[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 1 - ( 1-1392 ) ::
جلد 5 شماره 1 صفحات 52-60 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی عوامل موثر در کسب مهارت‌های حرفه‌ای از دیدگاه اساتید و دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی قزوین
لیلی یکه فلاح *، هومان منوچهری، بیژن جهاندیده گل رودباری، سیده زهره طالبی علوی، ناهید آذردل، فرزانه فلاحت پیشه
مربی دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین ، ایران ، leili_fallah@yahoo.com
چکیده:   (2696 مشاهده)

  مقدمه : در رشته پرستاری و مامایی اهمیت کسب مهارت­های حرفه­ای و آموزش بالینی به حدی است که آموزش بالینی را بخش اصلی و قلب این دو حرفه می­دانند. پژوهش حاضر با هدف شناخت عوامل موثر در کسب مهارت­های حرفه­ای مطلوب، از دیدگاه اساتید و دانشجویان پرستاری و مامایی انجام گردید.

  روش­ ها : این مطالعه از نوع توصیفی – تحلیلی بر روی دانشجویان پرستاری و مامایی سال آخر تحصیلی و کلیه اعضاء هیات علمی پرستاری و مامایی دانشگاه علوم­پزشکی قزوین در سال 1391 به روش سرشماری انجام گرفت. ابزار جمع­آوری داده­ها پرسشنامه­ای 2 قسمتی با طرح 32 سوال در چهار حیطه مربی، برنامه­ریزی آموزشی، محیط بالینی و فراگیربود. داده­ها با نرم­افزار آماری SPSS و آزمون­های کای­دو، فیشر آنالیز شد.

  یافته­ها: درخصوص اهداف پژوهش در میان میانگین امتیازات چهار حیطه موثردر کسب مهارت­های حرفه­ای ویژگی­های مربوط به فراگیر با کسب بالاترین میانگین هم از دیدگاه اساتید وهم از دیدگاه دانشجویان به عنوان مهم­ترین عامل موثر در کسب مهارت­های حرفه­ای قلمداد شد. آزمون آماری کای اسکوئر تفاوت آماری معنی­داری بین نظرات دانشجویان و اساتید نشان داد (002/0 p= ).

  نتیجه­ گیری: نتایج پژوهش بیانگر این بود که برای کسب مهارت­های حرفه­ای مطلوب، وضعیت آموزش پرستاری و مامایی نیاز به تامین جامع­تر امکانات و تجهیزات محیط بالینی دارد. ارتقاءعملکرد مربیان و جذب همکاری­های حرفه­ای نیز می­تواند در بهبود وضعیت آموزش بالینی و کسب مهارت­های حرفه­ای مطلوب­تر مفید واقع شود.

واژه‌های کلیدی: مهارت­های حرفه­ای، دانشجو، استاد، پرستار، ماما
متن کامل [PDF 275 kb]   (463 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (100 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



DOI: 10.18869/acadpub.rme.5.1.52


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yekeh Fahhah L, Manochehri H, Jahandideh B, Talebi Alavi S Z, Azardel N, Falahat Pisheh F. Teachers, nursing and midwifery Students' Viewpoints about Effective Factors in Achieving Professional Skills in Qazvin University of Medical Science. Research in Medical Education. 2013; 5 (1) :52-60
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-23-fa.html
یکه فلاح لیلی، منوچهری هومان، جهاندیده گل رودباری بیژن، طالبی علوی سیده زهره، آذردل ناهید، فلاحت پیشه فرزانه. بررسی عوامل موثر در کسب مهارت‌های حرفه‌ای از دیدگاه اساتید و دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی قزوین . پژوهش در آموزش علوم پزشكي. 1392; 5 (1) :52-60

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-23-fa.html

دوره 5، شماره 1 - ( 1-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education