دوره 16، شماره 2 - ( 1403 )                   جلد 16 شماره 2 صفحات 74-63 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadeghi M, Pourvakhshoori N, Khalkhali M R, Heidarzadeh A, Gholamhosseinzadeh M. Investigating the Job Burnout Levels and Related Factors in Medical Interns of Guilan University of Medical Sciences. Res Med Edu 2024; 16 (2) :63-74
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1366-fa.html
صادقی مهنوش، پوروخشوری نگار، خلخالی محمدرسول، حیدرزاده آبتین، غلامحسین زاده مهوش. بررسی سطوح فرسودگی شغلی و عوامل همراه آن در کارورزان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1403; 16 (2) :63-74

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1366-fa.html


مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران & گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران ، abtinh@gmail.com
چکیده:   (917 مشاهده)
مقدمه: فرسودگی شغلی، حالتی از خستگی روانی ناشی از زندگی حرفه‌ای فرد می­باشد و از سه بعد خستگی هیجانی، مسخ شخصیت و کاهش احساس  کفایت شخصی تشکیل شده است. این مطالعه با هدف تعیین سطوح فرسودگی شغلی و عوامل همراه آن در دانشجویان دوره کارورزی رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان انجام شد.
روش ­ها: مطالعه حاضر از نوع تحلیلی مقطعی بوده و تعداد 71 نفراز دانشجویان پزشکی دوره کارورزی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 1401، به صورت سرشماری در مطالعه شرکت کردند. پرسشنامه فرسودگی شغلی ماسلاچ و پرسشنامه وضعیت اقتصادی-اجتماعی توسط دانشجویان تکمیل شد. داده ها با نرم افزار SPSS (نسخه 25) با استفاده از آزمون های آماری توصیفی (درصد، فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (آزمون کای اسکوئر و آزمون دقیق فیشر) مورد تحلیل قرار گرفت. سطح معنی داری 0/05در نظر گرفته شد.
یافته­ ها: از مجموع 71 کارورز پزشکی 47/9 درصد از دانشجویان پزشکی مورد مطالعه را زنان و 52/1 درصد از دانشجویان مورد تحقیق را مردان تشکیل می­ دادند.  یافته ها نشان داد، 44/1 درصد از زنان(15 نفر) و 51/4 درصد از مردان (19 نفر) دچار فرسودگی شدید، و 55/9 درصد از  زنان (19 نفر) و 48/6 درصد از مردان(18 نفر) دارای فرسودگی متوسط بودند. شرکت کنندگان، 76/1 درصد در بعد خستگی هیجانی ، 67/6 درصد در بعد مسخ شخصیت و 26/8 درصد در بعد کاهش احساس کفایت شخصی امتیاز بالایی را کسب کردند. بین مقطع کارورزی(0/000=P)، معدل دوره پزشکی(0/011=P)، نمره آزمون پیش کارورزی (0/003=P) و میزان تحصیلات پدر (0/023=P)، با نمره خستگی هیجانی ارتباط معنی داری وجود داشت. همچنین بین نمره بعد مسخ شخصیت و مقطع کارورزی دانشجویان ارتباط معنی داری مشاهده شد (0/003=P). ارتباط معنی داری بین متغیر های میزان تحصیلات مادر(0/026=P)، وضعیت اقتصادی (ارزیابی قیمت مسکن توسط دانشجو یا خانواده) (0/047=P)، معدل دوره پزشکی(0/004=P) با نمره حیطه کاهش احساس کفایت شخصی وجود داشت.
نتیجه گیری: نتایج این مطالعه، میزان فرسودگی شغلی بالایی را در بین کارورزان رشته پزشکی نشان داد و  دانشجویان در مولفه های خستگی هیجانی و مسخ شخصیت امتیاز بالایی را کسب کردند. لذا با توجه به نتایج مطالعه حاضر به نظر می رسد انجام مطالعات بیشتری در زمینه مداخلات پیشگیرانه و کاهنده مواجهه با عوامل فرسودگی شغلی می توانند مفید باشند.
 
واژه‌های کلیدی: پزشکی، فرسودگی، کارورزان
متن کامل [PDF 632 kb]   (439 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (979 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بالینی

فهرست منابع
1. Safae Movahed S, Javanroudi B. [How Job Burnout Develops among Female Teachers of Marivan City. Journal of Management and Planning In Educational System]. 2016;9(2):69-84. [Persian]
2. Pavlat J. The stressed physician. I. What conditions of the profession are stressful for the physician? What disorders do physicians experience and what are the effects on patients? Casopis Lekaru Ceskych 2002;141(11):343-5.
3. Khazaei T, Khazaei T, Sharifzadeh G. [Nurses' professional burnout and some predisposing factors. Journal of Scientific Research in Medical Sciences]. 2006; 13 (1): 9-15. [Persian]
4. Riches J, Nanni MG, Folesani F, Guest R. Burnout in Medicine. Depression, Burnout and Suicide in Physicians: Insights from Oncology and Other Medical Professions 2022:27-36. [DOI:10.1007/978-3-030-84785-2_3]
5. Miranda-Ackerman RC, Barbosa-Camacho FJ, Sander-Möller MJ, Buenrostro-Jiménez AD, Mares-País R, Cortes-Flores AO, et al. Burnout syndrome prevalence during internship in public and private hospitals: a survey study in Mexico. Medical education online 2019;24(1):1593785. [DOI:10.1080/10872981.2019.1593785]
6. Prabath IHDS, Mohottala VS, Prasanni WDD, Ranathunga RTR, Mathangasinghe Y. Health-related attitudes, behaviors and burnout in intern medical officers and their effects on self-reported patient care in a developing country. Irish Journal of Medical Science2022;191:2449-2455. [DOI:10.1007/s11845-021-02874-y]
7. Gradiski IP, Borovecki A, Ćurković M, San-Martín M, Delgado Bolton RC, Vivanco L. Burnout in international medical students: characterization of professionalism and loneliness as predictive factors of burnout. International journal of environmental research and public health. 2022;19(3):1385. [DOI:10.3390/ijerph19031385]
8. Youssef FF. Medical Student Stress, Burnout and Depression in Trinidad and Tobago. Acad Psychiatry 2016;40(1):69-75. [DOI:10.1007/s40596-015-0468-9]
9. Dyrbye L, Shanafelt T. A narrative review on burnout experienced by medical students and residents. Medical education. 2016;50(1):132-49. [DOI:10.1111/medu.12927]
10. Akkasheh G, Sepehrmanesh Z, Ahmadvand A.[Prevalence of burnout in senior medical students of Kashan University of Medical Sciences in 2008]. Qom university of medical sciences Journal 2010;4(3):37-41. [Persian]
11. Dyrbye LN, Thomas MR, Power DV, Durning S, Moutier C, Massie FSJ, et al. Burnout and Serious Thoughts of Dropping Out of Medical School: A Multi-Institutional Study. Academic Medicine 2010;85(1):94-102. [DOI:10.1097/ACM.0b013e3181c46aad]
12. Ghadampour E, Farhadi A, Naghibeiranvand F.[The relationship among academic burnout, academic engagement and performance of students of Lorestan University of Medical Sciences]. Research in Medical Education. 2016;8(2):60-8. [Persian] [DOI:10.18869/acadpub.rme.8.2.60]
13. Muaddi MA, El-Setouhy M, Alharbi AA, Makeen AM, Adawi EA, Gohal G, et al. Assessment of medical students burnout during COVID-19 pandemic. International Journal of Environmental Research and Public Health 2023;20(4):3560. [DOI:10.3390/ijerph20043560]
14. Sahraeian A, Edrisi F. Evaluating the Relationship between Burnout and Aggression in Medical Interns of Shiraz University of Medical Sciences. Sadra Medical Journal. 2020;8(4):419-28. [Persian]
15. Bijari B, Abssi A, Askari M.[Burnout Syndrome and general health among Senior Medical Students of Birjand University of Medical Sciences]. Journal of Medicine Spiritual Cultivation 2016;25(1):19-28. [Persian]
16. Maslach C, Jackson SE. The measurement of experienced burnout. Journal of organizational behavior 1981;2(2):99-113. [DOI:10.1002/job.4030020205]
17. Soleimani K, Sharifi V, Tehranidoust M. [Occupational Burnout in Psychiatric Staff at Roozbeh Hospital]. Advances in Cognitive Sciences 2006;7(4):36-42. [Persian]
18. Eslami A, Mahmoodi A, Kheibari M, Najafian Razavi S. The role of socioeconomic status (SES) in motivating citizens' participation in recreational sports. Appl Res Sports Manag 2014;2(3):11-27.[Persian]
19. Tukaev SV, Vasheka TV, Dolgova OM. The relationships between emotional burnout and motivational, semantic and communicative features of psychology students. Procedia-Social and Behavioral Sciences 2013;82:553-6. [DOI:10.1016/j.sbspro.2013.06.308]
20. Cooper CL, Sutherland VJ. Job stress, mental health and accidents among offshore workers in the oil and gas extraction industries. Journal of Occupational Medicine. 1987:119-25.
21. Olkinuora M, Asp S, Juntunen J, Kauttu K, Strid L, Äärimaa M. Stress symptoms, burnout and suicidal thoughts in Finnish physicians. Social psychiatry and psychiatric epidemiology 1990;25:81-6. [DOI:10.1007/BF00794986]
22. Shaikh AA, Shaikh A, Kumar R, Tahir A, Siddiqui A. Assessment of burnout and its factors among doctors using the abbreviated Maslach burnout inventory. Cureus. 2019;11(2): e4101. [DOI:10.7759/cureus.4101]
23. Mazurkiewicz R, Korenstein D, Fallar R, Ripp J. The prevalence and correlations of medical student burnout in the pre-clinical years: a cross-sectional study. Psychology, health & medicine 2012;17(2):188-95. [DOI:10.1080/13548506.2011.597770]
24. Azimi M, Piri M, Zavvar T. Relationship of academic burnout and self-regulated learning with academic performance of high school students]. Research in Curriculum Planning 2013;10(38):
25. Fontana MCP, Generoso IP, Sizilio A, Bivanco-Lima D. Burnout syndrome, extracurricular activities and social support among Brazilian internship medical students: a cross-sectional analysis. BMC medical education 2020;20:81. [DOI:10.1186/s12909-020-01998-6]
26. Sepehrmanesh Z, Ahmadvand A. [Prevalence of Burnout in the Residents of Kashan and Isfahan Universities of Medical Sciences in 2012]. Research in Medical Education 2015;7(1):27-34. [Persian] [DOI:10.18869/acadpub.rme.7.1.27]

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در آموزش علوم پزشکی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Research in Medical Education

Designed & Developed by: Yektaweb