مقدمه : در رشته پرستاری و مامایی اهمیت کسب مهارتهای حرفهای و آموزش بالینی به حدی است که آموزش بالینی را بخش اصلی و قلب این دو حرفه میدانند. پژوهش حاضر با هدف شناخت عوامل موثر در کسب مهارتهای حرفهای مطلوب، از دیدگاه اساتید و دانشجویان پرستاری و مامایی انجام گردید.
روش ها : این مطالعه از نوع توصیفی – تحلیلی بر روی دانشجویان پرستاری و مامایی سال آخر تحصیلی و کلیه اعضاء هیات علمی پرستاری و مامایی دانشگاه علومپزشکی قزوین در سال 1391 به روش سرشماری انجام گرفت. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامهای 2 قسمتی با طرح 32 سوال در چهار حیطه مربی، برنامهریزی آموزشی، محیط بالینی و فراگیربود. دادهها با نرمافزار آماری SPSS و آزمونهای کایدو، فیشر آنالیز شد.
یافتهها: درخصوص اهداف پژوهش در میان میانگین امتیازات چهار حیطه موثردر کسب مهارتهای حرفهای ویژگیهای مربوط به فراگیر با کسب بالاترین میانگین هم از دیدگاه اساتید وهم از دیدگاه دانشجویان به عنوان مهمترین عامل موثر در کسب مهارتهای حرفهای قلمداد شد. آزمون آماری کای اسکوئر تفاوت آماری معنیداری بین نظرات دانشجویان و اساتید نشان داد (002/0 p= ).
نتیجه گیری: نتایج پژوهش بیانگر این بود که برای کسب مهارتهای حرفهای مطلوب، وضعیت آموزش پرستاری و مامایی نیاز به تامین جامعتر امکانات و تجهیزات محیط بالینی دارد. ارتقاءعملکرد مربیان و جذب همکاریهای حرفهای نیز میتواند در بهبود وضعیت آموزش بالینی و کسب مهارتهای حرفهای مطلوبتر مفید واقع شود.
| بازنشر اطلاعات | |
|
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |