دوره 14، شماره 4 - ( 1401 )                   جلد 14 شماره 4 صفحات 74-66 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dehghan S, Nikookar S H, Nadi Ghara A A, Asgari E, Shabani Kordshouli R. A Study of the Current and Desirable Status of Academic Counseling From the Students' view points in Mazandaran University of Medical Sciences. Res Med Edu 2023; 14 (4) :66-74
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1249-fa.html
دهقان سمانه، نیکوکار سیدحسن، نادی قرا علی اصغر، عسگری اسرافیل، شبانی کردشولی راضیه. بررسی وضعیت موجود و مطلوب مشاوره تحصیلی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال 1400. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1401; 14 (4) :66-74

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1249-fa.html


مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، گروه حشره‌شناسی پزشکی و مبارزه با ناقلین، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی مازندران، ساری، ایران ، nikookar_84@yahoo.com
چکیده:   (1517 مشاهده)
مقدمه: مشاوره صحیح برای ارتقاء کیفیت زندگی و پیشرفت در جامعه به‌ویژه در مراکز آموزشی اهمیت ویژه‌ای دارد. این مطالعه با هدف بررسی نظرات دانشجویان دانشگاه علوم ­پزشکی مازندران در ارتباط با مشاوره تحصیلی انجام گرفت.
روش­ ها: در این مطالعه توصیفی- پیمایشی، نظرات 248 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم­ پزشکی مازندران در سال 1400، از طریق پرسشنامه‌ای که روایی و پایایی آن تأیید شده ­بود، بررسی گردید. داده‌ها از طریق تکمیل پرسشنامه ­ای مشتمل بر سه­ بخش ویژگی‌های فردی دانشجویان، نظرات دانشجویان درباره وضعیت موجود مشاوره تحصیلی و وضعیت مطلوب جمع‌آوری شد. آنالیز آماری با استفاده از نرم‌افزار SPSS و آزمون‌‌های آماری t و ANOVA، در سطح معنی‌داری 0/05 انجام شد.
یافته­ ها: از بین 248 نفر شرکت­کننده، 149 نفر زن و 99 نفر مرد بودند. تعداد 153 نفر (61/7 درصد) از دانشجویان اعلام نمودند که از استاد مشاور خود و مشاوره­ های ارائه شده راضی هستند. بیشترین تعداد دانشجویان در رده سنی 23-18 سال (73/8 درصد) بودند. مقایسه میانگین و انحراف معیار نمره نظرات دانشجویان از وضعیت موجود و مطلوب، برای متغیرهای جنس، سن و مقطع تحصیلی معنی ­دار بود (0/05 >P). نتایج تست تعقیبی برای رده سنی در وضعیت موجود و مطلوب به ­ترتیب نشان داد که بین رده سنی 23- 18 سال با رده سنی بالای 35‌ سال از نظر آماری 0/007=P و 0/036=P  اختلاف معنی­ داری وجود دارد. میانگین نمره نظرات دانشجویان در وضعیت موجود و مطلوب به­ترتیب 0/97±2/76 و 0/63±3/80 بود.
نتیجه­ گیری: بر‌اساس نتایج به­ دست آمده دانشجویان از وضعیت موجود مشاوره تحصیلی در دانشگاه رضایت چندانی نداشته و در مقابل در ارتباط با وضعیت مطلوب آن که مربوط ­به اهمیت و نقش سازنده مشاوره و راهنمایی بوده نگرش مثبتی دارند. به ­نظر می‌رسد برای بهبود وضعیت موجود مشاوره باید این مسئله به‌عنوان موضوعی تخصصی درنظر گرفته ­شود و ضمن حمایت از اساتید و در عین ­حال آموزش آن­ها، ارتباط بین واحد مشاوره دانشگاه و اساتید مشاور تسهیل گردد.
متن کامل [PDF 449 kb]   (629 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سایر

فهرست منابع
1. Lotfi M FS, Abuyi M, Ghane B, Vatani J. [To evaluate the role of Advisor teacher in average score of shahed & Isargar students of shahid sadoughi university of medical science, 2002-2007]. EDC Journal 2012; 4 (7): 54-60. [Persian]
2. Roessger KM, Eisentrout K, Hevel MS. Age and academic advising in community colleges: Examining the assumption of self-directed learning. Community College Journal of Research and Practice 2019; 43 (6): 441-54. [DOI:10.1080/10668926.2018.1490669]
3. Shams B, Farshidfard M, Hassanzadeh A. [Effect of counseling on the achievement of university students with dropout]. Iranian Journal of Medical Education 2000; 1 (1): 34- 9. [Persian]
4. Noohi E, Abbaszadeh A, Sayad Bagher MS. Collaborative learning and communication technology in graduate students' education. Future of medical education journal 2013; 3 (3): 15-9.
5. Rabiei M, Siyadat S. [A survey of career counseling needs of Shahre-Kord University students]. Counseling Research & Developments 2007; 22 (1): 89-106. [Persian]
6. Anderson MS, Oju EC, Falkner TM. Help from faculty: Findings from the acadia institute graduate education study. Science and Engineering Ethics 2001; 7 (4): 487- 503. [DOI:10.1007/s11948-001-0006-x]
7. Moghadam F, Bagheri S. Students' Satisfaction about the Performance of Advisor Professors. Journal of Clinical & Diagnostic Research 2018; 12 (9). [DOI:10.7860/JCDR/2018/36142.12064]
8. Sambunjak D, Straus SE, Marušić A. Mentoring in academic medicine: a systematic review. Jama 2006; 296 (9): 1103- 15. [DOI:10.1001/jama.296.9.1103]
9. Shafiabadi A. An introductory to Concepts and Application of counseling. 2nd ed. Tehran: Entesharat-t Payame-noor; 2001.
10. Chan ZC, Chan HY, Chow HCJ, Choy SN, Ng KY, Wong KY, et al. Academic advising in undergraduate education: A systematic review. Nurse education today 2019; 75: 58-74. [DOI:10.1016/j.nedt.2019.01.009]
11. Pasha Sharifi H, Husseini SM. Principles and methods of guidance and counseling. 5th ed. Tehran: Roshd;1994.
12. Sepahvandi M. [Review problems, emotional, behavioral, family and personal counseling services to clients of Lorestan University in academic[. Journal of educational sciences and psychology martyr Chamran University 2001; 7 (3): 141-50. [Persian]
13. Pourandokht A, Shakurnia A, Hossein E. The attitudes of faculty members of ahwaz jondishapour university of medical sciences toward student advising and counseling. Journal of Medical Education Development Center 2011; 8 (1): 58-66. [Persian]
14. Hosseini SH, Rajabzadeh R, Ahmadpour M, Ahmadi M, Mousavi Jajarmi M, Toroski M. [Students' views on the current quality of educational counseling in North Khorasan University of Medical Sciences: 2014]. Educational Development of Judishapur 2017; 8 (3): 310-8. [Persian]
15. Seyedmajidi M, Jahanian I, Moradi N, Bijani A. [Students' viewpoints about academic guidance and consultation at Babol University of Medical Sciences]. Journal of Medical Education and Development 2013; 8 (2): 2-14. [Persian]
16. Salem Safi R, Amirzadeh J, Sheikhi N, Nabiloo B, Mousani SJ. Evaluation of student views' about academic supervisors performance in schools of nursing and midwifery, health and paraclinical urmia. Special article abstract 10th national congress on medical education - Shiraz. 2009 May; 6: 153.
17. Seigle RD, Schuckit MA, Plumb D. Availability of personal counseling in medical schools. Journal of Medical Education 1983; 58 (7): 542- 6. [DOI:10.1097/00001888-198307000-00003]
18. Eckenfels EJ, Blacklow RS, Gotterer GS. Medical student counseling: the Rush Medical College Adviser Program. Journal of Medical Education 1984; 59 (7), 573-581. [DOI:10.1097/00001888-198407000-00006]
19. Shakurnia A, Asadollahi P, Elhampour H, Khodadadi A. [Comparison of instructors and students' opinions towards academic advising and counseling students in AJUMS]. Educational Development of Judishapur 2012; 2 (3): 1-11. [Persian]
20. Shakurnia A, Asadollahi P, Elhampour H, Khodadadi A. [Present and desired status of student counseling in opinions of AJUMS]. Jundishapur Scientific Medical Journal 2011; 10 (5): 469-79. [Persian]
21. Wall D, McAleer S. Teaching the consultant teachers: identifying the core content. Medical education 2000; 34 (2): 131-8. [DOI:10.1046/j.1365-2923.2000.00464.x]
22. Stein TS. Student opinion on counseling in medical school. Academic Medicine 1971; 46 (6): 532- 7. [DOI:10.1097/00001888-197106000-00007]
23. Legutko RS. Students grade their professors: An evaluation of a college's faculty advising by its graduating seniors. Journal of Academic Advising 2006; 8 (1-4): 89-98.
24. Haji Aghajani S, Ghorbani R, Jenabi MS, Saberian M, Rashidi Pour A, Malek M. [Instructors' performance, election, duties and responsibilities from students' points of view in Semnan Medical University, 2001-02]. Journal of Babol university of medical sciences 2003; 5 (3): 17-12. [Persian]

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در آموزش علوم پزشکی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Research in Medical Education

Designed & Developed by: Yektaweb