[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 6، شماره 1 - ( 1393 ) ::
جلد 6 شماره 1 صفحات 9-1 برگشت به فهرست نسخه ها
همبستگی عزت نفس و هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان مامایی
شیوا علیزاده، آسیه نمازی*، سبحانه کوچک زاده طالمی
گروه مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت،ایران ، anamazi55@yahoo.com
چکیده:   (9389 مشاهده)

  مقدمه: عزت نفس یک عامل روانشناختی مهم و اثرگذار بر سلامت و کیفیت زندگی افراد به شمار می­رود. از سوی دیگرکاربرد هیجان­ها در تعلیم و تربیت و برنامه­های یادگیری اجتماعی امری اجتناب­ناپذیر است. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط سه مولفه عزت نفس، هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی با یکدیگر بر روی دانشجویان مامایی انجام گرفت.

  روش­ ها: این مطالعه توصیفی- مقطعی بر روی کلیه دانشجویان مامایی مشغول به تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی رشت نیمسال دوم 92-1391 انجام شد. روش گردآوری داده­ها پرسشنامه­ایی در سه قسمت: مشخصات فردی، پرسشنامه هوش هیجانی Shring و عزت نفس Smith Cooper بود. داده­ها با نرم­افزار SPSS و با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

  یافته ­ها: نتایج پژوهش نشان داد که میانگین نمره عزت نفس و هوش هیجانی دانشجویان به ترتیب 45/4 ± 49/32 و 29/14 ± 53/50 بود. 8/92 درصد افراد دارای سطح عزت نفس بالا بودند. بین میانگین عزت نفس دانشجویان و هوش هیجانی با میانگین معدل آنان ارتباط آماری معنی­دار وجود نداشت. همچنین بین میانگین نمره هوش هیجانی با سطح عزت نفس در دانشجویان نیز اختلاف آماری معنی­دار مشاهده نشد (05/0< p ).

  نتیجه­ گیری: با توجه به اینکه یافته­ها بیانگر هوش هیجانی متوسط در دانشجویان بود. و از آنجایی که افراد با هوش هیجانی بالا می­توانند موازنه منطقی میان عواطف و عقل به وجود آورند و همزمان دارای عزت نفس قوی باشند. لذا توصیه می ­ گردد تا جزوات یا کارگاه­های آموزشی در راستای ارتقاء هوش هیجانی دانشجویان در دانشگاه برگزار گردد .

واژه‌های کلیدی: دانشجو، پیشرفت تحصیلی، عزت نفس، هوش هیجانی
متن کامل [PDF 503 kb]   (4388 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (3261 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسي تربيتي
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alizadeh S, Namazi A, kochakzadeh Talami S. Student , Educational achievement , self-esteem, emotional intelligence. RME 2014; 6 (1) :1-9
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-197-fa.html

علیزاده شیوا، نمازی آسیه، کوچک زاده طالمی سبحانه. همبستگی عزت نفس و هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان مامایی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1393; 6 (1) :1-9

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-197-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 1 - ( 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education