دوره 15، شماره 1 - ( 1402 )                   جلد 15 شماره 1 صفحات 12-5 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alizadeh M, Baljani E, Rezaee M. Evaluation of the Effectiveness of Promoting Pain Self-Management on Functional Self-Efficacy of Nursing Students in the Care of Patients. Res Med Edu 2023; 15 (1) :5-12
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1269-fa.html
علیزاده محمد امین، بالجانی اسفندیار، رضایی مرادعلی منیره. تاثیر آموزش مدیریت درد بر خودکارآمدی عملکرد بالینی دانشجویان پرستاری در مراقبت از بیماران. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1402; 15 (1) :5-12

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1269-fa.html


گروه پرستاری، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران ، baljanies@gmail.com
چکیده:   (1081 مشاهده)
مقدمه: آموزش مدیریت درد می ­تواند قضاوت و اطمینان دانشجویان پرستاری در مورد استعدادها و توانایی ­های خود در مراقبت از بیماران جراحی قلب را تغییر دهد. لذا این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش مدیریت درد بر خودکارآمدی عملکرد بالینی دانشجویان پرستاری در مراقبت از بیماران بای پس شریان کرونری انجام گردید.
روش ­ها: این مطالعه از نوع مداخله ­ای بر روی کلیه دانشجویان پرستاری سال آخر دانشگاه آزاد ارومیه انجام گرفت. نمونه­ گیری به­ صورت سرشماری در فاصله زمانی خرداد تا آذر 1401 و کلیه دانشجویان سال آخر پرستاری به صورت تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. دانشجویان در هر دو گروه در ابتدای مطالعه پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه خودکارآمدی عملکرد بالینی را تکمیل نمودند. روایی پرسشنامه از طریق اعتبار محتوا و صوری و پایانی آن با ضریب آلفای کرانباخ 0/96 مورد تایید قرار گرفته است. دانشجویان گروه مداخله به ­صورت گروهی آموزش لازم را به مدت 6 جلسه 45 دقیقه ­ای و دو بار در هفته به فاصله دو روز دریافت و گروه کنترل از آموزش­ های معمول مطابق کوریکولوم و سرفصل­ های آموزشی برخوردار شدند. برای تحلیل آماری داده ­ها از نرم افزار SPSS و از آزمون­ های t گروه­ های زوج و t گروه ­های مستقل استفاده شد.
یافته­ ها: نتایج نشان داد که میانگین امتیازات کلی خودکارآمدی بالینی دانشجویان پرستاری بین گروه مداخله و کنترل قبل از اجرای آموزش مدیریت درد اختلاف معنی ­داری وجود نداشت (0/53=p و 11/02=t)، درحالی­که میانگین امتیازات کلی خودکارآمدی عملکرد بالینی بین گروه مداخله و کنترل بعد از اجرای آموزش مدیریت درد از اختلاف معنی ­داری برخوردار بود (0/003=p و 3/36=t).
نتیجه ­گیری: با توجه به یافته ­های حاصله، برنامه آموزش مدیریت درد بر خودکارآمدی عملکرد بالینی دانشجویان پرستاری موثر است. لذا آموزش مدیریت درد می ­تواند در رشد توانمندی دانشجویان پرستاری در محیط ­های تحصیلی کمک ­کننده باشد و باورهای دانشجویان پرستاری در ارتباط با توانایی انجام وظایف تخصصی خود در اداره کرد بیماران قلبی بعد از عمل جراحی بهبود دهد.
 
متن کامل [PDF 445 kb]   (676 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1143 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بالینی

فهرست منابع
1. Manoochehri H, Tafreshi MZ, Zayeri F, Alipour V, Shirazi M. Explaining of chronic pain management process in older people: A grounded theory Study. Medical-Surgical Nursing Journal 2016; 4 (4): 1-10.
2. Drake G, Williams ACdC. Nursing education interventions for managing acute pain in hospital settings: a systematic review of clinical outcomes and teaching methods. Pain Management Nursing 2017; 18 (1): 3-15. [DOI:10.1016/j.pmn.2016.11.001]
3. Shoqirat N, Mahasneh D, Dardas L, Singh C, Khresheh R. Nursing documentation of postoperative pain management: A documentary analysis. Journal of nursing care quality 2019; 34 (3): 279-84. [DOI:10.1097/NCQ.0000000000000372]
4. Meissner W, Coluzzi F, Fletcher D, Huygen F, Morlion B, Neugebauer E, et al. Improving the management of post-operative acute pain: priorities for change. Current medical research and opinion 2015; 31(11): 2131-43. [DOI:10.1185/03007995.2015.1092122]
5. Kim MO. Study on self-efficacy, communication competency, critical thinking disposition and clinical performance ability of nursing students. Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation society 2016; (6) 17: 609-17. [DOI:10.5762/KAIS.2016.17.6.609]
6. Abdal M, Alavi NM, Adib-Hajbaghery M. Clinical self-efficacy in senior nursing students: A mixed-methods study. Nursing and midwifery studies 2015; 4.(3): e29143. [DOI:10.17795/nmsjournal29143]
7. Damari H. Effectiveness of resilience on achievement motivation and self-efficacy in students of nursing. Revista Turismo Estudos e Práticas-RTEP/UERN 2020 (3): 1-8.
8. Ross M, Perkins H, Bodey K. Academic motivation and information literacy self-efficacy: The importance of a simple desire to know. Library & information science research 2016; 38 (1): 2-9. [DOI:10.1016/j.lisr.2016.01.002]
9. Bahador RS, Soltani F, Madadizadeh F. [The assessment of relationship between creativity and self-efficacy of clinical performance based on the nursing process in nursing students of Kerman]. Journal of Clinical Nursing and Midwifery 2016; 5 (3): 12-22. [Persian]
10. Dehghani Z, Keikhaei A, Yaghoubinia F, Keykha A, Khoshfetrat M. Impact of Pain Management Algorithm on Pain Intensity of Patients with Loss of Consciousness Hospitalized in Intensive Care Unit: A Clinical Trial. Medical-Surgical Nursing Journal 2018; 7(4): e90274. [DOI:10.5812/msnj.90274]
11. Mirzaei M, Nasimi F. [The effect of pain management in children and neonatal on knowledge of pediatric and NICU nurses]. Development Strategies in Medical Education journal 2020; 8 (2): 21-29. [Persian] [DOI:10.52547/dsme.8.2.21]
12. Jasemi M, Ghavami H, Gareagaji R, Seyyedzavvar A. [The effect of pain management training in both speech and electronic methods on nurses' performance: A randomized controlled trial]. Nursing and Midwifery Journal 2019; 17(9): 735-748. [Persian]
13. Oshvandi K, Fallahinia G, Naghdi S, Moghimbeygi A, Karkhanei B. [Effect of pain management training on knowledge, attitude and pain relief methods of recovery nurses]. J Nurs Educ 2017; 6 (4): 11-8. [Persian]
14. Salimi HR, Pourebrahimi M, Hoseinabadi-Farahani MJ. [Clinical self-efficacy, dimensions and related factors among nursing students]. Iranian Journal of Psychiatric Nursing 2017; 5 (2): 1-7. [Persian] [DOI:10.21859/ijpn-05021]
15. Cheraghi F, Hassani P, Riazi H. [Correlation study of nursing students' self-efficacy with clinical performance]. Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care 2011; 19 (1): 35-45. [Persian]
16. Moosapour SA, Elahi N, Tahery N, Haghighizadeh MH. [Comparing the effect of self-care education and pain self-management on the nature of pain and quality of life in patients with sickle cell disease]. Journal of Hayat 2021; 27 (4): 431-445. [Persian]
17. Williams AM, Bloomfield L, Milthorpe E, Aspinall D, Filocamo K, Wellsmore T, et al. Effectiveness of moving on: an Australian designed generic self-management program for people with a chronic illness. BMC health services research 2013; 13 (1): 1-15. [DOI:10.1186/1472-6963-13-90]
18. Kaveh Savadkooh O, Zakerimoghadam M, Gheyasvandian S, Kazemnejad A. [Effect of self-management program on self-efficacy in hypertensive patients]. Journal of Mazandaran University of Medical Sciences 2012; 22 (92): 19-28. [Persian]
19. Hoseinzadeh T, Paryad E, Asiri S, Kazem Nezhad Leili E. [Relationship between perception of illness and general self-efficacy in coronary‎ artery disease patients]. Journal of Holistic Nursing And Midwifery 2012; 22 (1): 1-8. [Persian]
20. Hamnes B, Mowinckel P, Kjeken I, Hagen KB. Effects of a one week multidisciplinary inpatient self-management programme for patients with fibromyalgia: a randomised controlled trial. BMC Musculoskeletal Disorders 2012; 13 (1):1-9. [DOI:10.1186/1471-2474-13-189]

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در آموزش علوم پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb