دوره 12، شماره 2 - ( 1399 )                   جلد 12 شماره 2 صفحات 82-71 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pourabbas A, Amini A, Asghari Jafarabadi M. The status of accountable education in clinical education departments of Tabriz University of Medical Sciences. Res Med Edu 2020; 12 (2) :71-82
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-982-fa.html
پورعباس احمد، امینی ابوالقاسم، اصغری جعفر آبادی محمد. وضعیت آموزش پاسخگو در گروه‌های آموزشی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تبریز. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1399; 12 (2) :71-82

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-982-fa.html


مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، پژوهشکده مدیریت سلامت و ارتقاء ایمنی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران ، poorabbasa@yahoo.com
چکیده:   (2896 مشاهده)
مقدمه: پاسخگویی باعث شفافیت و تعهد در قبال مسئولیت­ ها گردیده و هر مسئولی را ملزم به بهبود ماموریت ­ها و ارتقاء سیستم جاری خواهد کرد. پاسخگویی نظام آموزش پزشکی در قبال جامعه، مسئولیتی است که مستلزم بررسی میزان تحقق اهداف دانشگاه در این زمینه می­ باشد. این طرح به بررسی میزان تحقق شاخص­ های آموزش پاسخگو در گروه­ های بالینی دانشگاه علوم پزشکی تبریز پرداخته است.
روش ها: این مطالعه توصیفی در سال 1395 بر روی سه گروه آموزش بالینی کودکان، روانپزشکی و داخلی دانشگاه علوم پزشکی تبریز (اعم از آموزش ­دهندگان و فراگیران) و در محیط­های دانشکده پزشکی، مراکز آموزشی– درمانی امام رضا (ع)، سینا و رازی و براساس ابزار سنجش آموزش پاسخگو که شامل 10 حوزه، 25 ملاک و نشانگرهای مربوط به آن­ها بود، انجام شد. داده ­ها بر مبنای مصاحبه، مشاهده و بررسی اسناد و مدارک جمع ­آوری  و با استفاده از  نرم­ افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ­ها از میانگین و برای سنجش پایایی از روش آلفای کرونباخ استفاده شد.
یافته ها: عملکرد گروه­ های آموزشی کودکان، روانپزشکی و داخلی درخصوص حوزه­ های ده گانه آموزش پاسخگو، بدین ترتیب بود که گروه کودکان (میانگین 61/45 درصد) در حد تقریباً خوب و سپس گروه روانپزشکی (میانگین 43/37 درصد) در حد متوسط و گروه آموزشی داخلی با عملکردی اندک پایین ­تر از گروه­ های روانپزشکی (میانگین 33/73 درصد) در حد متوسط قرار داشت.
نتیجه گیری: به نظر می­ رسد عملکرد متفاوت گروه­ های مورد مطالعه می ­تواند از عللی چون، چگونگی ارتباط مدیران گروه­ های آموزشی با مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی و گروه آموزش پزشکی، آگاهی از اصول و معیارهای پاسخگویی، شیوه ­های ارزیابی، ارزشیابی، علایق و درک در زمینه آموزش پاسخگو نشات گیرد.
 
واژه‌های کلیدی: آموزش، پزشکی، پاسخگو، آموزش بالینی
متن کامل [PDF 725 kb]   (1365 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (2837 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سنجش و ارزشيابي

