دوره 16، شماره 1 - ( 1403 )                   جلد 16 شماره 1 صفحات 45-33 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kabir M J, Heidari A, Jafari N, Rafiei N, Saadi F, Mazandarani M, et al . Explaining the Required Knowledge and Skills for Public Health Undergraduates: a Qualitative Study in Golestan Province. Res Med Edu 2024; 16 (1) :33-45
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1340-fa.html
کبیر محمدجواد، حیدری علیرضا، جعفری ناهید، رفیعی نرگس، سعدی فاطمه، مازندرانی مینا، و همکاران. و همکاران.. تبیین دانش و مهارت مورد نیاز برای دانش‌آموختگان مقطع کارشناسی بهداشت عمومی: یک مطالعه کیفی در استان گلستان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1403; 16 (1) :33-45

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1340-fa.html


مرکز تحقیقات مدیریت سلامت و توسعه اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران ، alirezaheidari7@gmail.com
چکیده:   (221 مشاهده)
مقدمه: نیروهای بهداشتی باید براساس نیازهای واقعی جامعه از نظر کمیت و کیفیت تربیت شوند تا پس از اتمام تحصیل، بتوانند در پست‌های سازمانی مربوط به رشته تحصیلی خود به کار گمارده شده و با ارائه خدمات در حیطه وظایف خود، به رفع مشکلات سلامتی جامعه بپردازند. هدف از انجام این مطالعه تبیین دانش و مهارت مورد نیاز برای دانش ­آموختگان مقطع کارشناسی بهداشت عمومی بود.
روش­ ها: این مطالعه کیفی با رویکرد تحلیل محتوا و از طریق برگزاری سه جلسه بحث گروهی با 30 نفر از مدیران شبکه‌های بهداشت، مدیران، روسا و کارشناسان گروه‌های فنی معاونت بهداشتی و ستاد شبکه‌های بهداشت، و مراقبین سلامت مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی استان گلستان انجام شد. داده‌ها با استفاده از روش تحلیل محتوای مضمونی (تماتیک) و نرم‌افزار MAXQDA تحلیل شدند.
یافته­ ها: پس از ادغام کدهای مشابه با یکدیگر در نهایت 55 کد استخراج و در 19 موضوع فرعی طبقه­بندی و در نهایت در 4 موضوع اصلی دسته ­بندی گردیدند. اطلاعات مدیریتی مورد نیاز دانش‌آموختگان رشته بهداشت عمومی شامل رسالت کار در بهداشت، برنامه ­ریزی و نظارت، اخلاق کاری و فرایندهای اجرایی و اطلاعات تخصصی و رشته­ ای موردنیاز شامل بیماری­ های بازپدید و نوپدید، جوانی جمعیت، مدیریت بحران، بهداشت روان، سلامت باروری، جنبه اجتماعی سلامت و ایمن­ سازی بود. مهارت­ های عملی توسعه فردی شامل کار تیمی، مهارت­ های ارتباطی و فن بیان، جلب مشارکت اجتماعی، به­کارگیری شبکه ­های مجازی و آشنایی با فناوری اطلاعات و مهارت­ های مورد نیاز کار در سیستم بهداشتی شامل ارزیابی وضعیت منطقه، برنامه­ ریزی عملیاتی و کمک­ های اولیه بود.
نتیجه­ گیری: دانش مورد نیاز دانشجویان بهداشت عمومی با گنجاندن موارد حاصل از مطالعه در کوریکولوم‌های آموزشی و منطبق بر دستورالعمل‌های جدید می‌تواند تامین گردد. همچنین تلفیق مهارت‌های عملی با مباحث تئوری در طی ترم‌های تحصیلی و توجه بیشتر به دوره‌های کارآموزی و کاروزی می‌تواند فراگیران رشته بهداشت عمومی را متناسب با نیازهای نظام بهداشتی تربیت نماید.
متن کامل [PDF 703 kb]   (129 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (160 مشاهده)  
 

نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: برنامه درسي, برنامه ریزی آموزشی

فهرست منابع
1. Jamei R.[Investigating the Appropriateness of the Content and Methods of Accounting Education (MA) with the Labor Market Required Skills: From the Perspective of Accounting PhD Students, University Professors and Members of the Iranian Society of CPAs]. Research in Teaching 2018; 6 (3): 218-233. [Persian]
2. Salehian M, Heydari A, Karimi Mouneghi H, Aghebati N. [Reforming of bachelor nursing curriculum based on the concept of caring in education]. Horizon of Medical Education Development 2020; 11 (1): 52-63. [Persian]
3. Shahtalebi S, Liaghtdar MJ, Sharifian F. [Skill competencies graduates of doctoral curriculum; the point of view of experts and curriculum specialists]. Research in Curriculum Planning 2017; 13 (51): 21-37. [Persian]
4. Nourabadi S, Ahmadi P, Dabiri Esfahani A, Farasatkhah M. [The necessity and possibility of changing higher education approved curriculum in Iran to integrated curriculum (a case study on educational management domain, undergraduate course)]. Journal of Educational Sciences 2014; 7 (25): 101-122. [Persian]
5. Heidari A, Imani Gorgi Sh, Kouchak F, khatirnamani Z. [Relationship between Job Tension and Job Fatigue among Nurses of the Educational -Medical Hospitals in Gorgan, Iran]. J Occup Hyg Eng 2023; 10 (1): 53 -60. [Persian] [DOI:10.52547/johe.10.1.7]
6. Hatam N, Heidari A, Keshtkaran V, Heidari Arjlu P. [Measurement of career development dimensions among the staff of Shiraz University of medical sciences]. Health Inf Manag J 2012; 8 (6): 823. [Persian]
7. Outofi A, Kharazmi E, Yousefi A, Heidari A. [The comparative study of hygiene -motivational factors based on Herzberg theory among Faghihi and Kossar Shiraz hospitals staffs in 2011]. JHOSP 2014; 13 (2): 97 -104. [Persian]
8. Rejali M, Mostajeran M, Lotfi M. [Health students' attitude towards their field of study and future career in School of Health, Isfahan University of Medical Sciences]. Journal of Health System Research. 2011;6(1):106-115. [Persian]
9. Zarifnejad G, Mazloom R, Mirhaghi A, Rajabpoor M, Nejaat-Mohammad A. [Learning experience through peer education: a qualitative study]. Iranian Journal of Medical Education 2015; 15 (4): 27-40. [Persian]
10. Heidari A, Khademi J, Khatirnamani Z, Rafiei N. [Explain the Executive Tactics of Internship of Public Health in Golestan University of medical sciences; A Qualitative Study]. Educational Development of Judishapur 2022; 13 (1): 145-159. [Persian]
11. Heidari A, Khademi J, Khatirnamani Z, Rafiei N, Mirkarimi SK, Charkazi A, et al. [Evaluating the quality of the public health internship program based on the CIPP model at Golestan University of Medical Sciences]. Horizon of Medical Education Development 2021; 12 (2): 6-20. [Persian]
12. Shirjang A, Alizadeh M, Mortazavi F, Asghari Jafarabadi M, Jeddi A. [Relevance of Public Health BSc Curriculum to Job Requirements and Health System Expectations: Views of Graduates on Courses Syllabi and Content]. Iranian Journal of Medical Education 2013; 12 (10): 768-77. [Persian]
13. Bakhtiyar K, Nouraei Motlagh S, Imani-Nasab MH, Tarahi MJ, Gharouni MH, Asadi H. [The Correspondence between the Curriculum of Public Health Undergraduate Program and Job Requirements: A Cross-sectional Study]. Sadra Med Sci J 2018; 6 (3): 171-184. [Persian]
14. Shahidi S, Changiz T, Salmanzadeh H, Yousefy A. [Factors Affecting the Needs Assessment in Continuing Medical Education: Presenting a Practical Guideline for Selecting Models and Techniques]. Iranian Journal of Medical Education 2010; 9 (4): 321-30. [Persian]
15. Ministry of Health and Medical education.[Curriculum of the Undergraduate course in Public Health]. [Cited 2020 Aug 10]. Available from: http://mbs.behdasht.gov.ir/ uploads/KP BehOmoomi89.pdf [Persian]
16. Fakhri A. [The need to review public health education]. Hakim Health Sys Res 2020; 20 (3); 266-269. [Persian]
17. Etemad K, Heidari A, Panahi MH, Lotfi M, Fallah F, Sadeghi S. [Challenges of Access to Data of Ministry of Health from the Perspective of Policy-makers, Producers, and Consumers of Data: A Qualitative Study]. Iranian Journal of Epidemiology 2017; 13 (3): 174-182. [Persian]
18. Damari B, Heidari A, Rahbari Bonab M, Vosoogh Moghadam A. [Designing a toolkit for the assessment of health in all policies at a national scale in Iran]. Health Promot Perspect 2020; 10 (3): 244-9. [Persian] [DOI:10.34172/hpp.2020.38]
19. Heidari A, Arab M, Etemad K, Damari B. [Challenges of implementation of the national phenylketonuria screening program in Iran: a qualitative study]. Electronic physician 2016; 8 (10): 3048. [Persian] [DOI:10.19082/3048]
20. Bahri N, Bajdi A, Latifnejad Roodsari R, Mirzaee K, Esmaeili H, Larki M. [Perceived and real educational needs of midwives about prevention of Mother-to-Child Transmission of HIV, (Hospitals affiliated to Mashhad University of Medical Sciences-2015)]. The Iranian Journal of Obstetrics, Gynecology and Infertility 2016; 19 (21): 12-21. [Persian]
21. Sereshti M, Banaeian Sh, Delaram M, Kazimeian A, Safdari F, Shamaei Z. [Educational needs ofmidwife alumni work in health care centers]. Education Strategies in Medical Sciences 2011; 4 (1): 31-7. [Persian]
22. Sajjadi F, Davoudi Monfared E, beri Isfeedvajani M, Sanaeinasab H, Mehrabi Tavana A. [Level of Educational Objectives Achievement in Health and mmunity Medicine Internship Course; Interns Viewpoint]. Education Strategies in Medical Sciences 2016; 8 (6):29-34. [Persian]
23. Sharafi M, Abbaspour A. [Identification of Employability Capabilities Graduates of Universities based on Grounded Theory]. Quarterly Journal of Innovation and Entrepreneurship 2015; 7 (4): 33-48. [Persian]
24. Jackson, D. Employability skill development in work-integrated learning: Barriers and best practice. Studies in Higher Education 2015; 40 (2), 350-367. [DOI:10.1080/03075079.2013.842221]
25. Saba F, Hoseini K, Mirzai M, Zomorodi R. [Compliance of Activity during Internship With the Job Conditions of Medical Laboratory Graduates]. Research in Medical Education 2023; 15 (1): 40-49. [Persian]
26. Mohebi S, Izadkhah F, Rahbar A, Ahmadi Z, Sharifirad Ghr, Gharlipour Z, et al. [Internal evaluation of the department of public health of the Schoole of Health of Qom University of Medical Sciences]. Qom Univ Med Sci J 2019;12(Suppl 1): 1-10.[Persian] [DOI:10.29252/qums.13.1.S1.1]
27. Parvizrad P, Rezaei S. [Clerkship of Public Health from Students & Educational groups' Perspective: A Qualitative Research]. JMED 2014; 7 (13): 16-27. [Persian]
28. Forrest CB, Martin DP, Holve E, Millman A. Health services research doctoral core competencies. BMC Health Services Research 2009; 9 (1): 107. [DOI:10.1186/1472-6963-9-107]
29. Doshmangir L, Khodayari-Zarnaq R, geraili B, Alipori Sakha M, Mostafavi H. [Curriculum Revision in Health Policy PhD Course Education]. Iranian Journal of Medical Education 2021; 21: 29-42. [Persian]
30. Jorjani M, Amini M, Kohan N, Sajjadi S, Eisazadeh N, Habini A, Sohanaki M, Kanani P, Mortazavi R. [Zooming in on factors influencing the effectiveness of teaching general courses in the medical curriculum in the Islamic Republic of Iran]. IJMEHM 2023; 16 (S1) : 7. [Persian]
31. Heidari A, Khademi J, Khatirnamani Z, Rafiei N, Abbas Abadi M, Charkazi A, et al. [Challenges of Clerkship of Public Health in Golestan Medical University; A Qualitative Study]. mededj 2022; 10 (1) :70-85. [Persian]

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در آموزش علوم پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb