[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 5، شماره 1 - ( 1392 ) ::
جلد 5 شماره 1 صفحات 66-61 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش مبتنی بر وب نمرات نهایی درس فیزیک برای دانشجویان رشته رادیولوژی
فرشته عادل مشهدسری، غلام رضا عطایی*
گروه پرتوپزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل. ، golamrezaatae@yahoo.com
چکیده:   (6315 مشاهده)

  مقدمه: امروزه استفاده از اینترنت به­عنوان ابزار آموزش و یادگیری به سرعت در عرصه آموزش گسترش پیداکرده است. در این راستا پژوهش حاضر با هدف سنجش تأثیر آموزش مجازی بر نمرات نهایی دانشجویان صورت گرفته است.

  روش کار : در این مطالعه نیمه تجربی که بر روی دانشجویان رشته رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی بابل در نیم­سال اول 90-91 به انجام رسید، به موازات برگزاری کلاس­های حضوری و تدریس سنتی، محیط آموزشی مبتنی بر وب برای درس فیزیک طی هشت جلسه راه اندازی شد. در پایان دوره، با مقایسه میانگین نمره دانشجویان تحت مطالعه، تاثیر آموزش تحت وب بر نمرات نهایی دانشجویان بررسی شد. هم­چنین معایب و مزایا، میزان قابلیت و کیفیت آموزش مجازی با پرسشنامه (محقق ساخته) با ضریب پایایی 8/0جمع آوری و مورد نظرسنجی قرار گرفت.

  یافته ­ها: مقایسه میانگین نمرات پایان دوره گروه آزمون(04/3 ± 7/17) و شاهد (54/2 ± 83/16) نشان می­دهد که از نظر میزان یادگیری و موفقیت در آزمون پایان دوره اختلاف معنی­داری بین دانشجویان دو گروه وجود ندارد. دانشجویان تحت مطالعه، ارتباط مستمر و مداوم بین استاد و دانشجو (90درصد)، ارتباط از راه دور و تبادل علمی (81 درصد)، دسترسی به منابع الکترونیکی روز دنیا (79 درصد) و عدم محدودیت مکانی و زمانی (64 درصد) را به عنوان مزایای اصلی آموزش مبتنی بر وب بر شمرده و در عین حال کمبود امکانات و منابع دانشگاه، سرعت پایین اینترنت و عدم دسترسی همگانی به اینترنت را معایب اصلی این نوع آموزش توصیف کردند.

  نتیجه­ گیری: باوجود ابراز علاقه­مندی و استقبال دانشجویان از آموزش تحت وب به دلایلی از جمله ناآشنایی با اینترنت، زیرساخت­های مخابراتی و کیفیت محتوای درس ارائه شده در وب ضروری است بازنگری بیشتری جهت بهبود این نوع آموزش انجام شود.

واژه‌های کلیدی: آموزش، رضایتمندی شخصی، آموزش مبتنی بر وب
متن کامل [PDF 307 kb]   (1777 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1282 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تکنولوژی آموزشی، یادگیری الکترونیکی،آموزش مجازی
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

adel mashhadsari F, ataei G R. The Effect of Web- Based Education on Final Course Grades of physics in Radiology students. RME 2013; 5 (1) :61-66
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-101-fa.html

عادل مشهدسری فرشته، عطایی غلام رضا. تاثیر آموزش مبتنی بر وب نمرات نهایی درس فیزیک برای دانشجویان رشته رادیولوژی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1392; 5 (1) :61-66

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-101-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 1 - ( 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education