[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 13، شماره 1 - ( 1400 ) ::
جلد 13 شماره 1 صفحات 13-4 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی سطح مهارت های تفکر انتقادی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان
ریحانه حسینی ، فرزانه اثنی عشری ، مژگان ممانی ، نسرین جیریایی*
گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران ، n_jiryaee@yahoo.com
چکیده:   (2314 مشاهده)
مقدمه:تفکر انتقادی مهارتی است که فراگیر با دریافت مطالب کلیدی، طی یک فرآیند، چارچوب­ های ذهنی را می­ سازد. با توجه به اهمیت موضوع آموزش موثر و تاثیر تفکر انتقادی بر آن و سابقه اندک مطالعه در این حوزه این مطالعه می­تواند با اندازه­گیری سطح مهارت تفکر انتقادی، زمینه­ای برای افزایش تاثیر آموزش باشد. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین سطح تفکر انتقادی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان انجام گرفت.
روش ها:در این مطالعه مقطعی انجام ­شده در سال 1398، 218 نفر از دانشجویان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان به روش سرشماری و با کمک پرسشنامه کالیفرنیای B بررسی شدند. داده ­ها با نرم افزار SPSS در سطح اطمینان 95درصد و آزمون­ های آنالیز واریانس و Independent t test آنالیز شدند.
یافته ها: میانگین نمرات کلی شرکت ­کنندگان 3/8±12/5 از نمره کلی 34 بود. نتایج نشان داد که نمرات کلی و زیرمهارت­ های آنالیز، استنباط و استدلال قیاسی در ورودی سال ­های مختلف، تفاوت معنی­ داری دارد   (در همه موارد 0/001 >P). همچنین بین نمرات با سن، جنسیت و منطقه کنکور ارتباط معنی­ دار وجود نداشت. نتایج نشان داد که نمره آنالیز در سهمیه ­های متفاوت و نمره کل سهمیه آزاد با 25 درصد جانبازان تفاوت معنی­ دار (به ­ترتیب: 0/036 =P و 0/011 =P). نمره کلی (0/14-r= و  0/033 =P)، استنبـاط (0/240-=r و 0/001=P) و استـدلال قیـاسی (0/17-=r و 0/011=P) با رتبه کنکور همبستگی معنی­دار معکوس دارد. بین نمره آزمون علوم پایه و نمره استنباط (0/2=r و 0/012= P) و استدلال قیاسی (0/17=r و 0/035=P) و بین نمره آزمون پیش­کارورزی و نمرات ارزیابی (0/35=r و 0/031=P)، استنباط (0/36=r و 0/029=P)، استدلال قیاسی (0/35=r و 0/030=P) و نمره کل (0/4=r و 0/013=P) همبستگی وجود داشت.
نتیجه گیری: با توجه به پایین بودن نمره کلی و نمرات زیرحیطه­ های مهارت تفکر انتقادی الزام آموزش این مهارت در بین دانشجویان ضروری به نظر می ­رسد.
متن کامل [PDF 491 kb]   (692 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1158 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت پژوهش
فهرست منابع
1. Saputri AC. Improving Students' Critical Thinking Skills in Cell-Metabolism Learning Using Stimulating Higher Order Thinking Skills Model. International Journal of Instruction 2019; 12 (1): 327- 342. [DOI:10.29333/iji.2019.12122a]
2. Shabani H. [Advanced teaching methods -teaching skills and thinking strategies]. Tehran. SAMT Publications2003. [persian]
3. Gharib M, Rabieian M, Salsali M, Hadjizadeh E, Kashani AS, Khalkhali H. [Critical Thinking Skills and Critical Thinking Dispositions in Freshmen and Senior Students of Health Care Management]. Iranian journal of medical education 2009; 9 (2): 125- 135. [persian]
4. Windish DM. Teaching medical students clinical reasoning skills. Academic Medicine 2000; 75 (1): 90. [DOI:10.1097/00001888-200001000-00022]
5. Mahanal S, Zubaidah S, Sumiati ID, Sari TM, Ismirawati N. RICOSRE: A Learning Model to Develop Critical Thinking Skills for Students with Different Academic Abilities. International Journal of Instruction 2019; 12 (2): 417- 434. [DOI:10.29333/iji.2019.12227a]
6. Mohammadi D, Moslemi Z, Ghomi M. [The relationship between critical thinking skills with creativity and academic achievement in students Qom University of Medical Sciences]. Education Strategies in Medical Sciences 2016; 9 (1): 79- 89. [persian]
7. RN ES, RN MC. Critical thinking in nursing education: Literature review. International journal of nursing practice 2002; 8(2): 89- 98. [DOI:10.1046/j.1440-172x.2002.00340.x]
8. Hoseini A, Bahrami M.[Comparison of critical thinking between freshman and senior BS students]. Iranian Journal of Medical Education 2002; 2 (2): 21- 6. [persian]
9. Khalili H.[Critical thinking skills of nursing students in Semnan University of Medical Sciences]. Iranian Journal of Medical Education 2004; 4 (2): 23- 31. [persian]
10. Qing Z, Ni S, Hong T. Developing critical thinking disposition by task-based learning in chemistry experiment teaching. Procedia-Social and Behavioral Sciences 2010; 2(2): 4561- 70. [DOI:10.1016/j.sbspro.2010.03.731]
11. Jawarneh M, Iyadat W, Al-Shudaifat S, Khasawneh L. Developing critical thinking skills of secondary students in Jordan utilizing Monro and Slater strategy, and McFarland strategy. International Journal of Applied Educational Studies 2008; 3 (1): 82- 92.
12. Darban L, Ashtari S, Forghani Z, Yazdani S.[Evaluation of critical thinking skills among medical sciences students in Shahid Beheshti and Tehran University of Medical Sciences]. Medical Sciences 2016; 26 (4): 229- 237. [persian]
13. Faal Ostadzar N. [Critical thinking dispositions among medical students in two stages: Basic medical sciences and pre-internship]. Iranian Journal of Medical Education 2013;12 (10): 778- 785. [persian]
14. Amini M, Fazlinejad N .[Critical thinking skill in Shiraz University of medical sciences students]. Hormozgan Medical Journal 2010; 14 (3): 213- 218. [persian]
15. Saeid AM, Alavi MH, Yaghmaei F, Shahabi M.[Translation and psychometric properties of California critical thinking skills test (form B)]. Journal of Advances in Nursing And Midwifery 2007; 16 (55): 12- 9. [persian]
16. Rezaiee R, Pourbairamian G. [Relationship between Critical Thinking and Information Literacy in Students of Ardabil University of Medical Sciences]. Journal of Health 2016;7 (3): 365- 376. [persian]
17. Hariri N, Bagherinejad Z.[Analysis of the relationship between motivation and critical thinking with intentional internet search behavior case study: Students of Mazandaran university of medical sciences, hygiene faculty]. JIPM 2012; 27 (4): 801- 822. [persian]
18. Kariminardar M, Rahnema Rahsapar F, Golafroz M, Mohsenpor M. [Assessment of critical thinking skill among senior student nurses]. Journal of Qualitative Research in Health Sciences2015; 10 (1): 24- 8. [persian]
19. Rezaei R, Saatsa S, Sharif Nia SH, Molookzadeh S, Beheshti Z.[Evaluation of Nursing Students, Critical Thinking Skills in Mazandaran University of Medical Sciences]. Biannual Journal of Medical Education Education Development Center (edc) Babol University of Medical Sciences 2014; 2 (1): 29- 34. [persian]
20. Babamohammadi H, Esmaeilpour M, Negarandeh R, Dehghan-Nayeri N.[Comparison of critical thinking skills in nursing students of Semnan and Tehran universities of medical sciences]. Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences 2011;10 (1): 67- 78. [persian]
21. Sheikhmoonesi F, Barani H, Khademloo M, Sharifian R, Jahani M, Lamsechi H.[Critical thinking abilities among students of medicine in Mazandaran University of Medical Sciences, 2011]. Journal of Mazandaran University of Medical Sciences 2013; 23 (98): 98- 103. [persian]
22. Sharifi F, Emadzadeh A. [A Survey on Critical Thinking Skills of residents (Years first to fourth) in Medical School of Mashhad University of Medical Sciences]. Zanko Journal of Medical Sciences 2016;17 (54): 73- 90. [persian]
23. Rezaee R, Mazarei A, Danaee M, Mirzaei S.[Assessing the level of critical thinking skills in Shiraz dental students]. Interdisciplinary Journal of Virtual Learning in Medical Sciences 2014; 5 (2): 35- 43. [persian]
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseini R, Esna Ashari F, Mamani M, Jiryaee N. Study of Critical Thinking skills among Medical Students of Hamadan University of Medical Sciences. RME 2021; 13 (1) :4-13
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-985-fa.html

حسینی ریحانه، اثنی عشری فرزانه، ممانی مژگان، جیریایی نسرین. بررسی سطح مهارت های تفکر انتقادی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1400; 13 (1) :4-13

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-985-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 1 - ( 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education