[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 11، شماره 4 - ( 1398 ) ::
جلد 11 شماره 4 صفحات 71-64 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش دروس آناتومی در یادگیری مراحل آموزش بالینی ازدیدگاه دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان
مائده محمدی، روح اله گازر ، سارا صیاد فتحی ، مرجان قربانی انارکولی ، ابراهیم زعیمی ، فریبا ندیم ، ابراهیم نصیری*
مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران. گروه علوم تشریح، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران ، ebrahimnasiri@gmail.com
چکیده:   (2837 مشاهده)
مقدمه: سال­ هاست که درس آناتومی به ­عنوان مهم­ترین درس در آموزش پزشکی مطرح است. آموزش آناتومی طی سال­ های اخیر دست­خوش تغییرات شگرفی شده است. به منظور ارزشیابی برنامه­ریزی تحصیلی دانشجویان، با توجه به نقش محوری درس آناتومی در آموزش پزشکی و نیز نیاز رو به رشد تطابق پزشکان با دست آوردهای جدید این علم، این مطالعه با هدف بررسی دیدگاه دانشجویان پزشکی در مورد نقش درس آناتومی در یادگیری آن­ها طی مراحل بالینی انجام شد.
روش ­ها:این مطالعه ی توصیفی-مقطعی بر روی ۲۳۴ نفر از دانشجویان پزشکی مراحل بالینی (کارآموزی و کارورزی) دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 1395 به روش سرشماری انجام پذیرفت. ابزار جمع ­آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته شامل سوالات دموگرافیک و دیدگاه دانشجویان نسبت به نقش درس آناتومی و برخی فاکتور­های مهم دیگر در یادگیری آن­ها طی مراحل آموزش بالینی بود. پایایی و روایی پرسشنامه به ترتیب با استفاده از آلفای کرونباخ (0/896=α) و روایی محتوایی تایید گردید. داده­ ها با استفاده از میانه و IQR و آزمون غیر پارامتریک Friedman از طریق نرم افزار آماریSPSS  تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ­ها:نتایج نشان داد که آناتومی سیستم لنفاوی و آناتومی ارگان ­های داخلی به ترتیب مهم ­ترین (0/001>p) و کم­ اهمیت­ ترین (0/001>p)مطالب درسی موثر در یادگیری دوران بالینی دانشجویان بودند. فاکتور­های دیگر موثر می­ توان به روش تدریس اساتید، استفاده از چند منبع، سخت­ گیری اساتید و انجام فعالیت ­های گروهی اشاره کرد. از نظر دانشجویان استفاده از جسد و مولاژ و تدریس نکات بالینی در کلاس از فاکتور­های کم اهمیت تلقی می­ شدند.
نتیجه­ گیری: نتایج این تحقیق با بیان اهمیت مبحث سیستم لنفاوی و فاکتورهای مهم دیگر چون تسلط اساتید و روش تدریس آن­ها و انجام فعالیت­ های گروهی نشان داد که مباحث مختلف درس آناتومی و ویژگی های شخصیتی اساتید و متد آن­ها هر دو نقش بسیار مهمی در به خاطر سپاری مطالب و یادگیری آموزه های بالینی بازی می­ کنند.
واژه‌های کلیدی: آموزش، آناتومی، دانشجویان، پزشکی
متن کامل [PDF 624 kb]   (719 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1863 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سنجش و ارزشيابي
فهرست منابع
1. Pourghasem M, Sum S. [Practical Anatomy as an Advance Organizer for Anatomy Lectures: Effectiveness in Learning Facilitation for Dental Students]. Iranian Journal of Medical Education 2011; 11 (5) :478-484.[persian]
2. Bay BH, Ling EA. Teaching of anatomy in the new millennium. Singapore Med J 2007;48(3):182-3.
3. Razavy SM, Salamati P, Shahgholi E, Honarmand M, naderi F, Rahbarimanesh AA, et al. [The Effects of Clinical Skills Learning Centers on Learning Promotion among Pediatrics Interns]. Iranian Journal of Medical Education 2011;10(4):430-8. [persian]
4. Fahimi Manzari Sh, Askarramaki Sh, Sam Sh, Pourghasem M. [Effective methods on teaching and learning of Anatomy course]. Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences 2013;6(2):95-9. [persian]
5. Shariati M, Jafarinaveh H, Bakhshi H. [The Role of Anatomy Course in achieving Clinical Objectives: The Viewpoints of Rafsanjan Medical University Students in Clinical Settings]. Iranian Journal of Medical Education 2005;5(2):176-80. [persian]
6. Ghojgh D, Jahanian E, Tatar M. [A study of the interns, viewpoints about biochemistry course contents to meet their clinical requirements]. Journal of Medical Education Development 2011;4(6):43-7. [persian]
7. Khalatbary A R, Tamjidipoor A. [Comparing the effects of theory-practice and practice-theory methods of teaching anatomy on student learning and satisfaction]. Research in Medicine 2011; 34 (4) :209-13. [persian]
8. Siabani S, Moradi MR, Siabani H, Rezaei M, Siabani S, Amolaei K, et al. [Students' view points on the educational problems in medical school of Kermanshah University of Medcial Sciences (2007) ]. J Kermanshah Univ Med Sci 2009;13(2):162-71. [persian]
9. Taghavi MM, Vazeirinejad R, Shamsizadeh A, Shariati Kohbanani M. Evaluation of medical student's learning of anatomical subjects by using a compound method and in comparison with traditional method. Journal of Iranian Anatomical Sciences 2011;9(35):170-7.
10. Mehralizadeh S, Pourhoseini M, Ghorbani R, Zolfaghary S. [Factors affecting learning of anatomy: students' viewpoints].Iranian Journal of Medical Education 2013;13(1):49-57. [persian]
11. Rouzbehi A, Fararooei M, Almasi A. A study comparing the effect of educational video films with computer CDs on teaching anatomy to medical students. Armaghane danesh 2001;6(23):26-31. [persian]
12. Ghorbani R, Haji Aghajani S, Heidarifar M, Andade F, Shams Abadi M.[Viewpoints of nursing and para-medical students about the features of a good university lecturer]. Journal of Semnan University of Medical Sciences 200910(2): 77-84. [persian]
13. Alipour Haydari M, Hasanzadeh G, HajiSeied Javadi Z. [Attitude of dentistry students at clinical sections of Qazvin Medical University towards the application of basic sciences courses]. J Qazvin Univ Med Sci 2002; 6(2): 38-42. [persian]
14. Mehralizadeh S, Ghorbani R, Zolfaghari S, Shahinfar H, Nikkhah R, Pourazizi M. [Factors Affecting Student Concentration in Classroom: Medical Students' Viewpoints in Semnan University of Medical Sciences]. Iranian Journal of Medical Education 2013;13(8):663-71. [persian]
15. Nasiri E, Asgari F, Faghani M, Bahadori M, Mohammad Ghasemi F, Hosseni F, et al. [Effective teaching, an approach based on students' evaluation]. Research in Medical Education 2008;1(2):39-44. [persian]
16. Nasiri E, Poursafar A, Taheri M, Pashaki AS, Asadi Louyeh A. Presenting the students' academic achievement causal model based on goal orientation. Journal of advances in medical education & professionalism 2017;5(4):195-202.
17. Farrokhi A, Soleymaninejad M, Ghorbanlou M, Fallah R, Nejatbakhsh R. Applied anatomy, today's requirement for clinical medicine courses. Anat Cell Biol 2017;50(3):175-9. [DOI:10.5115/acb.2017.50.3.175]
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi M, Gazor R, Sayad Fathi S, Ghorbani Anarkooli M, Zaeimi E, Nadim F et al . The Role of Anatomy Course in Clinical Education Stages from the medical students’ viewpoints in GUMS. RME 2019; 11 (4) :64-71
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-658-fa.html

محمدی مائده، گازر روح اله، صیاد فتحی سارا، قربانی انارکولی مرجان، زعیمی ابراهیم، ندیم فریبا و همکاران.. نقش دروس آناتومی در یادگیری مراحل آموزش بالینی ازدیدگاه دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1398; 11 (4) :64-71

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-658-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 4 - ( 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education