فهرست منابع
1. Global Consensus for Social Accountability of Medical Schools (GCSA) 2010. East London, South Africa. [Accessed 2019 Apr 9] Available from:http://www healthsocialaccountability.Org
2. Ghaffari R, Taghizadieh A, Behshid M, Somi MH, Mirzazadeh A, Baradaran HR, et al. Accountability in medical education from theory to practice Tabriz 2018 statement: A step towards the implementation of this social necessity. Med J Islam Repub Iran 2020; 34 (93): 1-8.
3. Leinste S. Evaluation and assessment of social accountability in medical schools. Med Teach 2011; 33 (8): 673-6. [DOI:10.3109/0142159X.2011.590253]
4. Boelen C, Woollard B. Social accountability and accreditation: A new frontier for educational institutions. Med Educ 2009; 43: 887-894. [DOI:10.1111/j.1365-2923.2009.03413.x]
5. Zahed Moghaddam HA, Labbaf Ghasemi R, Ghoushkhanei H, Afshari R, Marouzi P. Knowledge of social accountability in medical education among faculty members at medical sciences of mashhad university. Future of Medical Education Journal 2013; 3 (3): 20-23.
6. Boelen C, Woollard B. Social accountability: The extra leap to excellence for educational institutions. Medical Teacher 2011; 33: 614-619. [DOI:10.3109/0142159X.2011.590248]
7. Entezari A, Momtazmanesh N, Khojasteh A, Einollahi B. Toward Social Accountability of Medical Education in Iran. Iranian J Publ Health 2009; 38 (S.1): 27-28.
8. Gibbs T, Mclean M. Creating equal opportunities: The social accountability of medical education. Medical Teacher 2011; 33: 620-625. [DOI:10.3109/0142159X.2011.558537]
9. Pourabbas A, Amini A, Asghari Jafarabadi M. The status of accountable education in the Surgery Department, Tabriz, Iran. Res Dev Med Educ 2019; 8(1): 31-37. [DOI:10.15171/rdme.2019.006]
10. Jalilian Hamed H, Amini A, Alizadeh M. Developing Social Accountability Indicators at Medical Schools. Research and Development in Medical Education 2015; 4 (1): 71-76. [DOI:10.15171/rdme.2015.011]
11. Muller S. Physicians for the twenty-first century: report of the project panel on the general professional education of the physician and college preparation for medicine. J Med Educ 1984; 59: 1-208. [DOI:10.1097/00001888-198411000-00001]
12. Swanson AG, Anderson MB. Educating medical students. Assessing change in medical education-the road to implementation. Academic Medicine 1993; 68 (6): S1-46. [DOI:10.1097/00001888-199306000-00014]
13. Waterman R, Kufman A. A challenge to academic health, Health of the public. Strategies for reorienting academic health centers to ward community: centers. Health of the public program 1993: Sanfrancisco. Health needs.
14. Elam CL, Wilson HD, Wilson EA, Schwartz R. Physicians for the 21st century: implications for medical practice, undergraduate preparation, and medical education. The Journal of the Kentucky Medical Association 1995; 93 (6): 247-9: 52.
15. World Health Organization (WHO). Obesity: preventing and managing the global epidemic: Geneva: WHO; 2000.
16. Jamshidi HR.[Medical education in 21st-century]. Iranian Journal of Medical Education 2000; 1 (2): 30-37. [persian]
17. Hennen B. Demonstrating social accountability in medical education. CMAJ 1997; 156 (3): 365-7.
18. Rourke J. Social accountability in theory and practice. The Annals of Family Medicine 2006; 4 (suppl 1): 45-S8. [DOI:10.1370/afm.559]
19. Callahan D. Restoring the proper goals of the healing arts. Chronicle of Higher Education 1997; 43 (33): A52.
20. Azizi F.[Medical education: mission, vision and challenges]. Tehran. Ministry of health and medical education; 2003. [persian]
21. Peck C, McCall M, McLaren B, Rotem T. Continuing medical education and continuing professional development: international comparisons. BMJ 2000; 320 (7232): 432-5. [DOI:10.1136/bmj.320.7232.432]
22. Costa A, Van Hemelryck F, Aparicio A, Gatzemeier W, Leer JW, Maillet B, et al. Continuing medical education in Europe: Towards a harmonised system. European journal of cancer. 2010; 46 (13): 2340-3. [DOI:10.1016/j.ejca.2010.05.029]
23. Mahmoudi MT,Hoseini Chaleshtari GR, Nategh AA, Taghipour H.[Effectiveness of retraining courses for physicians in the participant's point of view in these courses in Chaharmahal and Bakhtiari provic IR Iran, 2011]. Journal of Shahrekord University of Medical Sciences 2012; 14 (4): 79-87. [Persian]
24. Cantillon P, Jones R. Does continuing medical education in general practice make a difference. BMJ 1999; 318 (7193): 1276-9. [DOI:10.1136/bmj.318.7193.1276]
25. Curran VR, Hollett A, Allen M, Steeves J, Dunbar PA. Continuing Medical Education Needs Assessment of Primary Care Physicians' Knowledge Awareness of Prediabetes Care. Canadian Journal of Diabetes. 2008; 32 (4): 273-80. [DOI:10.1016/S1499-2671(08)24007-4]
26. Kazemi A, Ehsanpour S, Hassanzadeh A.[Investigating the Academic Achievement Evaluation of Specialized Theoretical Courses of Midwifery BS]. Iranian Journal of Medical Education. 2010; 9 (4): 346-355. [persian]
27. Marzano RJ. Dimensions of thinking: A framework for curriculum and instruction: ERIC; 1988.
28. Gynnild V. Quality assurance reconsidered: A case study. Quality in higher education 2007; 13 (3): 263-73. [DOI:10.1080/13538320701800167]
29. Kells HR. Self-study processes: A guide to self-evaluation in higher education: Oryx Press Phoenix; 1995.
30. Hamad B. Community‐oriented medical education: what is it. Medical education 1991; 25 (1): 16-22. [DOI:10.1111/j.1365-2923.1991.tb00021.x]
31. Peirovi H, Niyati J, Niroomanesh S, Azargashb E. What Iranian health authorities think about the integration of medical education and health services. Journal of Medical education 2001; 1 (1).12-19.
32. Murray E, Jinks V, Modell M. Community‐based medical education: feasibility and cost. Medical Education 1995; 29 (1): 66-71. [DOI:10.1111/j.1365-2923.1995.tb02804.x]
33. Pratinidhi A, Joshi JK, Bawikar SP, Javadekar SJ. Community‐based projects in rural internships: an alternative approach. Medical education. 1992; 26 (5): 368-71. [DOI:10.1111/j.1365-2923.1992.tb00188.x]

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در آموزش علوم پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb