دوره 5، شماره 2 - ( 1392 )                   جلد 5 شماره 2 صفحات 22-16 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hadadi S, Amir Alavi S, Sedighinezhad A, Khoshrang H, Heidarzadeh A, Ayati Firouzabadi F. Comparison of the Teaching of Endotracheal Intubation with Flexible Fiberoptic Bronchoscope by Intubating Mannequin and Cadaver to Anesthesiology Residents. Res Med Edu 2013; 5 (2) :16-22
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-102-fa.html
حدادی سودابه، امیر علوی سیروس، صدیقی‌نژاد عباس، خوشرنگ حسین، حیدرزاده آبتین، آیتی فیروز آبادی. فریبرز. بررسی کارآیی آموزش دستیاران بیهوشی و مراقبت‌های ویژه در زمینه لوله‌گذاری داخل نای به روش فیبراپتیک بر روی مولاژ در مقایسه با کاداور. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1392; 5 (2) :16-22

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-102-fa.html


گروه آموزشی بیهوشی، مرکز تحقیقات بیهوشی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ، A_sedighinejad@yahoo.com
چکیده:   (7232 مشاهده)

  مقدمه: برونکوسکوپ فیبراپتیک قابل انعطاف‌ نقش مهمی در اداره راه هوایی به­خصوص در موارد مشکل، آسیب­های ستون مهره گردنی با ناپایداری فقرات گردنی و ارزیابی راه هوایی و تغییر لوله‌تراشه دارد، لذا آموزش آن به دستیاران رشته بیهوشی و مراقبت­های ویژه از نکات برجسته کوریکولوم آموزشی رشته بیهوشی می‌باشد. هدف از این مطالعه مقایسه دو روش آموزش برونکوسکوپی فیبراپتیک بر روی مانکن آموزشی و کاداور به منظور آموزش لوله‌گذاری با فیبراپتیک به دستیاران بود.

  روش‌ها: این مطالعه کارآزمایی تصادفی بر روی 12 نفر از دستیاران بیهوشی دانشگاه علوم پزشکی گیلان بدون تجربه قبلی از این آموزش انجام شد. پس از انجام پیش‌آزمون به روش DOPS بر روی مولاژ از کلیه دستیاران ، دستیاران به­صورت تصادفی به دو گروه آموزش بر روی مانکن آموزشی و کاداور تقسیم و سپس تحت آموزش قرار گرفتند. سپس توسط پس آزمون ارزیابی گردیدند و نتایج حاصله با نرم افزار آماری SPSS و آزمون­های Paired sample T-test و ANOVA آنالیز گردیدند.

  یافته‌ها: با استفاده از آزمون Paired sample t-test مشخص شد که میانگین نمره هر یک از حیطه‌ها قبل و بعد از آموزش در گروه مولاژ و کاداور ارتقاء یافته است (P<0.01) . اما بین دو گروه آموزش دیدگان تفاوت آماری معنی‌داری بین میانگین تغییرات نمرات قبل و بعد از آموزش دیده نشد.

  نتیجه‌گیری: مانکن آموزشی و کاداور هر دو در آموزش لوله­گذاری تراشه با FFL مفید هستند. و هر دو می­توانند به افزایش نمرات متوسط بعد از آموزش منجر شوند. بنابراین می­توان از کاداور مانند مانکن آموزشی در آموزش لوله­گذاری تراشه با FFL در مراکز دانشگاهی استفاده نمود.

واژه‌های کلیدی: آموزش، دستیاران بیهوشی، کاداور، مانکن
متن کامل [PDF 530 kb]   (2538 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1331 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بالینی

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در آموزش علوم پزشکی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Research in Medical Education

Designed & Developed by: Yektaweb