[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 14، شماره 4 - ( 1401 ) ::
جلد 14 شماره 4 صفحات 65-58 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه دو روش آموزش حضوری و غیرحضوری در یادگیری مفاهیم احیای قلبی ریوی پیشرفته در بین کارورزان بخش اورژانس
ابراهیم جلیلی ، شادی نیازی ، الهام خانلرزاده ، رسول سلیمی*
گروه آموزشی طب اورژانس، بیمارستان بعثت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران ، rasoulsl@yahoo.com
چکیده:   (882 مشاهده)
مقدمه: آموزش مجازی در حیطه پزشکی، مبحث جدیدی نیست، اما در شرایط محدودیت حضور دانشجویان به علت پاندمی کووید- ۱۹ مورد توجه خاص قرار گرفته است. در پژوهش حاضر روش آموزش حضوری (چهره به چهره) و آموزش غیرحضوری (مجازی– الکترونیکی) در یادگیری مفاهیم احیای قلبی ریوی پیشرفته در بین کارورزان بخش اورژانس بیمارستان بعثت همدان انجام گرفته است.
روش ­ها: در این مطالعه مداخله­ای، تعداد ۶۰ نفر از کارورزان پزشکی بخش اورژانس بیمارستان بعثت همدان در ۶ ماهه اول سال ۱۳۹۹ با استفاده از نرم افزار G POWER به روش تصادفی به دو گروه ۳۰ نفره تقسیم (یک گروه تحت آموزش حضوری و گروه دیگر به روش غیرحضوری - مجازی) شدند. مهارت تئوری و عملی هر دو گروه قبل و بعد از آموزش دو گروه مورد ارزیابی قرار گرفته و با استفاده از آمارهای توصیفی و آزمون­ های آماری استنباطی با هم مقایسه و تحلیل شدند.
یافته ­ها: میانگین نمره تئوری کارورزان تحت آموزش غیر حضوری به ­طور معنی­داری بیشتر از کارورزان تحت آموزش حضوری بود (0/0۱۳=p). اما از نظر میانگین نمره آزمون OSCE تفاوت معنی­دار مشاهده نشد (0/۱۳۶=p). سطح علمی و اطلاعات اولیه کارورزان مورد مطالعه در هر دو گروه یکسان بود، به طوری که نمره تئوری و آسکی دانشجویان با سن، جنس، معدل تحصیلی و مقطع کارورزی ارتباط آماری معنی­ دار مشاهده نشد. نتایج نشان داد که بین دانشجویان تحت آموزش حضوری و غیر حضوری از نظر رضایت­مندی تفاوت معنی ­دار وجود ندارد.
نتیجه ­گیری: هر دو روش آموزش حضوری و غیر حضوری در یادگیری مفاهیم احیای قلبی ریوی پیشرفته در کارورزان بخش اورژانس موثرند. اثربخشی آموزش غیرحضوری در یادگیری دانش تئوری بیشتر از مهارت عملی است.
واژه‌های کلیدی: آموزش مجازی، آموزش حضوری، دانشجویان پزشکی، کارورزی، احیای قلبی ریوی پیشرفته
متن کامل [PDF 318 kb]   (231 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (196 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تکنولوژی آموزشی، یادگیری الکترونیکی،آموزش مجازی
فهرست منابع
1. Prince KJAH, Van Mameren H, Hylkema N, Drukker J, Scherpbier AJJA, Van Der Vleuten CPM. Does problems based learning lead todeficiencies in basic science knowledge? An empirical case on anatomy. Medical education 2003; 37(1): 15-21. [DOI:10.1046/j.1365-2923.2003.01402.x]
2. safavi A.[General aspect of teaching methods and techniques]. 8th ed. Tehran: Moaser publication; 2000.[Persian]
3. Olson MH, Hergenhan BR. [An introduction to theories of learning]. Translation by Saif AA. 8th ed. Tehran: Dena publication; 2000.[Persian]
4. Manavifar L, jamshid J. [Advantages and Disadvantages of Blended Teaching Method of Online and Face to Face for Practical Course of Hematology; the Viewpoints of Laboratory Sciences Students in Mashhad University of Medical Sciences in 2011]. Iranian Journal of Medical Education 2012: 12(8): 628.
5. Miniwatts Marketing Group. Internet World Stats; 2019. [cited 2019 sep 8]. available from: https://www.internetworldstats.com/middle.htm#ir
6. Mangold K. Educating a new generation: teaching baby boomer faculty about millennial students. Nurse educator 2007; 32 (1): 21-3. [DOI:10.1097/00006223-200701000-00007]
7. Cilliers EJ. The challenge of teaching generation Z. PEOPLE: International Journal of Social Sciences 2017; 3(1): 188-198. [DOI:10.20319/pijss.2017.31.188198]
8. Nourian A, Nourian A, Ebnahmadi A, Akbarzadeh A, Khoshnevisan MH. Comparison of E-learning and Traditional Classroom Instruction ofDental Public Health for Dental Students of Shahid Beheshti Dental School during 2010-2011. J Dent Sch 2012;30(2):174-183.
9. kuhpayehzadeh J, khoshnevisan MH, Beyranland A.[Comparison of the two Virtual and Traditional teaching methods in learning the course of the "Introduction to Dental equipment and their maintenance" for the students of the PhD General dentistry at Shahid Beheshti University of Medical Sciences]. Razi Journal of Medical Sciences 2016; 23 (143): 63-70.[Persian]
10. Panjehpour M, Ataee N.[Comparison the effectiveness of problem solving method with lecture-based method in the teaching of metabolic biochemistry]. Iranian Journal of Medical Education. 2012; 11 (9): 1318-25. [Persian]
11. Shourcheh B, Heydari M, Moosivand M, Bashirian S, Farahani F, Masoomi M, et al.[Investigate and Compare the Effect of In-person and Teacher-centered Education with Virtual Education in Learning the History of Islamic Culture and Civilization Course of Hamadan Medical Sciences Students]. Pajouhan Sci J 2020; 18 (2): 97-106. [Persian] [DOI:10.52547/psj.18.2.97]
12. Makransky G, Bonde MT, Wulff JSG, Wandall J, Hood M, Creed PA, et al. Simulation based virtual learning environment in medical genetics counseling: an example of bridging the gap between theory and practice in medical education. BMC medical education 2016; 16(1): 1-9. [DOI:10.1186/s12909-016-0620-6]
13. Sabouri S, Alimardanzadeh M.[Exploring the Possible Effect of Virtual Education and face-to-face education methods on the score of Kerman pharmacy students]. Iranian Journal of Medical Education 2020; 20 (0): 35-42. [Persian]
14. Farahmand S, Jalili E, Arbab M, Sedaghat M, Shirazi M, Keshmiri F, et al. Distance learning can be as effective as traditional learning for medical students in the initial assessment of trauma patients. Acta Medica Iranica 2016: 600-4.
15. Hashemiparast MS, Sadeghi R, Ghaneapur M, Azam K, Tol A. [Comparing E-learning and Lecture-Based Education in Control of Nosocomial Infections]. Journal of Payavard Salamat 2016; 10(3): 230-8. [Persian]
16. Zeraati M, Zakipour M, Aghabararian N.[Comparison of Lecture and Network-Based Educational Methods on Improving the Academic Performance of Students Mazandaran University of Medical Sciences]. Educ Strategy Med Sci 2015; 8(4): 215-22. [Persian]
17. Hoseini Kasnavieh M, Rezai M, Amanollahi A, Seyedian S. Comparison of in-person and non- attendance of training programs to improve the skills of transmitting bad news by emergency medical students. J Med Educ Dev 2021; 13 (39) :49-55. [DOI:10.29252/edcj.13.39.52]
18. Rastgar Farajzadeh L, Asghari Jafarabadi M, Alirezaei Hoor M, Broumand Esfangareh N. [Comparison of The Effectiveness of Face -to- Face and Virtual Training of Basic Cognitive Skills in Mental Rehabilitation Day Care Centers during Covid-19 Pandemic Time]. Shefaye Khatam 2021; 10 (1): 12-20. [Persian] [DOI:10.52547/shefa.10.1.12]
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jalili E, Niazi S, khanlarzade E, Salimi R. Comparison of Two Methods of Face-To-Face Training and Virtual Training in Learning Advanced Cardiopulmonary Resuscitation Concepts among Emergency Department Interns. RME 2022; 14 (4) :58-65
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1254-fa.html

جلیلی ابراهیم، نیازی شادی، خانلرزاده الهام، سلیمی رسول. مقایسه دو روش آموزش حضوری و غیرحضوری در یادگیری مفاهیم احیای قلبی ریوی پیشرفته در بین کارورزان بخش اورژانس. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1401; 14 (4) :58-65

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1254-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 4 - ( 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education