مقدمه
مطابق چارچوب یادگیری مشارکتی قرن بیست و یکم،مهارتها و صلاحیت هایی که باید در این قرن وجود داشته باشد شامل مهارتهای تفکر انتقادی، حل مساله، مهارت های ارتباطی، مهارت های خلاقیت و به روزرسانی، مهارت های سواد فنآوری اطلاعات و ارتباطات و مهارت های سواد رسانه ای است (1). در نظام های مدرن و پیشرفته ی آموزشی دنیا، افزایش توانایی های تفکر انتقادی، ضرورتی اساسی به شمار می رود.
تفکر انتقادی جز مهارت های مهم انسان قرن 21ام شناخته شده و توجه به آن در حیطه آموزش به خصوص آموزش پزشکی امری ضروری است. فرآیند تفکر در برگیرنده تعدادی از فعالیتهای ذهنی است که به دو دسته اعمال شناختی و فراشناختی تقسیم میشود. اعمال شناختی شامل آن دسته مهارت ها و فعالیت های ذهنی است که در جستجوی معنا و معناسازی هستند. در مقابل، اعمال فراشناختی، معناهای تولید شده و مهارت ها را هدایت و کنترل میکنند و به عبارتی «تفکر درباره تفکر» هستند (2). تفکر انتقادی یکی از انواع تفکـر است که در حیطه تعلیم و تربیت جایگـاهی ویـژه دارد. به ویژه آن که، این مهارت جز استانداردهای تعیین شده توسط فدراسیون جهانی آموزش پزشکی (WFME) نیز است (3). در معنـای لغوی تفکر انتقادی به معنی ارزیابی و تحلیل بیطرفانه موضوع جهت تشکیل نوعی داوری است. تفکر انتقادی نوعی قدرت ذهنی و جسمی است که هر فرد را برای رقابتها و چالشهای دنیای پر از اطلاعات کنونی آماده می سازد (4) و بهعنوان عاملی برای فعال کردن توانایی تجزیه و تحلیل و ارزیابی شواهد، شناسایی سوالات و ساخت نتیجه گیری منطقی تفسیر می شود (5).
تفکر انتقادی دارای مولفههای مختلفی است که از مهمترین آنها میتوان به تحلیل، ارزیابی، استنباط، استدلال قیاسی و استدلال استقرایی (4) و بازسازی اطلاعات برای تصمیمگیری و عمل به آن اشاره کرد (5). تفکر انتقادی توانایی دانشجویان را در مهارت حل مسئله افزایش میدهد و یکی از بروندادهای اصلی آموزش عالی و معیارهای اعتبار بخشی موسسات است (6). در علم پزشکی، مهارت تفکر انتقادی یکی از مهارتهای مهم در تصمیمگیری بالینی و درست است. توانایی حل مسئله در بالین بیمار برای مراقبت از او بسیار با ارزش است. با تقویت مهارت تفکر انتقادی، فرد مراقبتکننده تصمیم درست خواهد گرفت و در فرآیند مراقبت بهترین عکس العمل ها را نشان خواهد داد (7).
مهارت تفکر انتقادی در رشتههای علوم پزشکی مهارتی اساسی بهشمار میرود که باید در تمامی دورههای آموزشی مورد توجه قرار گیرد (8، 9). به بیان دیگر، پرورش مهارتهای تفکر انتقادی به عنوان هدف عالی نظام آموزشی جز از طریق برنامه های درسی میسر نیست و این مسئله از این رو حائز اهمیت است که در دوران مدرن امروزی هر فرد قادر باشد که ضمن فعالیتهای فکری، مهارتهایی را به دست آورد که وی را قادر به فهم دانش جدید سازد و در ارزیابی اطلاعات فراوانی که هر روز با آنها مواجه میشود، یاری دهد (10،11). متاسفانه پژوهشهای انجام شده در ایران بهطور عمده بیانگر پایین بودن میزان نمرات تفکر انتقادی دانشجویان ایرانی در مقایسه با نتایج مطالعات انجام گرفته در کشورهای غربی است (12). نتایج مطالعهای در دو دانشگاه علوم پزشکی تهران و مشهد نشان داد که وضعیت گرایش تفکر انتقادی دانشجویان پزشکی در حد متوسط است (13). در مطالعهای دیگرکه در دانشکده پزشکی دانشگاه شیراز انجام شد، نتایج نشاندهنده ضعیف بودن دانشجویان در بهره گیری از قابلیت های تفکر انتقادی بود. طی این مطالعه تنها توانایی استنباط اینترنها به شکل معنیداری از دیگر گروهها بالاتر بوده است (14). با توجه به اهمیت مطالب ذکر شده و بهدلیل محدود بودن مطالعات انجام شده بر روی دانشجویان پزشکی، بهویژه در ایران، انجام مطالعات و بررسی وضعیت مهارتهای ذهنی و به ویژه مهارت تفکر انتقادی در دانشجویان پزشکی و پی بردن به نقاط قوت و ضعف موجود، میتواند نتایج ارزشمندی در راستای افزایش کیفیت آموزش پزشکی بهدنبال داشته باشد. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین سطح تفکر انتقادی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان مورد مطالعه قرار گرفت.
روش ها
این پژوهش توصیفی- مقطعی بهمنظور تعیین وضعیت سطح تفکر انتقادی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال 1398 در مقاطع مختلف تحصیلی پس از طرح در شورای پژوهشی دانشگاه و دریافت کد اخلاق (IR.UMSHA.REC.1398.537) انجام گرفت. معیارهای ورود به مطالعه شامل دانشجویان ترم اول و آخر دوره علوم پایه، دانشجویان ترم آخر دوره فیزیوپاتولوژی، دانشجویان ترم آخر دوره کارآموزی و ترم آخر دوره کارورزی بودند. دانشجویان با رضایت آگاهانه برای تکمیل پرسشنامه در مرکز آزمون دانشگاه حضور پیدا کردند. معیار خروج از مطالعه عدم تکمیل پرسشنامه بود.
براساس برنامه ارائه شده از طرف آموزش دانشکده و ضمن هماهنگی و اطلاعرسانی، دانشجویان جهت تکمیل پرسشنامه در روزهای تعیین شده به مرکز آزمون دانشگاه علوم پزشکی همدان دعوت شدند و طی مدت زمان 40 دقیقه در شرایط استاندارد به سوالات پرسشنامه پاسخ دادند. تعداد کلی دانشجویان 450 نفر تخمین زده شده بود که نهایتاً 218 نفر از ایشان رضایت تکمیل پرسشنامه را داشتند و مورد بررسی قرار گرفتند.
بهمنظور جمعآوری دادهها، ابتدا پژوهشگر اقدام به ترجمه پرسشنامهی کالیفرنیای B نمود. در مطالعه انجام شده در سال 85 روایی و پایای این پرسشنامه مطلوب گزارش شده است (15). ضریب همبستگی درونی برای خرده آزمونهای تحلیل (71/0=r)، ارزشیابی (77/0=r)، استنباط (71/0=r)، استدلال استقرایی (7/0=r) و استدلال قیاسی (71/0=r) گزارش شده است (15). آلفا کرونباخ در مطالعه حاضر برای کل پرسشنامه 54/0 و برای خرده آزمونهای تحلیل (11/0)، ارزشیابی (37/0)، استنباط (40/0)، استدلال استقرایی (46/0) و استدلال قیاسی (46/0) است . در این آزمون پنج زیرمهارت تفکر نقادانه که شامل مهارتهای آنالیز (Analysis)، ارزشیابی (Evaluation)، استنباط (Inference)، استدلال استقرایی (Inductive Reasoning) و استدلال قیاسی (Deductive Reasoning) و نمره کل آزمون (Total) طی 34 سوال اختصاصی فرم استاندارد آزمون مهارتهای تفکر نقادانه کالیفرنیای فرم B سنجش میگردد.
پرسشنامه کالیفرنیای B شامل 34 سوال چندگزینهای با یک گزینه صحیح است که برای ارزشیابی تفکر نقادانه در سطوح بعد از دبیرستان طراحی شده است. محدوده سؤالات در برگیرنده مواردی است که تحلیل معنایی از یک جمله تا تلفیق پیچیدهتر مهارتهای تفکر نقادانه را اندازهگیری میکند. پاسخگویی به برخی موارد این پرسشنامه، نیازمند استخراج استنباط صحیح از یک سری پیشفرضها و پاسخگویی به برخی موارد دیگر، نیازمند ارزیابی و توجیه مستدل یک نتیجهگیری است. پاسخگویی به دسته دیگری از سؤالات، نیازمند اعتراض به استنتاجهای ارائه شده، توجیه و ارزشیابی این اعتراضها است. در طراحی این پرسشنامه یک زمینه عمومی دانش، که بهسادگی در نتیجه بلوغ طبیعی و در مدارس ابتدایی و دبیرستانی قابل دستیابی است، مفروض شده است و هیچ دانش محتوایی در سطح دانشگاهی که برای رشتههای اختصاصی باشد، برای پاسخگویی به این سوالها نیاز نیست (15).
از تحلیل سوالات این آزمون در مجموع 6 نمره با 5 زیرمقیاس: آنالیز، ارزشیابی، استنباط، استدلال استقرایی و استدلال قیاسی به دست میآید. تعداد سوالات و رنج نمرات برای زیر مقیاسهای آنالیز، ارزشیابی، استنباط، استدلال استقرایی و استدلال قیاسی به ترتیب 9 سوال (9-1)، 14 سوال (14-1)، 11(11-1)، 16 سوال (16-1) و 14 سوال (14-1) است. برخی سوالات در زیر مقیاس ها تکرار میشوند. بالاترین امتیاز در هر زیر مقیاس نمایانگر مهارت پاسخ دهنده است: 1- مهارت های تحلیل شامل: طبقه بندی، رمزگشایی جملات، روشنگری معنا، بررسی ایدهها و تحلیل ایدهها؛ 2- مهارتهای ارزشیابی شامل: ارزشیابی ادعاها؛ ارزشیابی بحثها، بیان نتایج، توجیه رویه ها و ارائه استدلال؛ 3- مهارتهای استنباطی شامل: جستجو برای شواهد، گمانه زنی در مورد جایگزینها و استخراج نتایج؛ 4- استدلال قیاسی شامل: استدلال منطقی در ریاضیات؛ 5- استدلال استقرایی شامل: نتیجهگیری از بحث به دنبال رویارویی با حقایق مربوط به پیش فرض ها.
همچنین اطلاعات دموگرافیک هر دانشجو از قبیل سن، جنس، سال ورود به دانشگاه، مقطع تحصیلی، رتبه، سهمیه و منطقه کنکور و نیز نمره آزمون علوم پایه و پیشکارورزی جمع آوری گردید. نتایج کار به تفکیک گروهها اعلام و نتیجه آزمون به صورت مجزا در اختیار دانشجو قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار آماری SPSS.Ver.16 و جهت مقایسه متغیرهای کمی بین دختران و پسران در صورت نرمال بودن توزیع داده ها از آزمون Independent t test و در صورت نرمال نبودن توزیع دادهها از آزمون Man Whitney و برای مقایسه متغیرهای کمی بین گروهها (بیش از دو گروه) از آزمون آنالیز واریانس و جهت تعیین ارتباط بین زیرحیطه های مهارت تفکر انتقادی و متغیرهای متعدد از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد.
یافته ها
در این مطالعه که با هدف بررسی سطح تفکر انتقادی در دانشجویان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان انجام شد. از 218 دانشجوی شرکتکننده در پژوهش 94 نفر زن و 124 نفر مرد بودند. 37 نفر ( 17 درصد) از آنان ورودی سال 92، 3 نفر ( 3/1 درصد) ورودی سال 93، 25 نفر (5/11 درصد) سال 94، 28 نفر (8/12 درصد) سال 95، 54 نفر (8/24 درصد) سال 96 و 71 نفر (6/32 درصد) ورودی سال 98 بودند. 71 نفر ترم اول رشته پزشکی، 54 نفر ترم آخر مقطع علوم پایه، 28 نفر ترم آخر مقطع فیزیوپاتولوژی، 28 نفر ترم آخر دوره کارآموزی و 37 نفر ترم آخر دوره کارورزی بودند. 23 نفر (6/10 درصد) از دانشجویان، در آزمون سراسری جزء منطقه 1، 140 نفر (2/64 درصد) منطقه 2 و 55 نفر (2/ درصد) از منطقه 3 بودند. 204 نفر (6/93 درصد) سهمیه آزاد، 9 نفر (1/4 درصد) سهمیه ایثارگران و 5 نفر (3/2 درصد) سهمیه جانبازان داشتند. میانگین سنی شرکت کنندگان 3/2±2/21، میانگین رتبه کنکور 4/1±7/1451، میانگین معدل دیپلم 9/0±1/19، میانگین نمره آزمون علوم پایه 7/18±6/119 و میانگین نمره آزمون پیشکارورزی 1/14±2/112 بود. میانگین نمرات کلی دانشجویان 8/3±5/12 از نمره کلی 34 به دست آمد. نمره کسب شده در حیطه های مختلف مهارت تفکر انتقادی در جدول شماره یک نشان داده شده است.
| بازنشر اطلاعات | |
|
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |