دوره 16، شماره 1 - ( 1403 )                   جلد 16 شماره 1 صفحات 65-56 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bijanzadeh M, Shakurnia A, Zarei M, Khajeali N. Examining the Opinions of Medical Students Regarding the Implementation of General Medicine Dissertation and Its Importance in Medical Education. Res Med Edu 2024; 16 (1) :56-65
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1368-fa.html
بیژن زاده مهدی، شکورنیا عبدالحسین، زارعی مهرزاد، خواجه علی نسرین. بررسی نظرات دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم ‌پزشکی جندی شاپور اهواز درباره روند اجرای پایان‌نامه و اهمیت آن در آموزش پزشکی در سال 1401. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1403; 16 (1) :56-65

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1368-fa.html


گروه ایمنی شناسی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران ، shakurnia@yahoo.com
چکیده:   (1355 مشاهده)
مقدمه: بررسی دیدگاه دانشجویان پزشکی در ارتباط با پایان­نامه، روند اجرایی و اثربخشی آن  می­ تواند برنامه ­ریزان را با نقاط ضعف و قوت شرایط موجود آشنا و امکان اصلاح آن را فراهم نماید. مطالعه حاضر با هدف تعیین نظرات دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم ­پزشکی جندی­ شاپور اهواز نسبت به روند اجرای پایان­ نامه پزشکی عمومی انجام شد.
روش­‌ها: در این مطالعه مقطعی، نظرات 247 نفر از دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم­ پزشکی جندی­ شاپور اهواز در سال 1401 از طریق پرسشنامه ­ای محقق ساخته بررسی شد. پرسشنامه ها از طریق فضای مجازی و حضوری جمع­ آوری شد. داده­ ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 18 و آزمون t مستقل و مجذور کای تجزیه و تحلیل شدند.
یافته­ ها: دانشجویان درمورد اهمیت و ضرورت واحد پایان نامه، با کسب میانگین نمره 1/36 از 3 اعلام داشتند که واحد پایان­نامه اهمیت و ضرورت کمی در برنامه درسی دوره پزشکی عمومی دارد در مورد جایگزینی واحد پایان نامه با واحدهای درسی،  با کسب میانگین 2/5 از 3 خواستار جایگزینی واحدهای درسی با واحد پایان­ نامه بودند. درمورد رضایت از توانمندی و همکاری استاد راهنما، با کسب میانگین نمره 1/85 از 3 رضایت نسبی خود را از توانایی و همکاری اساتید راهنما در انجام پایان­نامه اعلام نمودند. نتایج نشان داد که در ارتباط با اهمیت و ضرورت واحد پایان­ نامه بین دانشجویان به تفکیک جنس (p=0.22, t=1.22) و معدل تحصیلی (p=0.15, t=1.43) تفاوت معنی­ دار آماری وجود ندارد. 89  دانشجوی دختر (79/7 درصد)  و 106دانشجوی پسر (85/5 درصد) اعلام داشتند که اگر واحد "پایان­ نامه" اختیاری می­ بود از انتخاب آن صرف نظر می­ کردند (0/15=p). در ارتباط با "انتخاب واحد پایان­ نامه در صورت اختیاری بودن" بین دانشجویان به تفکیک معدل تحصیلی تفاوت معنی­ داری مشاهده نشد (0/41=p).
نتیجه­ گیری: با توجه به نتایج حاصله می­ توان گفت که دانشجویان پزشکی از توانمندی و همکاری اساتید راهنما در انجام پایان­ نامه رضایت نسبی داشتند، اما معتقدند که واحد پایان­ نامه اهمیت چندانی در حرفه پزشکی و آینده شغلی آن­ها ندارد و خواستار جایگزینی آن با دوره­ های آموزشی بالینی بودند.


 
متن کامل [PDF 485 kb]   (409 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (795 مشاهده)  
 

نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: برنامه درسي, برنامه ریزی آموزشی

فهرست منابع
1. Changiz T, Adibi P, Hosseini M, Tootoonchi M. [Viewpoints of supervisors about the problems in the process of dissertations for general medicine program Isfahan University of Medical Sciences]. Iranian Journal of Medical Education 2003; 3 (1): 23-33. [Persian]
2. Kouhboumi Z, Azizi F, Valaee N, Rezaee M, Mehrban B, Kahrizi M. [Research Methodology Indices and Medical Practitioner Student's Dissertations (Kermanshah 1988-2005)]. Journal of Kermanshah University of Medical Sciences 2006; 10 (2): 177-86. [Persian]
3. Alishiri G, Fakhr JF, Rokhsarizadeh H, Miri SM, Helisaz M, Hosseini SM. [Evaluation of medical alumni dissertations of one of the medical sciences universities in principles of writing]. Iranian Journal of Military Medicine 2010; 12 (2): 75-9. [Persian]
4. Omidkhoda M, Eslami N, Molaei F. [Evaluation of Applicability of Dissertations of Mashhad Dentistry School within 2014-2019]. Journal of Mashhad Dental School 2023; 47 (1): 9-17. [Persian]
5. Taylor AK, Purdy S. How to get involved in research as a medical student. BMJ 2017; 356. [DOI:10.1136/sbmj.i6593]
6. Khorsandi M, Jahani F, Vakilian K, Sadeghi H. [Exploring present challenges in performing general practitioner dissertation: (From the view of GP graduates-A qualitative study)]. Journal of Sabzevar University of Medical Sciences 2015; 22 (5): 842-53. [Persian]
7. Metcalfe D. Involving medical students in research. Journal of the Royal Society of Medicine. 2008;101(3):102-3. [DOI:10.1258/jrsm.2008.070393]
8. Dehghani G, Yamani Douzi Sorkhabi M. [Students Satisfaction of Thesis Conducting Process and its Related Factors Tabriz University of Medical Sciences]. Strides in Development of Medical Education 2009; 6 (1): 1-9. [Persian]
9. Seyedmajidi M, Abbasi A, Jahanian I, Khafri S, Hamzehpour MT. [Evaluation of graduate students' satisfaction from thesis supervision in Babol Faculty of Dentistry]. Journal of Craniomaxillofacial Research 2014; 1 (3-4): 51-7. [Persian]
10. Mokhtari S, Vakili MM, Hajikarim B, Mazloomzadeh S. [An Assessment of Medical Students' Thesis Writing Methods and Application of Results in Zanjan University of Medical Sciences from 2007 to 2011]. Journal of medical education development 2016; 9 (21): 26-37. [Persian]
11. Radafshar G, Sobhani A, Sadegh F. [Survey the attitudes towards thesis writing process among students of Guilan University of Medical Sciences]. Journal of Guilan University of Medical Sciences 2010; 19 (74): 86-97. [Persian]
12. Mirsamadi MM, Chehrei A, Bagherzadeh Ah. [An investigation of methodological format preparation of these by medical students of Iran University of medical sciences and health services, 1399]. Razi Journal of Medical Sciences 2000; 9: 741-50. [Persian]
13. Atia A, Al-Abbasi F, Benneama M, Ammoush A, Al-Ghrabi A. Libyan Medical Students' Knowledge, Attitude and Barrier Towards Clinical Research. J Prev Diagn Treat Strat Med. 2022 (1): 182-6. [DOI:10.4103/jpdtsm.jpdtsm_56_22]
14. Siemens DR, Punnen S, Wong J, Kanji N. A survey on the attitudes towards research in medical school. BMC medical education. 2010; 10 (1): 1-7. [DOI:10.1186/1472-6920-10-4]
15. Shareef MA, Obad AS, Salah HT, Eshaq AM, Hoilat J, Alsaffar A, et al. Quantitative and qualitative analysis of medical students' research output in five developing countries. Cureus 2020; 12 (5): 23-29. [DOI:10.7759/cureus.8026]
16. Hayatbakhsh Abbasi MM, Hosseininasab A, Alinaghi T, Karami Robati F. Study of the Status of Medical Students and Residents' Thesis in Kerman University of Medical Sciences in Terms of Contribution to Scientific Development. Strides in Development of Medical Education 2019; 16 (1): 1-8. [DOI:10.5812/sdme.66296]
17. Assar A, Matar SG, Hasabo EA, Elsayed SM, Zaazouee MS, Hamdallah A, et al. Knowledge, attitudes, practices and perceived barriers towards research in undergraduate medical students of six Arab countries. BMC Medical Education 2022; 22 (1): 1-11. [DOI:10.1186/s12909-022-03121-3]
18. Hadadgar A, Yousefy A, Sabouri M, Richard G. [Psychometric Properties of a Persian Version of the Specialty Indecision Scale: A Preliminary Study]. Iranian Journal of Medical Education 2008; 8 (2): 229-38. [Persian]
19. Pourbairamian G, Sotoudeh F, Ghasabi M, Mansouri M, Sohrabi Z. [Assessment of Medical Residents and Postgraduates Students' Satisfaction of Thesis Supervision in Iran University of Medical Sciences]. Military Caring Sciences 2019; 6 (2): 148-57. [Persian] [DOI:10.29252/mcs.6.2.148]
20. Shahshahani S, Hosseinzadeh S, Abdi K, Myrjany Aghdam A. [Satisfaction of the guidance and mentoring graduate students at the University of Social Welfare and rehabilitation thesis]. Iranian journal of Medical Education and Development 2014; 3 (12): 1031-9. [Persian]
21. Hunskaar S, Breivik J, Siebke M, Tømmerås K, Figenschau K, Hansen J-B. Evaluation of the medical student research programme in Norwegian medical schools. A survey of students and supervisors. BMC medical education 2009; 9 (1): 1-8. [DOI:10.1186/1472-6920-9-43]
22. Derakhshanfar H, Shahrami A, Hatam Abadi H, Amini A, Sharifi E. [The attitude of medical students towards the criteria for selection of supervisor attendance and Dissertation topic in Shahid Beheshti University of Medical Science]. Educational Development of Judishapur. 2012; 3 (3): 49-57. [Persian]
23. Ogunyemi D, Bazargan M, Norris K, Jones-Quaidoo S, Wolf K, Edelstein R, et al. The development of a mandatory medical thesis in an urban medical school. Teaching and learning in medicine 2005; 17 (4): 363-9. [DOI:10.1207/s15328015tlm1704_9]
24. Salmi LR, Gana S, Mouillet E. Publication pattern of medical theses, France, 1993-98. Medical Education. 2001; 35 (1): 18-21. [DOI:10.1111/j.1365-2923.2001.00768.x]
25. Mozaffari Khosravi H, Ehrampoosh M, Aghili H, Javadianzadeh F, Rahimdel T. [An evaluation of graduates' theses at Shahid Sadoughi University of Medical Sciences in Yazd]. The Journal of Medical Education and Development 2008; 2 (2): 27-35. [Persian]
26. Eftekhari Y, Rezaeian M, Zare Bidaki M, Arabshahi A. A [survey on the status of article publication from defended medical theses in Rafsanjan University of Medical Sciences, School of Medicine during 1993-2007]. Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences 2013; 12 (7): 531-44. [Persian]
27. Buckley S, Coleman J, Davison I, Khan KS, Zamora J, Malick S, et al. The educational effects of portfolios on undergraduate student learning: a Best Evidence Medical Education (BEME) systematic review. BEME Guide No. 11. Medical teacher 2009; 31 (4): 282-98. [DOI:10.1080/01421590902889897]
28. Pabst R, Park D, Paulmann V. The German academic degree" Dr. med." is better than its reputation. Results of a questionnaire of doctoral students. Deutsche medizinische Wochenschrift (1946). 2012; 137 (45): 2311-5. [DOI:10.1055/s-0032-1327241]

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در آموزش علوم پزشکی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Research in Medical Education

Designed & Developed by: Yektaweb