[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 14، شماره 4 - ( 1401 ) ::
جلد 14 شماره 4 صفحات 57-42 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی مولفه های مفهوم حس مکان درآموزش مجازی دانشجویان علوم پزشکی: یک مطالعه مروری
غلامرضا عبداله زاده استخری ، نادرقلی قورچیان* ، پریوش جعفری ، کامران محمدخانی
گروه مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران ، naghourchian@gmail.com
چکیده:   (1080 مشاهده)
مقدمه: ایجاد یک محیط آموزش مجازی اثربخش همانند محیط کلاس دانشگاه در بستر آموزش عالی بسیار اهمیت دارد. یکی از ملزومات این محیط ­ها، توجه به حس مکان دانشجو در فضای ذکر شده است. محیط ­های آموزش مجازی برنحوه تفکر، احساسات، تعامل، عملکرد و مشارکت دانشجـو تاثیر قابل ملاحظه­ ای دارند. با توجه به ابهام ابعاد مفهوم حس مکان در آموزش مجازی در ادبیات آموزش پزشکی و اهمیت آشنایی با ابعاد آن، مطالعه مروری با هدف شناسایی مولفه­ های مفهوم حس مکان در فضای آموزش مجازی دانشجویان پزشکی انجام گردید.
روش­ ها: مطالعه حاضر یک مرور دامنه ­ای است که طی 6 مرحله (شناسایی سوال پژوهش، شناسایی مطالعات مرتبط، انتخاب مطالعه، چارت کردن اطلاعات، خلاصه­ سازی و گزارش نتایج و مشاوره با ذی­نفعان)، جهت یافتن مطالعات، جستجو در پایگاه ­هایWeb of Science, ERIC, Google scholar و جستجوی دستی در ژورنال­ های تخصصی آموزش پزشکی در بازه زمانی2000 تا 2022 برای آشنایی با مفهوم حس مکان در فضای آموزش مجازی پزشکی انجام شد. غربال گری مقالات یافت شده در طی 2 مرحله، براساس معیارهای ورود و خروج در مطالعه حاضر انجام شد.
یافته ها: در مجموع 31 مقاله مرتبط با مفهوم حس مکان در آموزش مجازی دانشجویان پزشکی بررسی شدند. مطالعات شامل 11 مقاله توصیفی- مقطعی، 6مقاله مداخله آموزشی، 5 مقاله کیفی و 4 مقاله ترکیبی و 5 مقاله مروری بودند. بر اساس نتایج بدست آمده از مطالعه حاضر می ­توان به شناسایی مولفه ­های موثر بر ایجاد حس مکان در فضای آموزش پزشکی دانشجویان پزشکی اشاره نمود از جمله: بستریادگیری هدایت­ گر، بستر یادگیری مجازی مبتنی برفناوری، حضور شناختی استاد، مشارکت دانشجویان، فرآیندهای اجتماعی شدن، ویژگی ­های فراگیران، سازمان­دهی مناسب کوریکولوم پزشکی، عوامل موسسه ­ای.
نتیجه­ گیری: با شناسایی ابعاد مفهوم حس مکان در فضای آموزش مجازی دانشجویان پزشکی، اساتید، طراحان محیط ­های آموزش مجازی، و مدیران آموزش پزشکی می­ توانند با در نظر گرفتن این عوامل حین تدریس مجازی و یا طراحی محیط­ های یادگیری مجازی به درگیر شدن بیش­تر دانشجویان در فرآیند یادگیری کمک نموده و به موفقیت تحصیلی آن­ها کمک نمایند.
واژه‌های کلیدی: حس مکان، حس تعلق، آموزش مجازی، محیط یادگیری الکترونیکی، دانشجویان پزشکی
متن کامل [PDF 565 kb]   (317 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (957 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تکنولوژی آموزشی، یادگیری الکترونیکی،آموزش مجازی
فهرست منابع
1. Zhou L, Wu S, Zhou M, Li F. 'School's out, but class' on', the largest online education in the world today: Taking China's practical exploration during The COVID-19 epidemic prevention and control as an example. Best evid chin edu 2020; 4 (2): 501- 19. [DOI:10.15354/bece.20.ar023]
2. Hiltz SR, Turoff M. Education goes digital: The evolution of online learning and the revolution in higher education. Communications of the ACM 2005; 48 (10): 59- 64. [DOI:10.1145/1089107.1089139]
3. Bedenlier S, Bond M, Buntins K, Zawacki- Richter O, Kerres M. Facilitating student engagement through educational technology in higher education: A systematic review in the field of arts and humanities. Australasian Journal of Educational Technology 2020; 36 (4): 126- 50. [DOI:10.14742/ajet.5477]
4. Çebi A, Güyer T. Students' interaction patterns in different online learning activities and their relationship with motivation, self- regulated learning strategy and learning performance. Education and Information Technologies 2020; 25 (5): 3975-93. [DOI:10.1007/s10639-020-10151-1]
5. Gruppen L, Irby DM, Durning SJ, Maggio LA. Interventions designed to improve the learning environment in the health professions: a scoping review. MedEdPublish 2018; 7 (211): 211. [DOI:10.15694/mep.2018.0000211.1]
6. Ali R, Leeds EM. The impact of face-to-face orientation on online retention: A pilot study. Online Journal of Distance Learning Administration 2009; 12 (4).
7. Juvonen J. Sense of Belonging, Social Bonds, and School Functioning; 2006.
8. Arora V, Khazanchi D.Sense of Place in Virtual World Learning Environments: A Conceptual Exploration" (2010). MWAIS 2010 Proceedings. [Cited 2022 Nov 28 ]. vailable from 13.https://aisel.aisnet.org/ mwais2010/13
9. Peacock S, Cowan J. Promoting Sense of Belonging in Online Learning Communities of Inquiry in Accredited Courses. Online Learning 2019; 23 (2): 67-81. [DOI:10.24059/olj.v23i2.1488]
10. Thomas L, Herbert J, Teras M. A sense of belonging to enhance participation, success and retention in online programs. The International Journal of the First Year in Higher Education. 2014. 5 (2): 69- 80. [DOI:10.5204/intjfyhe.v5i2.233]
11. Ellis RA, Goodyear P. Models of learning space: integrating research on space, place and learning in higher education. Review of Education 2016; 4 (2): 149-91. [DOI:10.1002/rev3.3056]
12. Jorgensen BS, Stedman RC. A comparative analysis of predictors of sense of place dimensions: Attachment to, dependence on, and identification with lakeshore properties. Journal of environmental management 2006; 79 (3): 316-27. [DOI:10.1016/j.jenvman.2005.08.003]
13. Northcote M. Sense of place in online learning environments. In Hello! Where are you in the landscape of educational technology [Cited 2022 Nov28 ]. Available from: https://ascilite.org/conferences/melbourne08/procs/northcote.pdf
14. Choules A. The use of elearning in medical education: a review of the current situation. Postgraduate medical journal 2007; 83 (978): 212-6. [DOI:10.1136/pgmj.2006.054189]
15. Franz S, Behrends M, Haack C, Marschollek M, editors. Benefits and Barriers of E-Learning for Staff Training in a Medical University. ICIMTH; 2015:99-102.
16. Mahoney NR, Boland MV, Ramulu PY, Srikumaran D. Implementing an electronic learning management system for an Ophthalmology residency program. BMC medical education 2016; 16 (1): 1-4. [DOI:10.1186/s12909-016-0828-5]
17. Huynh R. The role of E- learning in medical education. Academic Medicine 2017; 92 (4): 430. [DOI:10.1097/ACM.0000000000001596]
18. Zare Bidaki M, Sadrinya S, Rajabpoursanati A.[Investigation of electronic learning management systems in universities of medical sciences in Iran and several advanced countries]. Strides In Development Of Medical Education 2015, 12 (1); 18-27. [persian]
19. Arksey HOM, L. Scoping studies: Towards a methodological framework. International Journal of Social Research Methodology 2005; 8 (1): 19-32. [DOI:10.1080/1364557032000119616]
20. Demers E, Lev B. A rude awakening: Internet shakeout in 2000. Review of Accounting Studies 2001; 6 (2): 331-59. [DOI:10.1023/A:1011675227890]
21. Cattagni A FE. Internet Access in U.S. Public Schoolsand Classrooms: 1994- 2000. Educ Stat Q 2001; 3 (4): 85.
22. Mash B, Marais D, Van Der Walt S, Van Deventer I, Steyn M, Labadarios D. Assessment of the quality of interaction in distance learning programmes utilizing the Internet or interactive television: perceptions of students and lecturers. Medical Teacher 2006; 28 (1): e1- e9. [DOI:10.1080/01421590600568439]
23. Pei L, Wu H. Does online learning work better than offline learning in undergraduate medical education? A systematic review and meta- analysis. Medical education online 2019; 24 (1): 1666538. [DOI:10.1080/10872981.2019.1666538]
24. Peery JG, Pasalar C. Designing the learning experiences in serious games: the overt and the subtle- the virtual clinic learning environment. Informatics 2018; 5(3):30. [DOI:10.3390/informatics5030030]
25. Dost S, Hossain A, Shehab M, Abdelwahed A, Al- Nusair L. Perceptions of medical students towards online teaching during the COVID-19 pandemic: a national cross- sectional survey of 2721 UK medical students. BMJ open 2020; 10 (11): e042378. [DOI:10.1136/bmjopen-2020-042378]
26. Khalil R, Mansour AE, Fadda WA, Almisnid K, Aldamegh M, Al- Nafeesah A, et al. The sudden transition to synchronized online learning during the COVID-19 pandemic in Saudi Arabia: a qualitative study exploring medical students' perspectives. BMC medical education 2020; 20 (1): 1- 10. [DOI:10.1186/s12909-020-02208-z]
27. O'Doherty D, Dromey M, Lougheed J, Hannigan A, Last J, McGrath D. Barriers and solutions to online learning in medical education- an integrative review. BMC medical education 2018; 18 (1): 1- 11. [DOI:10.1186/s12909-018-1240-0]
28. Hasija S, Das A, Rai P, Chatterjee P, Kumar V, Das S. Students' Perspectives on Online Medical Education During the COVID-19 Pandemic: A Cross- Sectional Study. Interdisciplinary Journal of Virtual Learning in Medical Sciences 2021; 12 (2): 129-35.
29. Baticulon RE, Sy JJ, Alberto NRI, Baron MBC, Mabulay REC, Rizada LGT, et al. Barriers to online learning in the time of COVID-19: A national survey of medical students in the Philippines. Medical science educator 2021; 31 (2): 615-26. [DOI:10.1007/s40670-021-01231-z]
30. Bączek M, Zagańczyk- Bączek M, Szpringer M, Jaroszyński A, Wożakowska- Kapłon B. Students' perception of online learning during the COVID-19 pandemic: a survey study of Polish medical students. Medicine 2021; 100 (7). [DOI:10.1097/MD.0000000000024821]
31. Makransky G, Bonde MT, Wulff JS, Wandall J, Hood M, Creed PA, et al. Simulation based virtual learning environment in medical genetics counseling: an example of bridging the gap between theory and practice in medical education. BMC medical education 2016; 16 (1): 1-9. [DOI:10.1186/s12909-016-0620-6]
32. Abbasi MS, Ahmed N, Sajjad B, Alshahrani A, Saeed S, Sarfaraz S, et al. E-Learning perception and satisfaction among health sciences students amid the COVID-19 pandemic. Work 2020; 67 (3): 549-56. [DOI:10.3233/WOR-203308]
33. Tang YM, Chau KY, Kwok APK, Zhu T, Ma X. A systematic review of immersive technology applications for medical practice and education- trends, application areas, recipients, teaching contents, evaluation methods, and performance. Educational Research Review. 2021: 100429. [DOI:10.1016/j.edurev.2021.100429]
34. Kolcu G, Kolcu MIB, Demir S, Gulle K. Evaluation of learning management system in medical education in time of COVID- 19. Progress in Nutrition 2020;22.
35. Suppan M, Stuby L, Carrera E, Cottet P, Koka A, Assal F, et al. Asynchronous distance learning of the National Institutes of Health Stroke Scale during the COVID-19 pandemic (e-learning vs video): Randomized controlled trial. Journal of medical Internet research 2021; 23 (1): e23594. [DOI:10.2196/23594]
36. Venkatesh S, Rao YK, Nagaraja H, Woolley T, Alele FO, Malau- Aduli BS. Factors influencing medical students' experiences and satisfaction with blended integrated E-learning. Medical Principles and Practice 2020; 29 (4): 396-402. [DOI:10.1159/000505210]
37. Sebbani M, Adarmouch L, Mansouri A, Mansoury O, Michaud S, ElAdib AR, et al. Implementation of online teaching in medical education: lessons learned from students' perspectives during the health crisis in Marrakesh, Morocco. Education Research International. 2021;2021:1-9. [DOI:10.1155/2021/5547821]
38. Tashkandi E. E- learning for undergraduate medical students. Advances in Medical Education and Practice 2021; 12: 665-71. [DOI:10.2147/AMEP.S314509]
39. Wang Y, Ji Y. How do they learn: types and characteristics of medical and healthcare student engagement in a simulation-based learning environment. BMC medical education 2021; 21 (1): 1- 13. [DOI:10.1186/s12909-021-02858-7]
40. Kim K-J, Lee YJ, Lee MJ, Kim YH. e-Learning for enhancement of medical student performance at the Objective Structured Clinical Examination (OSCE). Plos one 2021; 16 (7): e0253860. [DOI:10.1371/journal.pone.0253860]
41. Afonso JS, Martins PS, Barbosa GF, Ferreira L, Girao MJBC. Pedagogical mediation using the virtual learning environment and the new generation: A search for improved performance in medical education. Journal of Advances in Medical Education & Professionalism 2018; 6 (3): 115.
42. Nikas IP, Lamnisos D, Meletiou-Mavrotheris M, Themistocleous SC, Pieridi C, Mytilinaios DG, et al. Shift to emergency remote preclinical medical education amidst the Covid-19 pandemic: A single-institution study. Anatomical sciences education 2022; 15 (1): 27- 41. [DOI:10.1002/ase.2159]
43. Somera dos Santos F, Osako MK, Perdoná GdSC, Alves MG, Sales KU. Virtual microscopy as a learning tool in Brazilian medical education. Anatomical Sciences Education 2021; 14 (4): 408-16. [DOI:10.1002/ase.2072]
44. Tuma F, Nassar AK, Kamel MK, Knowlton LM, Jawad NK. Students and faculty perception of distance medical education outcomes in resource- constrained system during COVID-19 pandemic. A cross- sectional study. Annals of Medicine and Surgery 2021; 62: 377-82. [DOI:10.1016/j.amsu.2021.01.073]
45. Ahmady S, Mirmoghtadaie Z, Zarifsanaiey N, Johan T. Designing e-learning in medical education: toward a comprehensive model. Turkish Online Journal of Distance Education. 2021; 22 (2): 254-71. [DOI:10.17718/tojde.907351]
46. Osmani F. Analysis of students satisfaction with virtual education in Medical Science University during the pandemic outbreak of COVID- 19. International Journal of Assessment Tools in Education 2021; 8 (1): 1- 8. [DOI:10.21449/ijate.854675]
47. Regmi K, Jones L. A systematic review of the factors- enablers and barriers-affecting e-learning in health sciences education. BMC medical education 2020; 20 (1): 1-18. [DOI:10.1186/s12909-020-02007-6]
48. Gormley GJ, Collins K, Boohan M, Bickle IC, Stevenson M. Is there a place for e-learning in clinical skills? A survey of undergraduate medical students' experiences and attitudes. Medical teacher 2009; 31 (1): e6- e12. [DOI:10.1080/01421590802334317]
49. Gallagher- Lepak S, Reilly J, M Killion C. Nursing student perceptions of community in online learning. Taylor & Francis 2009; 32(1-2):133-46. [DOI:10.5172/conu.32.1-2.133]
50. van der Meer GH, Milota M, de Jonge RR, Jansen RS. Practical guidelines to build Sense of Community in online medical education. Medical education 2021; 55 (8): 925-32. [DOI:10.1111/medu.14477]
51. Reinhart A, Malzkorn B, Döing C, Beyer I, Jünger J, Bosse HM. Undergraduate medical education amid COVID-19: a qualitative analysis of enablers and barriers to acquiring competencies in distant learning using focus groups. Medical education online 2021; 26 (1): 1940765. [DOI:10.1080/10872981.2021.1940765]
52. Wilcha R-J. Effectiveness of virtual medical teaching during the COVID-19 crisis: systematic review. JMIR medical education 2020; 6 (2): e20963. [DOI:10.2196/20963]
53. Arora V, Khazanchi D. Sense Of Place In Virtual Learning Environments. 2014.
54. Seta Hb, Hidayanto An, Abidin Z. Variables Affecting E-Learning Services Quality In Indonesian Higher Education: Students'perspectives. Journal Of Information Technology Education 2020; 19:259. [DOI:10.28945/4489]
55. Thomas A, Shenoy MT, Shenoy KT, Kumar SS, Sidheeque A, Khovidh C, et al. Survey among medical students during COVID- 19 lockdown: the online class dilemma. International Journal of Medical Students 2020; 8 (2): 102- 6. [DOI:10.5195/ijms.2020.571]
56. Lowenthal PR, Dunlap JC. Investigating students' perceptions of instructional strategies to establish social presence. Distance Education 2018; 39 (3): 281-98. [DOI:10.1080/01587919.2018.1476844]
57. Peacock S, Cowan J, Irvine L, Williams J. An exploration into the importance of a sense of belonging for online learners. International Review of Research in Open and Distributed Learning 2020; 21 (2): 18-35. [DOI:10.19173/irrodl.v20i5.4539]
58. Phirangee K, Malec A. Othering in online learning: An examination of social presence, identity, and sense of community. Distance Education 2017; 38 (2): 160-72. [DOI:10.1080/01587919.2017.1322457]
59. Chunta K, Shellenbarger T, Chicca J. Generation Z students in the online environment: strategies for nurse educators. Nurse Educator 2021; 46 (2): 87-91. [DOI:10.1097/NNE.0000000000000872]
60. Lerchenfeldt S, Attardi SM, Pratt RL, Sawarynski KE, Taylor TA. Twelve tips for interfacing with the new generation of medical students: iGen. Medical Teacher 2021; 43 (11): 1249-54. [DOI:10.1080/0142159X.2020.1845305]
61. Azar AJ, Khamis AH, Naidoo N, Lindsbro M, Boukhaled JH, Gonuguntla S, et al. Design, implementation and evaluation of a distance learning framework to expedite medical education during COVID- 19 pandemic: a proof- of- concept study. Journal of medical education and curricular development 2021; 8: 23821205211000349. [DOI:10.1177/23821205211000349]
62. Mishra K, Boland MV, Woreta FA. Incorporating a virtual curriculum into ophthalmology education in the coronavirus disease- 2019 era. Current opinion in ophthalmology 2020; 31 (5): 380-5. [DOI:10.1097/ICU.0000000000000681]
63. Jiang Z, Wu H, Cheng H, Wang W, Xie AN, Fitzgerald SR. Twelve tips for teaching medical students online under COVID-19. Medical education online 2021; 26 (1): 1854066. [DOI:10.1080/10872981.2020.1854066]
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abdolahzadeh Estakhry G, Gourchian N, Jafari P, Mohamadkhani K. Investigating the Components of the Sense of Place Concept in Medical Students’ Virtual Education Space: A Scoping Review Study. RME 2022; 14 (4) :42-57
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1233-fa.html

عبداله زاده استخری غلامرضا، قورچیان نادرقلی، جعفری پریوش، محمدخانی کامران. بررسی مولفه های مفهوم حس مکان درآموزش مجازی دانشجویان علوم پزشکی: یک مطالعه مروری. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1401; 14 (4) :42-57

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1233-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 4 - ( 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education