نویسنده (گان) | کشور و سال انتشار | هدف تحقیق | نمونهها و حجم نمونه | روش تحقیق | متغیر مورد بررسی | روش اندازهگیری متغیر | یافتههای کلیدی |
مش وهمکاران (22) | آفریقای جنوبی (دانشگاه استلانبوش)- 2006 | ادراکات دانشجویان و اساتید درخصوص کیفیت جریان طراحیهای آموزشی از راه دور VLE (محیط یادگیری مجازی از طریق طراحی بسته نرمافزاری مبتنی بر وب) و ITV (محیط یادگیری از طریق ارتباط یک تلویزیون تعاملی اصلی با 20 منطقه دیگر در کشور) | 26 نفر مشارکت کننده در بحث با گروههای متمرکز و 160 نفر دانشجو |
ترکیبی (کیفی وکمی) | وسعت تعامل اجتماعی دانشجویان با اساتید و دانشجویان با هم دیگر/ تاثیر طراحی آموزشی برروی تعامل/ اثر تکنولوژی برتعامل/ کیفیت درک شده تعامل | بخش کمی:پرسشنامه بخش کیفی: صاحبه از طریق بحث در گروههای متمرکز |
وجود تعامل بالا در هر دو روش به اعتقاد اساتید و دانشجویان، تعامل بالاتر در دورههای آموزشی استفاده کننده از هر دو روش، تفاوت معنیدار بین VLE و ITV در تعامل بین اساتید با دانشجویان- دانشجویان دانشجویان (در VLE استفاده از روشهای ارتباطی توسعه یافتهتر و استفاده از فعالیتهای ارتباطی اجتماعی در محیط آموزش مجازی |
پی و وو (23) | چین- 2019 | چکونه آموزش آنلاین نسبت به آموزش آفلاین منجربه بهبود پیامدهای یادگیری دانشجویان پزشکی میگردد. | 16 مقاله ا ز3700 مقاله | مرور سیستماتیک و متاآنالیز | پیامدهای یادگیری در دو روش آموزشی برخط و آفلاین | جستجو در 5 پایگاه دادهها و 4 ژورنال کلیدی | وجود تفاوت معنیدار بین یادگیری آنلاین و آفلاین درخصوص پیامدهای دانش و مهارت براساس نمرات پس آزمون. ابقاء دانشجویان در برنامههای آموزش آنلاین. عدم وجود شواهد به نفع آموزش آفلاین. آموزش آنلاین روش بالقوه برای آموزش پزشکی دانشجویان |
پری (24) | USA- 2018 | آیا محیط بازی تجارب یادگیری را افزایش میدهد؟ | 16 دانشجوی پرستاری | مداخله آموزشی: | بررسی احساس دانشجویان در مورد محتوی و تجربه یادگیری آنها در محیط طراحی شده، نحوه تعامل، فیدبک دریافتی | پرسشنامه، سوالات باز در انتهای پرسشنامه | محیط یادگیری کلینیک مجازی با ارایه سناریوها به دانشجویان فرصت میدهد تا از طریق قدم زدن در فضای مجازی شبیه یک کلینیک واقعی موجود در بستر جامعه و تعامل دانشجویان با بیمار مجازی و استفاد از متن و سخنرانی به پرسشهای خواسته شده از آنان پاسخ دهند، توسعه درک دانشجویان |
داست و همکاران (25) | انگلستان- 2020 | درک دانشجویان پزشکی از آموزش برخط جهت تسهیل آموزش پزشکی | 2721 دانشجوی پزشکی از 39 دانشکده پزشکی |
بررسی مقطعی مبتنی بر وب | کاربرد آموزش برخط طی کووید و منافع و مضار | پرسشنامه مقیاس لیکرت | اشتغال در پلت فرمهای آموزش مجازی به مدت 15 ساعت در یک هفته، بیشترین منفعت: انعطاف پذیری آموزش/ بالاترین مانع درک شده: اختلال در یادگیری به دلیل حضور در محیط خانوادگی هنگام آموزش برخط |
خلیل و همکاران (26) | عربستان صعودی- 2020 | درک دانشجویان پزشکی از آموزش برخط هم زمان | 60 دانشجوی پزشکی در 8 بحث در قالب گروههای متمرکز |
بحث در گروههای متمرکز | درک دانشجویان پزشکی از اثر بخشی یادگیری برخط هم زمان | مصاحبه | پیامدهای آموزشی مناسب برای دروس نظری و عدم تناسب برای مهارتهای بالینی (دانشجویان پیش بالینی)، مفید بودن آموزش برخط برای درسهای کاربردی نظیر رادیولوژی و پزشکی قانونی (دانشجویان سالهای 4 و 5)، انعطاف پذیری، مدیریت زمان، صرفهجویی در زمان منجربه پیشرفت تحصیلی در دانشجویان، چاشهای مواجهه شده روش شناسی، درک محتوا، فنی، چالشهای رفتاری |
اودوهورتی و همکاران (27) | ایرلند- 2018 | موانع و راهکارهای توسعه و اجرای یادگیری مجازی در آموزش پزشکی | 7 مقاله کامل از 3101 مقاله بازیابی شده از پایگاههای دادههای مختلف |
مروری از نوع (integrative) | موانع و راهکارهای اجرای یادگیر برخط در آموزش پزشکی | جستجو در پایگاهها. | موانع کلیدی تاثیرگذار برتوسعه و اجرای یادگیری مجازی شامل محدودیتهای زمانی، مهارتهای تکنیکی ضعیف، زیرساختهای ناکافی، فقدان حمایت و استراتژیهای سازمانی و نگرشهای منفی دست اندرکاران. راهکارها شامل: توسعه مهارتهای استاد، وجود مشوقهای لازم برای ساعتهای صرف شده اساتید جهت طراحی محتوی، توسعه شیوههای حمایت سازمانی از اساتید درگیر توسعه برنامه |
هاسی جا و همکاران (28) | هندوستان- 2021 | بررسی دیدگاه دانشجویان پزشکی در خصوص آموز ش برخط طی پاندمی کووید | 257 دانشجوی پزشکی | مقطعی | درک دانشجویان پزشکی از جنبههای مختلف آموزش برخط | پرسشنامه | مهارت اکثریت دانشجویان در استفاده از اینترنت و برنامههای آموزشی برخط، مخالفت اکثریت دانشجویان با صرفهجویی در زمان از طریق آموزش آنلاین، ارتباط بیشتر با اساتید در کلاسهای حضوری، میشود. تمایل به سخنرانیهای زنده نسبت به برخط |
باتی کولون (29) | فیلیپین- 2021 | موانع یادگیری برخط در زمان کووید:یک نظرسنجی ملی از دانشجویان پزشکی در فیلیپین | 3670 دانشجوی پزشکی از 55 دانشکده پزشکی فیلیپین |
مقطعی مبتنی بر وب | شناسایی موانع یادگیری برخط براساس دیدگاه دانشجویان پزشکی کشورهای در حال توسعه | پرسشنامه | موانع: فناورانه (سخت افزاری و نرمافزاری) فردی (سبکهای یادگیری، سلامت جسمی و روانی)، خانگی (فشار اقتصادی، موسسهای (مدیریت دانشکده، کوریکولوم پزشکی) و اجتماعی (قرنطینه، مباحث سیاسی و اجتماعی) |
باچک و همکاران (30) | لهستان- 2021 | درک دانشجویان پزشکی لهستان از یادگیری برخط طی پاندمی کووید | 804 دانشجوی پزشکی | مقطعی مبتنی بر وب | درک دانشجویان پزشکی از یادگیری برخط | پرسشنامه الکترونیکی | مزایای اصلی یادگیری برخط پس از 8 هفته از شروع کلاسها: توانایی ماندن در خانه (69%)، دسترسی مداوم به مطالب آنلاین (69%)، یادگیری با سرعت خود (64%) و محیط راحت (54%). از اصلیترین معایب: عدم تعامل با بیماران (70%) و مشکلات فناوری (54%) و جدایی اجتماعی |
ماکرانسکی و همکاران (31) | دانمارک- دانشگاه کپنهاگن- 2016 | محیط شبیه سازی یادگیری میتواند درک دانشجویان را از تحلیل مولکولی به تشخیص و تصمیمگیری بالینی در سلامت در عمل بالینی برساند. | 300 دانشجوی لیسانس با گرایش پزشکی در یک جلسه 2 ساعته ژنتیک پزشکی در محیط شبیه سازی شده | طراحی آموزشی | دانش دانشجویان در مورد مشاوره ژنتیک پزشکی، انگیزه و خودکارآمدی دانشجویان | پرسشنامه | افزایش نمرات دانش، انگیزه درونی و خودکارآمدی، درک بیشتر دانشجویان از ژنتیک پزشکی، اعتماد به نفس برای مشاوره درخصوص ژنتیک پزشکی با بیماران |
عباسی و همکاران (32) | عربستان- 2020 | رضایتمندی و درک از آموزش الکترونیک در دانشجویان علوم سلامت | 1255 دانشجوی علوم سلامت از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه | مقطعی مبتنی بر وب | درک از آموزش الکترونیکی و رضایتمندی | پرسشنامه الکترونیکی | ترجیح زوم به عنوان یک پلتفرم برخط، تداخل آموزش الکترونیکی را با مشکلات شبکه. 60% دانشجویان اعتقاد داشتند مهارتهای بالینی و عملی به بهترین وجه در کلینیکها و آزمایشگاهها آموخته میشود. بیش از یک سوم دانشجویان تدریس حضوری در کلاس را ترجیح دادند، 34 درصد از دانشجویان عدم اعتماد به نفس کافی برای شرکت در امتحانات پس از آموزش الکترونیکی |
تانگ و همکاران (33) | چین- 2022 | درک کلی از روندها، حوزههای کاربردی، دریافت کنندگان، محتوای آموزشی، روشهای ارزیابی، و عملکرد حوزههای آموزش پزشکی و بالین مبتنی بر فناوری فراگیر | 128 مقاله از 2012 منبع استخراج شده | مرور سیستماتیک | روندها، حوزههای کاربردی، دریافت کنندگان، محتوای آموزشی، روشهای ارزیابی، و عملکرد حوزههای آموزش پزشکی و بالین مبتنی برفناوری فراگیر | جستجو در پایگاههای دادههای متعدد | بیشترین مقالات در ژورنال ارولوژی، از لحاظ حوزههای کاربردی: جراحی (ارولوژی نفرولوژی، نورولوژی نوروساینس)، بیشترین دریافت کنندگان این حوزه پزشکان، اینترنها و دانشجویان پزشکی، از لحاظ محتوی: انتقال دانش عمومی و مهارتهای عملی و آموزش پروسیجرها، از لحاظ روشهای ارزشیابی مورد استفاده: آزمونهای گروهی، تدارک برنامه در دنیای واقعی و پژوهش به عنوان شیوه ارزشیابی، افزایش مهارتهای جراحی و کاهش مدت زمان عمل جراحی در استفاده از شبیه سازهای مبتنی بر VR |
کلکو و همکاران (34) | ترکیه- 2020 | ارزشیابی سیستم مدیریت یادگیری در آموزش پزشکی از راه دور در مواجهه با کرونا | 941 دانشجوی پزشکی | توصیفی مقطعی | ارزشیابی میزان پذیرش دانشجویان پزشکی از سیستم مدیریت یادگیری آموزش از راه دور (محیط یادگیری: LMS) | بخش اول پرسشنامه، بخش دوم نظرسنجی از دانشجویان در مورد جنبههای مثبت و منفی قابل توسعه در LMS | استفاده بیشتر محیط برای ارایه ویدیوهای مربوط به واحدهای درسی و منابع یادگیری و سپس ارزشیابی و فروم و فیدبک دهی. دانشجویان سال بالاتر حایز نمرات بالاتر پرسشنامه، فعالیتهای آگاهی رسانی به دانشجویان منجربه استفاده بیشتر از LMS. نتایج بخش کیفی: سیستم کاربر پسند و سهل و آسان در استفاده از منابع، فرصت تعامل با استاد در بخش فروم همراه با فیدبک دهی، عدم سازگاری سبکهای یادگیری دانشجویان در گذار سریع به آموزش از راه دور، رضایت از سازماندهی مطالب آموزشی در محیط، اصلاح درسهای با محتواهای غیرتعاملی. |
سوپان و همکاران (35) | سوئیس- 2021 | آیا ماژول آموزش الکترونیکی ارایه شده درپلت فرم مبتنی بروب میتواند کسب دانش از طریق آموزش از راه دور غیر همزمان را درخصوص مقیاس سکته مغزی موسسه ملی سلامت در مقایسه با ویدئو آموزشی در دانشجویان ارشد پزشکی ایجاد نماید. | 41 دانشجو در گروه آموزش الکترونیکی و 34 نفر در گروه آموزش ویدئویی |
کارآزمایی مبتنی بر وب تصادفی | دانش درخصوص محتوای آموزشی ارایه شده، و متغیر ثانویه: رضایت کاربران،کفایت زمان مورد نیاز برای تکمیل درس، میزان سختی درس، توصیههای کاربران برای ارتقا درس ارایه شده | ذخیره دادهها در پایگاه دادههایی که برروی یک سرورسوئیسی قرار داشت. |
کاربران ماژول الکترونیکی نمرات بهتری در آزمون نسبت به گروه کنترل کسب کردند، در مفاهیم مورد انتظار موسسه سلامت درمورد سکته مغزی نظیر آیتم کلی هوشیاری، فلج صورت، آتاکسی، آیتم حسی نمرات شرکت کنندگان در ماژول بالاتر بود. تفاوت معنی-داری در بین دوگروه درخصوص کفایت زمان مورد نیاز برای تکمیل درس و میزان سختی درس مشاهده نشد. |
ونکاتش و همکاران (36) | استرالیا- 2020 | تعیین عوامل پیش بینی کننده رضایت یادگیری دانشجویان و ارزیابی تجارب دانشجویان درخصوص ابعاد مختلف یادگیری ترکیبی | 92 نفردانشجوی پزشکی سال دوم | ترکیبی | ارزیابی تجارب دانشجویان درخصوص ابعاد مختلف یادگیری ترکیبی: رضایت یاد گیرنده خودکارآمدی در استفاده از رایانه، انتظارات عملکردی، ابعادمحتوایی، تعامل، محیط یادگیری | بخش کمی: پرسشنامه بسته پاسخ بخش کیفی: 3 سوال باز پاسخ | دانشجویان پسر نسبت به دختران نمرات خودکارآمدی کار با رایانه بالاتری داشتند، جنس، انتظارات عملکردی (عوامل شناختی) و محیط یادگیری (محیط اجتماعی) از عوامل پیش بینی کننده رضایت یادگیرندگان از این شیوه آموزشی بودند. ادغام بیشتر یادگیری ترکیبی با آموزش پزشکی در دوران پیش بالینی منجر به تقویت آموزش پزشکی مبتنی برشایستگی و یادگیری مادامالعمر میشود. ویژگیهای دانشجویان، محیط و عوامل شناختی از مولفههای مم دخیل در رضایت دانشجویان از این شیوه یادگیری بود. |
سبانی و همکاران (37) | مراکش- 2021 | دیدگاه دانشجویان درخصوص آموزش برخط اجراشده طی پاندمی کووید و تعیین عوامل موثر بر آن | 111 دانشجو | مقطعی مبتنی بر وب | دانش تکنولوژی مجازی دانشجویان و عملکرد قبلی در استفاده از تکنولوژی مجازی، سنجش علاقه و تمایل دانشجویان به این نوع آموزش | پرسشنامه الکترونیکی | طی پاندمی 79 درصد دانشجویان به یادگیری مجازی روی آوردند. 2/80 درصد دانشجویان این نوع آموزش را قابل درک میدانستند. 4/41 درصد دانشجویان آموزش ترکیبی را ترجیح میدادند. 5/68 درصد تمایل به تداوم آن پس از پاندمی داشتند. قویترین عوامل موثر بررضایت دانشجویان: سابقه استفاده قبلی از پلتفرم، توسعه یادگیری طی آموزش مجازی و حمایت استاد از دانشجو. |
تشکاندی و همکاران (38) | عربستان صعودی- 2021 | آموزش الکترونیکی برای دانشجویان پزشکی عمومی | 995 دانشجو در سالهای مختلف تحصیلی | مقطعی مبتنی بر وب | دانش، نگرش درخصوص کاربرد آموزش الکترونیکی، چالشهای آموزش الکترونیکی، عملکرد آکادمیک دانشجویان | پرسشنامه الکترونیکی ارسال شده از طریق واتساپ | آگاهی اکثریت دانشجویان از کاربرد وسایلی نظیر لینکها، موبایل، کلاسهای برخط، ارزشیابی الکترونیکی، فرومها، پورت فولیوها و منابع الکترونیکی، در مقابل میانگین دانشجویان از کاربرد شبیه ساز در آموزش پزشکی بیاطلاع بودند، کسب دانش نسبتاً/ خیلی خوب از کلاسهای برخط و فرومها، درمورد نگرش کمتر از نیمی از آنها تاحدودی این نوع آموزش را مناسب میدانستند. عملکرد آکادمیک دانشجویان سالهای 2 و 4 و 5 و 6 طی نیمسال دوم (مواجهه با کووید) نسبت به ترم قبلی افزایش داشت. سرعت اینترنت، کمبود تجربه بالینی و مهارتهای بالینی و فقدان حمایت فنی از مهمترین چالشهای گزارش شده بود. |
وانگ وجی (39) | چین- 2021 | تعیین انواع روشهای یادگیری دانشجویان ویژگیهای آنها در محیط یادگیری شبیه سازی شده | 10 دانشجوی پزشکی و علوم مراقبتی مرتبط با سلامت |
کیفی (تحلیل محتوی) | تبیین انواع روشهای یادگیری دانشجویان در محیط یادگیری شبیه سازی شده | مصاحبه نیمه ساختار یافته | شناسایی سه نوع مشارکت داشجویی طی یادگیری در محیط شبیه سازی شده: مشارکت بازتابی، مشارکت عملکردی و مشارکت تعاملی. شناسایی 8 زیر طبقه: 1: فعال، مصر، مشارکت فکری متمرکز، 2: مشارکت فکری خود راهبر با هدف حل مساله، 3: صدای فعال در کلاس با انجام پرسش و پاسخ، 4: تجربه هیجان قوی و افشا، عملکرد، 5: نمایش رهبری حرفهای، 6: عامل با موقعیتهای یادگیری واقعی، 7: حمایت از سوی همتایان، 8: تعامل تسهیل گر دانشکده با دانشجویان. |
کیم وهمکاران (40) | کره جنوبی- 2021 | اثربخشی یادگیری الکترونیکی برعملکرد بالینی دانشجویان پزشکی در آزمون آسکی (با ارایه 40 عنوان ارایه بالینی در یک محیط بالینی طی 6 ماه با پیش آزمون و پس آزمون( | 43 دانشجوی پزشکی سال چهارم | مداخله آموزشی | نمرات عملکردی دانشجویان در آزمون آسکی پس از شرکت در دوره 6 ماهه، سنجش درک دانشجویان از اثربخشی مداخله | سنجش عملکرد و مهارت بالینی دانشجویان طی آزمون آسکی، پرسشنامه | افزایش نمرات آسکی دانشجویان درپس آزمون در کلیه حیطههای شایستگی بالینی و نمره کل. با وجود پایینتر بودن نمرات این دانشجویان نسبت به نمرات ملی در پیش آزمون، بعد مداخله نمرات آسکی بالاتر از نمرات ملی بود. نظرخنثی و کمی مثبت نسبت به اثربخشی این شیوه آمزشی داشتند. |
آفونسو وهمکاران (41) | برزیل- 2018 | طراحی محیط یادگیری مجازی به عنوان روش آموزشی فعال جهت بهبود عملکرد دانشجویان پزشکی نسل جدید (با طراحی محیط یادگیری مجازی با استفاده از رویکردت عامل، دیالوگ، همکاری و آموزشی آفلاین توام با اتونومی دانشجویان) | مطالعه موردی دانشکده پزشکی ایالت آمازوناس | تحقیق اکتشافی (کمی و کیفی) |
نمرات مربوط به واحد درسی، دیدگاه دانشجویان | ارزیابی نمرات، بررسی دیدگاه | ارتقا نمرات پیش آزمون از 59/12 به 9/50 درصد بسته به واحد درسی و 31/81 درصد درارزیابی نهایی. دیدگاه مثبت دانشجویان به استفاده از محیط آموزش مجازی |
نیکاس و همکاران (42) | قبرس- 2021 | تاثیر کووید برآموزش پزشکی پیش بالینی و شناسایی پیش بینی کنندههای تجربه یادگیری مجازی و تعیین استرس درک شده | مطالعه موردی دانشکده پزشکی نیکوزیاقبرس- 173 دانشجوی پزشکی سال اول و دوم وسوم |
مقطعی مبتنی بر وب | تجربه یادگیری مجازی، استرس درک شده، نمرات آزمون نهایی دورههای ارایه شده مجازی | پرسشنامه تجربه یادگیری مجازی، پرسشنامه استرس | شناسایی ابعاد پرسشنامه تجربه یادگیری مجازی (کیفیت دورههای ارایه شده، پیامدهای یادگیری، انگیزه دانشجویان، یادگیری مجازی در مقابل یادگیری چهره به چهره)، شناسایی عوامل تعیین کننده در تجربه یادگیری مجازی: جنس مونث، دوره پاتولوژی، نمره آزمون نهایی بالای 80 درصد، سطح استرس درک شده پایین، مطالعه در کشور مادری و داشتن مدرک دیگر قبل از ورود به دانشکده پزشکی. کیفت ارتباط اینترنت با عملکرد آزمون نهایی دانشجویان در ارتباط بود. دانشجویان تمایل به ارایه دورههای ترکیبی نسبت به حضوری و یا برخط داشتند. |
سانتوز و همکاران (43) | سائوپائولوبرزیل- 2021 | تعیین درک و عملکرد آکادمیک دانشجویان پزشکی به دنبال اجرای آموزش درس بافت شناسی توسط میکروسکوپ مجازی در مقایسه با میکروسکپ نوری | 189 دانشجوی پزشکی سال اول شرکت کننده در دورههای بافت شناسی عمومی و بافت شناسی مبتنی برسیستم | مداخله آموزشی | نمرات نهایی آزمون دانشجویان براساس تاکسونومی بلوم، پرسشنامه ارزیابی 2 میکروسکپ | پرسشنامه، نمرات آزمون نهایی | پیامدهای ذهنی مانند اداره کردن ابزار یادگیری، تناسب، اثربخشی یادگیری و لذت استفاده از ابزار در گروه دانشجویان با میکروسکپ مجازی بیشتر بود. عملکرد آکادمیک دوگره دانشجو تفاوتی مشاهده نشد. |
توما و همکاران (44) | عراق- 2021 | بررسی چالشها و پیامدهای اجرای کوریکولوم آموزشی از راه دور (اجرای کوریکولوم آموزش پزشکی از راه دور آلترناتیو با استفاده از منابع برخط و سخنرانیهای مجازی در دانشکده پزشکی واسط عراق) | 181 استاد و 636 دانشجوی دانشکده پزشکی واسط عراق |
بررسی پس از مداخله آموزشی | اثربخشی برنامه آموزشی، درک اساتید و دانشجویان | پرسشنامه | 33 درصد دانشجویان و 51 درصد اساتید آموزش برخط را مساوی و بالاتر از آموزش چهره به چهره دانستند. 69 درصد دانشجویان و 51 درصد اساتید مشکلات زیادی را با یادگیری مجازی تجربه کردند نظیر عدم دسترسی به تکنولوژی، ارتباط اینترنت بیثبات. شناسایی عوامل مناسب در افزایش کیفیت آموزش مجازی نظیر: آمادگی مناسب، کیفیت مناسب صوتی و تصویری محتوای آموزشی |
احمدی و همکاران (45) | ایران (تهران)- 2021 | طراحی مدل جامع برای آموزش الکترونیکی در آموزش پزشکی | 87 مقاله در مرحله مرور مطالعات، 30 دانشگاه مجازی در مرحله مطالعه تطبیقی |
مطالعه ترکیبی | مضامین استخراج شده، مقایسه دانشگاه براساس معیارهای تعیین شده، طراحی ابعاد مدل | جستجو پایگاههای دادههای متعدد، وب سایت دانشگاهها | مولفههای مدل پیشنهادی شامل رویکردها، پیش نیازها، ساختار و زیر ساختها میباشد. |
عثمانی (46) | ایران (بیرجند)- 2021 | بررسی عوامل مرتبط با رضایت دانشجویان دانشگاه درخصوص مجموعه آموزش مجازی بکار گرفته شده طی پاندمی کووید | 320 دانشجوی پزشکی، لیسانس، فوق لیسانس و دکترای پیراپزشکی |
مقطعی مبتنی بر وب | رضایتمندی از آموزش مجازی در ابعاد (دسترسی به سیستم، محتوای سازماندهی شده، فعالیتهای یادگیری تعاملی، کیفیت خدمات و ارزشیابی استاد)، عوامل دموگرافیک | پرسشنامه برخط | رضایت متوسط دانشجویان از مدیریت سیستم آموزش مجازی، نگرش مثبت به آموزش ترکیبی.، ارتباط معنیدار بین ترم تحصیلی دانشجویان (ترم 6 به بالا)، جنس (افراد مونث)، مهارتهای کامپیوتر و تجربه قبلی استفاده از آموزش مجازی با نمره کل رضایت دانشجویان داشت. به اختصاص فضای یادگیری مجازی هم برای استاد و هم برای دانشجو در خانه نگرش مثبت داشتند. توجه به زیر ساختهای اینترنت و توانمندسازی استاد و دانشجو از مولفههای اصلی بود. |
رگمی و جونز (47) | انگلستان- 2020 | شناسایی عوامل تسهیلگر و بازدارنده اثرگذار بریادگیری الکترونیک در آموزش علوم سلامت (el- HSE) | از 985 رکورد شناسایی شده، 162 مقاله مورد غربالگری قرارگرفت ،24 مقاله مورد تحلیل قرار گرفت. |
مرور سیستماتیک | شناسایی عوامل محرک (تسهیلگر) و بازدارنده (موانع) موثر بریادگیری الکترونیکی | جستجو در پایگاههای دادههای متعدد | شناسایی هشت مضمون، تسهیلگرها: تسهیل یادگیری، یادگیری در عمل، رویکرد سیستماتیک به یادگیری، ادغام یادگیری الکترونیکی در کوریکولوم. موانع: انگیزه ضعیف و انتظارات، منابع وسیع، عدم تناسب برای کل دیسیپلینها یا محتوی، فقدان مهارتهای فناوری اطلاعات. |
گورم لی همکاران (48) | انگلستان- 2009 | بررسی سطح توانایی فناوری اطلاعات دانشجویان پزشکی، دسترسی و نگرش آنان نسبت به آموزش الکترونیکی در آموزش مهارتهای بالینی پایه | 269 دانشجو | مقطعی | سطح دسترسی به مهارتهای فناوری اطلاعات، در دسترس بودن، توانایی، آموزش و کاربرد آن. تجربه و نگرش به یادگیری الکترونیکی و کاربرد آن در آموزش مهارتهای بالینی | پرسشنامه محقق ساخته | دسترسی اکثریت دانشجویان به کامپیوتر و اینترنت هم در داخل و هم در خارج از دانشگاه، اعتماد به فناوری اطلاعات، به اعتقاد دانشجویان این روش تاثیر بیشتری بریادگیری مهارتهای بالینی پایه نسبت به سایر روشها دارد. نمره بهتر از مهارتهای بالینی در آزمونهای آسکی در دانشجویان با ویژگیهای یادگیری عمیق در کاربرد یادگیری الکترونیکی |
گالاقر- لپاک (49) | ایالت متحده آمریک- 2009 | درک دانشجویان پرستاری از مفهوم جامعه در محیط یادگیری برخط | 18 دانشجوی مشارکت کننده در دورههای برخط آموزش پرستاری |
کیفی | درک دانشجویان از مفهوم جامعه دریادگیری برخط و توصیف تجارب آنها | 5 مصاحبه در قالب بحث در گروههای متمرکز | ساختار کلاس، مشارکت مورد نیاز، کارگروهی، تکنولوژی، تکوین، مشترکات، اختلال در ارتباطات، تبادل متقابل، آداب معاشرت آنلاین، بحث غیررسمی، تنهایی، دلهره، ناشناختهها، ارتباطات غیرکلامی، ناشناس بودن. طبقه بندی مضامین به سه دسته عوامل ساختاری، فرآیندی و عوامل عاطفی دخیل در تشکیل حس جامعه در محیط یادگیری برخط |
واندرمیر (50) | هلند- 2020 | درک دانشجویان پزشکی و اساتید درخصوص حس جامعه در آموزش پزشکی مجازی به منظور ارایه چارچوب | 5 استاد، 15 دانشجو، 2 نفر طراح دوره، 5 مربی |
کیفی | درک اساتید و دانشجویان از مفهوم جامعه در آموزش پزشکی مجازی | مصاحبه نیمه ساختار یافته، کسب تجارب از طریق روایت داستانی نقادانه، بحث در گروههای متمرکز | افزایش حس تعلق به جامعه در هشتمین هفته دوره آموزشی، شناسایی 5 مضمون: تعامل اجتماعی با دوستان طی حضور در کلاس واقعی (جایگزین شده با تعاملات اجتماعی در گروههای مجازی و تعامل با همکلاسیها برای انجام تکالیف)، پویایی گروه، تاثیر استاد، مدل ارایه آموزش و احساس اساتید از تعلق به جامعه |
ری اینهارت (51) | آلمان- 2020 | آموزش پزشکی طی پاندمی کوید: تحلیل کیفی از عوامل بازدارنده و تسهیل کننده برای کسب شایستگی در آموزش پزشکی از راه دور | 12 دانشجو و 8 استاد | کیفی | دیدگاه اساتید و دانشجویان از عوامل بازدارنده و تسهیل کننده آموزش پزشکی از راه دور | بحث در گروههای متمرکز با دانشجویان و اساتید | شناسایی مضامین: ا- تندرستی روانی 2- ارتباط (ارتباط بین دانشجویان، ارتباط بین دانشجویان و استاد، ارتباط بین دانشجویان و بیماران) 3- ساختار و خود سازماندهی 4- مباحث فنی 5- یادگیری وت عهد |
ویلچاه (52) | انگلستان- 2020 | اثربخشی آموزش پزشکی طی پاندمی کووید | 39 مقاله | مرور سیستماتیک | مزایا و معایب آموزش پزشکی مجازی برای دانشجویان پزشکی | جستجو در پایگاههای دادههای متعدد، جستجوی دستی | مزایا: تنوع منابع در دسترس مبتنی بر وب، اشکال تعاملی جدید از تعامل با بیماران از داخل منازل خود، دسترسی به اساتید با دانش به روز پزشکی جهت جبران تعلیق کلاسهای و کلینیکهای آموزشی، معایب: چالشهای تکنیکی، مباحث محرمانگی، کاهش درگیری دانشجویان و فقدان ارزیابی، اثرات منفی به دلیل سلامت روانی دانشجویان طی پاندمی کووید |
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |