[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 15، شماره 1 - ( 1402 ) ::
جلد 15 شماره 1 صفحات 4-1 برگشت به فهرست نسخه ها
مگادانشگاه، مگادانشکده و مگااستاد در آموزش علوم پزشکی
علی مرادی ، اکرم ثناگو ، فاطمه مهرآور* ، لیلا جویباری
گروه پرستاری بهداشت جامعه و روان، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران ، Mehravar10261@yahoo.com
چکیده:   (1187 مشاهده)
از چالش های بزرگ امروز جهان مدرن و نوین، ارائه آموزش برابر و یکسان به ده ­ها میلیون نفر از دانشجویان، در سراسر جهان می­ باشد(1). ما می­توانیم به کمک نوآوری همراه با کارآفرینی و تعهد حرفه­ ای به چالش برقراری عدالت آموزشی که امروزه با آن مواجه هستیم، پاسخ دهیم (2،3). مفهوم مگادانشگاه، مگادانشکده و مگااستاد ترکیبی از ایده ­های جدید و جذابی است که نشان می ­دهد ممکن است در کنار یک آموزش معمولی برای دانشجویان علوم پزشکی در مراکز آموزشی درمانی از ارتباطات و فناوری نوین برای آموزش از راه دور استفاده کرد (4).
مگادانشگاه، مگادانشکده و مگااستاد با به­ کارگیری فناوری و تکنولوژی­ های آموزشی می­توانند مورد توجه افرادی باشند که امروزه دغدغه آموزش پزشکی دارند. مگادانشگاه، یک موسسه آموزش عالی از راه دور با بیش از 100 هزار دانشجو است که قادر به ارائه رویکردهای آموزشی برای توده­ های مختلفی از دانشجویان می­ باشد (2،5). مگادانشکده را نیز می ­توان به ­عنوان یک مرکز آموزشی از راه دور معرفی کرد که خدمات آموزشی را برای فراگیران  فعال در  مقاطع تحصیلی  مختلف، فراهم   می ­کند. مگادانشکده با ایجاد محتوای مشارکتی، آموزشی و درمانی همراه با تمرین ­های بازی‌سازی شده در یک پلتفرم کاملاً مستقل، متشکل از دانشجویان، اساتید و مدیران دانشگاهی موجب افزایش کیفیت آموزش در علوم پزشکی می­ گردد. این سیستم پیشرفته چند زبانه و چند پلتفرمی است که امکان ارزشیابی کمی و کیفی در آن وجود دارد (6).
مگااساتید که به ­عنوان اساتید از راه دور یا مدرسان آنلاین نیز شناخته می­شوند، اساتیدی هستند که به­صورت آنلاین با استفاده از تکنولوژی­های نوین آموزش پزشکی با دانشجویان کار می­ کنند (3). برخی از این اساتید100 درصد به­صورت آنلاین کار  می­کنند و فقط با دانشجویان در اینترنت تعامل دارند اما برخی دیگر در یک کلاس درس به صورت ترکیبی، آموزش حضوری و آنلاین دارند. اساتیدی که دوره ­های آموزشی را از طریق اینترنت ارائه می ­دهند باید توانایی­های لازم را جهت ارائه آنلاین دروس و استفاده از تکنولوژی داشته باشند (7). به­علت تغییر مداوم و سریع فناوری اطلاعات و ارتباطات، اساتید باید برای آموزش آنلاین آموزش ­های لازم را ببینند تا بتوانند به اهداف آموزشی خود با روش ­های موثرتر، خلاقانه­ تر و نوآورانه تر در هنگام استفاده از محیط یادگیری مجازی دست یابند (7). شایستگی ­های لازم برای مگااساتید عبارتند از: توانایی استفاده از فناوری ­های نوین، مهارت لازم در طراحی و اجرای برنامه ­های درسی متناسب با اهداف مگادانشگاه­ها، سازماندهی و توانایی استفاده و ذخیره بحث­ های ناهمزمان دانشجویان، ادغام متفاوت سبک­ های تدریس و یادگیری، توانایی برقراری تعامل فعال با دانشجویان و دادن بازخورد مداوم به آنان، رعایت اخلاق در آموزش از راه دور و توجه به تفاوت­ های فرهنگی دانشجویان. مگااساتید بدون کسب این مهارت­ ها، به شیوه ­های تدریس قبلی خود برگشته و به اندازه کافی از فناوری و ابزارهای نوین ارتباطی سود نخواهند برد (5،8).
فناوری ­های نوین که در مگادانشگاه ­های علوم پزشکی می ­توان استفاده کرد شامل پادکست ­ها و ویدیو­هایی همراه با کلاس درس معکوس، دستگاه­ های تلفن همراه با برنامه­ های به ­روز، بازی­ های ویدیویی، شبیه­ سازها (شبیه­سازهای یک پارچه و واقعیت مجازی) و هوش مصنوعی می­باشد (9). استفاده از این فناوری­ ها می ­تواند زیر ساخت­ ها و زمینه ­های لازم برای رسیدگی به بسیاری از چالش­های آموزش پزشکی را فراهم کند. یکی از مهم­ترین مراحل در تدوین برنامه درسی از راه دور در مگادانشکده­ ها، آموزش و یادگیری پزشکی مبتنی بر شبیه ­سازی می­ باشد. ابزارهای شبیه­ سازی به ­عنوان جایگزینی برای بیماران واقعی عمل می ­کنند. یک کارآموز می­ تواند بدون ترس از آسیب رساندن به بیمار اشتباه کند و از آن درس بگیرد. همچنین از دیگر مزایای آن افزایش ایمنی بیمار و کاهش خطاهای بالینی می ­باشد. اگرچه یادگیری مبتنی بر شبیه سازی، گران قیمت است اما اگر به درستی از آن استفاده شود مقرون به صرفه خواهد بود (3).
یکی از ابزارهایی که مگااساتید به­تدریج در آموزش پزشکی از آن بهره می­برند هوش مصنوعی است (10). ربات­ های گفتگو به ویژه ChatGPT با حجم عظیمی از داده­ های متنی اینترنت مبتنی بر هوش مصنوعی کار می ­کند. از کاربردهای ChatGPT می­توان به توانایی آن در طراحی تمرین‌ها، آزمون‌ها و سناریوهایی اشاره کرد که در کلاس درس برای کمک به آموزش و ارزیابی استفاده می ­گردد (11). همچنین استفاده از آن برای ترجمه، تفسیر و خلاصه نویسی موجب کمک به درک مطالب پیچیده در دانشجویان علوم پزشکی می گردد. از ChatGPT می ­توان برای ایجاد اساتید یا دستیاران مجازی پزشکی نیز استفاده کرد که می­ توانند به سؤالات دانشجویان پاسخ و بازخورد دهند (12). تحقیقات علوم پزشکی را نیز   می ­توان با استفاده از هوش مصنوعی آسان­تر کرد که در طراحی کلی مطالعه، بررسی ادبیات و تجزیه و تحلیل آماری داده ­ها کاربرد دارد. از ChatGPT می ­توان برای ارائه اطلاعات دقیق و به ­روز در مورد موضوعات پزشکی (تشخیص، درمان و پیشگیری از بیماری­ ها) به ­طور سریع استفاده کرد. هوش مصنوعی نه تنها به دانشجویان کمک می­ کند تا مهارت­ های استدلال بالینی خود را توسعه دهند، بلکه آنان را برای سناریوهای بالینی در دنیای واقعی آماده می­ کند (13).
آموزش در مگادانشگاه ­ها مستلزم تغییر در پارادایم آموزشی است. در آموزش سنتی، فرآیند یادگیری بر استادی متمرکز است که سعی می کند دانش خود را به دانشجویان منتقل کند. اما مگااساتید در آموزش آنلاین، بر روی رابطه بین استاد، دانشجو و دانش متمرکز هستند. در این رابطه دانشجو هدایت می­ شود تا خودمختارتر، مشارکت پذیرتر و مسئولیت پذیرتر در قبال یادگیری خود باشد. در آموزش سنتی، دامنه اختیارات، مسئولیت و مشارکت های دانشجو در ارتباط با استاد نسبت به آموزش مدرن محدودتر می­ باشد. این محدودیت در مگادانشگاه ها کاملاٌ از بین خواهد رفت. این نوع آموزش می­ تواند معایبی نیز داشته باشد مانند احساس انزوای ایجاد شده توسط عدم تماس حضوری بین شرکت­ کنندگان یک دوره، وابستگی بیش از حد به تکنولوژی، کمبود امکاناتی نظیر اینترنت، نبود ارتباط اجتماعی کافی و بی نظمی. همچنین نتایج مطالعات قبلی نشان می ­دهد ارزشیابی­ های این نوع آموزش، قابل اعتماد به نظر نمی رسد (6،14).
 
واژه‌های کلیدی: آموزش پزشکی، مگا دانشگاه، مگادانشکده، مگا استاد
متن کامل [PDF 386 kb]   (265 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (370 مشاهده)  
نوع مطالعه: نامه به سردبير | موضوع مقاله: برنامه درسي, برنامه ریزی آموزشی
فهرست منابع
1. Stromquist NP. Education in a globalized world: The connectivity of economic power, technology, and knowledge. Rowman & Littlefield; 2002.
2. Daniel JS. Mega-universities and knowledge media: Technology strategies for higher education. Psychology Press;1996.
3. Daniel J. Mega-schools, technology and teachers: Achieving education for all. 2010; Routledge. [DOI:10.4324/9780203858325]
4. Jung I. Quality assurance survey of mega universities. Perspectives on distance education: Lifelong learning and distance higher education 2005; 79-98.
5. Karadag N, A.Z. Özgür. Assessment and Evaluation in Mega Universities. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET 2020; 19(4): 35-49.
6. Daniel JS. The mega-universities and the knowledge media: implications of new technologies for large distance teaching universities [dissertation]. 1995; Concordia University.
7. Lin J. Students and teachers at private universities in China. InPrivate Higher Education . [Cited 2022 Jan23 ]. Available from: https://ejournals.bc.edu/index.php/ihe/article/view/7450/6647
8. Kurbatova A, Abu-Qdais H.A. Using multi-criteria decision analysis to select waste to energy technology for a mega city: The case of Moscow. Sustainability. 2020; 12(23): 9828. [DOI:10.3390/su12239828]
9. Novikova I, Zhylinska O, Osetskyi V, Bediukh O. Strategic approaches to activating academic entrepreneurship in modern mega-universities: prospects for Ukraine. Наука та інновації; 2020. [DOI:10.15407/scine16.06.003]
10. Xu Y, Liu X, Cao X, Huang C, Liu E, Qian S, et al. Artificial intelligence: A powerful paradigm for scientific research. The Innovation 2021; 2(4): 100179. [DOI:10.1016/j.xinn.2021.100179]
11. Parsa A, Ebrahimzadeh M.H. ChatGPT in Medicine; a Disruptive Innovation or Just One Step Forward? The Archives of Bone and Joint Surgery 2023; 11(4): 225-226.
12. Khan RA, Jawaid M, Aymen RA, Sajjad M, ChatGPT-Reshaping medical education and clinical management. Pakistan Journal of Medical Sciences 2023; 39(2): 605. [DOI:10.12669/pjms.39.2.7653]
13. Lee H. The rise of ChatGPT: Exploring its potential in medical education. Anatomical Sciences Education 2023. [DOI:10.1002/ase.2270]
14. Ragab AHM, Noaman A, Gad-Elrab AA, Abdul Fatah AHA. New Self-Assessment "TQM Hybrid MCDM Fuzzy Model" For Enhancing the KPIs in Mega Universities. Applied Computational Intelligence and Soft Computing. 2022: 4540875. [DOI:10.1155/2022/4540875]
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moradi A, sanagoo A, Mehravar F, Jouybari L. Mega University, Mega school and Mega Teacher in Medical. RME 2023; 15 (1) :1-4
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1321-fa.html

مرادی علی، ثناگو اکرم، مهرآور فاطمه، جویباری لیلا. مگادانشگاه، مگادانشکده و مگااستاد در آموزش علوم پزشکی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1402; 15 (1) :1-4

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1321-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 1 - ( 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education