasheed MI. How social media use is related to student engagement and creativity: investigating through the lens of intrinsic motivation. Behaviour & Information Technology 2022; 41 (11): 2283-93. [DOI:10.1080/0144929X.2021.1917660]
33. Bellini D, Barbieri B, Barattucci M, Mascia ML, Ramaci T. The role of a restorative resource in the academic context in improving intrinsic and extrinsic motivation and flow within the job demands-resources model. International Journal of Environmental Research and Public Health 2022; 19 (22): 15263. [DOI:10.3390/ijerph192215263]
34. Calderón M. Getting Newcomers into the Academic Flow. Educational Leadership 2020; 77 (4): 68-73.

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در آموزش علوم پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb