مقدمه: برونکوسکوپ فیبراپتیک قابل انعطاف نقش مهمی در اداره راه هوایی بهخصوص در موارد مشکل، آسیبهای ستون مهره گردنی با ناپایداری فقرات گردنی و ارزیابی راه هوایی و تغییر لولهتراشه دارد، لذا آموزش آن به دستیاران رشته بیهوشی و مراقبتهای ویژه از نکات برجسته کوریکولوم آموزشی رشته بیهوشی میباشد. هدف از این مطالعه مقایسه دو روش آموزش برونکوسکوپی فیبراپتیک بر روی مانکن آموزشی و کاداور به منظور آموزش لولهگذاری با فیبراپتیک به دستیاران بود.
روشها: این مطالعه کارآزمایی تصادفی بر روی 12 نفر از دستیاران بیهوشی دانشگاه علوم پزشکی گیلان بدون تجربه قبلی از این آموزش انجام شد. پس از انجام پیشآزمون به روش DOPS بر روی مولاژ از کلیه دستیاران ، دستیاران بهصورت تصادفی به دو گروه آموزش بر روی مانکن آموزشی و کاداور تقسیم و سپس تحت آموزش قرار گرفتند. سپس توسط پس آزمون ارزیابی گردیدند و نتایج حاصله با نرم افزار آماری SPSS و آزمونهای Paired sample T-test و ANOVA آنالیز گردیدند.
یافتهها: با استفاده از آزمون Paired sample t-test مشخص شد که میانگین نمره هر یک از حیطهها قبل و بعد از آموزش در گروه مولاژ و کاداور ارتقاء یافته است (P<0.01) . اما بین دو گروه آموزش دیدگان تفاوت آماری معنیداری بین میانگین تغییرات نمرات قبل و بعد از آموزش دیده نشد.
نتیجهگیری: مانکن آموزشی و کاداور هر دو در آموزش لولهگذاری تراشه با FFL مفید هستند. و هر دو میتوانند به افزایش نمرات متوسط بعد از آموزش منجر شوند. بنابراین میتوان از کاداور مانند مانکن آموزشی در آموزش لولهگذاری تراشه با FFL در مراکز دانشگاهی استفاده نمود.
| بازنشر اطلاعات | |
|
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |