[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 13، شماره 2 - ( 1400 ) ::
جلد 13 شماره 2 صفحات 57-47 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی ارزشیابی به روش کارپوشه و مشاهده مستقیم مهارت‌های بالینی، برگرایش دانشجویان پرستاری نسبت به تفکر انتقادی
حمید مو منی ، اعظم کرامی ، لیلا میر شکاری لیلا میر شکاری ، زهرا شهسواری ، زهرا شخمگر ، اکرم ثناگو ، اشرف صالحی*
دانشکده علوم پزشکی خمین، خمین، ایران ، Najm54@yahoo.com
چکیده:   (1716 مشاهده)
مقدمه: با توجه به اهمیت آموزش بالینی پرستاری و ارزشیابی آن و نیاز به تصمیم­ گیری­ های صحیح در مواقع بحرانی توسط دانشجو و با هدف ارتقاء سطح گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان پرستاری، محقق برآن شد تاثیر دو روش متفاوت ارزشیابی بالینی یعنی روش چک لیست مهارت­ ها و کارپوشه را برگرایش به تفکر انتقادی دانشجویان بسنجد.
روش ­ها: این پژوهش مداخل ه­ای دو گروهی با پیش آزمون و پس آزمون بر روی 32 دانشجوی سال سوم کارشناسی پرستاری دانشکده پرستاری خمین ورودی 1392 در سال 95- 1394 انجام شد. ابتدا پرسشنامه­ ی گرایش به تفکر انتقادی CTDI توسط تمام دانشجویان کلاس تکمیل و میزان گرایش به تفکر انتقادی ثبت شد. سپس دانشجویان به ­صورت تصادفی ساده به دو گروه تقسیم شده و برای یک گروه از روش ارزشیابی کارپوشه و برای گروه دیگر، روش ارزشیابی مشاهده­ی مستقیم مهارت­ ها اجرا گردید. در نهایت مجدداً پرسشنامه CTDI تکمیل و نتایج ارزیابی شد. داده­ ها با استفاده از نرم­افزار  SPSS و آمار توصیفی و آزمون t مستقل تجزیه و تحلیل شدند.
یافته­ ها: نتایج نشان داد که نمره­ ی کل گرایش به تفکر انتقادی در گروه کارپوشه قبل از اجرای روش ارزشیابی (21/25±240/97) و بعد از اجرای روش ارزشیابی(21/321±266/50) و در گروه مشاهده مستقیم مهارت ها قبل از ارزشیابی (20/85±242/17) و بعد از اجرای روش ارزشیابی (18/24±248/17) دو گروه تفاوت آماری معنی­ داری وجود دارد و در گروه ارزشیابی به روش کارپوشه این تفاوت بیشتر بود (0/001>P). در کلیه زیر گروه ­ها حقیقت­ جویی، انتقادپذیری، قدرت تجزیه و تحلیل، قدرت­  سازمان­دهی، اعتماد به نفس، جستجوگری و رشدیافتگی نیز این تفاوت معنی­ دار بود (0/001 =P).
نتیجه­ گیری: با توجه به نتایج حاصله گرایش به تفکر انتقادی در گروه ارزشیابی به روش کارپوشه افزایش معنی­ داری را نشان می­دهد. لذا پیشنهاد می­ شود از روش کارپوشه به ­عنوان روشی با قابلیت اجرایی بالا، عینی و معتبر بر تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری و همچنین در زمان پذیرش مسئولیت­ های حرفه­ ای افراد در علوم پزشکی استفاده شود.
واژه‌های کلیدی: کارپوشه، مشاهده مستقیم مهارتهای بالینی، تفکر انتقادی، دانشجویان پرستاری
متن کامل [PDF 460 kb]   (697 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (683 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سنجش و ارزشيابي
فهرست منابع
1. Duron R, Limbach B, Waugh W. Critical thinking framework for any discipline. Int J Teach Learn High Edu 2006; 17 (2): 160- 6.
2. Taheri N, Hojati H, Cheraghian B, Esmaieli T.[Critical thinking in nursing students of Abadan nursing faculty]. Journal of Dena Nursing and Midwifery Faculty 2009;3(3,4):1-8 .[Persian]
3. Moore BN, Parker R. Critical thinking: McGraw- Hill Humanities, Social Sciences; 2005.
4. Page D, Mukherjee A, Promoting Critical-Thinking Skills By Using Negotiation Exercises. Journal of Education for Business 2007; 82 (5): 251- 7. [DOI:10.3200/JOEB.82.5.251-257]
5. Baba Mohammadi H, Khalili H. Critical Thinking Skills of Nursing Students in Semnan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2004; 4 (2) :23- 31.
6. Emerson R J. Nursing education in the clinical setting . Mosby Elsevier; 2007.
7. Billings DM, Halstead SA .Teaching in nursing, a guide for faculty.2nd ed. St. Louis: Elsevier Saunders co; 2004.
8. Sorrell JM, Brown HN, Silva MC, Kohlenberg EM. Use of writing portfolios for interdisciplinary assessment of critical thinking outcomes of nursing students. Nursing Forum 199; 32(4), 12-24. [DOI:10.1111/j.1744-6198.1997.tb00971.x]
9. Crossley J, Humphris G, Jolly B. Assessing health professionals. Med Educ 2002; 36 (9): 800- 804. [DOI:10.1046/j.1365-2923.2002.01294.x]
10. Habibi H, Khaghanizade M, Mahmoodi H, Ebadi A, seyedmazhari M.[Comparison of the Effects of Modern Assessment Methods (DOPS and Mini- CEX) with traditional method on Nursing Students' Clinical Skills: A Randomized Trial]. Iranian Journal of Medical Education 2013; 13 (5): 364- 372.[Persian]
11. Grauer GF, Forrester SD, Shuman C, Sanderson MW. Comparison of student performance after lecture -based and case-based/problem-based teaching in a large group. J Vet Med Educ 2008; 35 (2): 310-7. [DOI:10.3138/jvme.35.2.310]
12. Smith- Strom H, Nortvedt MW. Evaluation of evidence- based methods used to teach nursing students tocritically appraise evidence. J Nurs Educ 2008; 47 (8): 372- 5. [DOI:10.3928/01484834-20080801-08]
13. Kariman N, Heidari T.[The Effect of Portfolio's Evaluation on Learning and Satisfaction of Midwifery Students]. Arak Medical University Journal (AMUJ) 2010; 12(4): 81- 88. [Persian]
14. Latifi M, Shaban M, Nikbakht A, Mehran A, Parsa Yekta Z. Comparison of the Effect of Clinical Evaluation by two Methods: Portfolio and Popular, on Satisfaction of Nurse Students. IJNR 2011; 6 (21): 15- 28.
15. Rajaee A.[General Processing Checklist of Shahid Rajaei Cardiovascular Training]. Tehran. Research and Treatment Center; 2012.[Persian]
16. Delaware A. [Research in Psychology and Educational Sciences]. Tehran: 1977. No 3, 143-159. . [Persian]
17. Gharib M, Rabieian M, Salsali M, Hadjizadeh E, Sabouri Kashani A, Khalkhali H. [Critical Thinking Skills and Critical Thinking Dispositions in Freshmen and Senior Students of Health Care Management]. Iranian Journal of Medical Education 2009; 9 (2): 125- 35. [Persian]
18. Kear ME, Bear M. Using Portfolio Evaluation for Program Outcome Assessment. J Nurs Educ 2007; 46 (3): 109- 14. [DOI:10.3928/01484834-20070301-04]
19. Kubiszyn T, Borich G. Educational testing and measurement: classroom application and practice 17th ed. NewJersey: John Wiley & Sons; 2003.
20. Facione PA. The California Critical Thinking Dispositions Inventory. Millbra. Calif: California Academic Press; 2009.
21. Badri Gargari R , Fathi Azar E.[Comparison of the effect of learning based on group problem solving and traditional education on critical thinking of teacher students]. Educational and Psychological Studies 2007; 2: 42- 28. [Persian]
22. Sabouri kashani A, Faal Ostadzar N, karimi moonaghi H, gharib M.[Critical Thinking Dispositions among Medical Students in Two stages: Basic Medical Sciences and Pre- Internship]. Iranian Journal of Medical Education 2013; 12 (10): 778- 785. [Persian]
23. Halpern DF. Teaching Critical Thining for Transfer Across Domains. American Psychologist. 2009; 53: 449- 455. [DOI:10.1037/0003-066X.53.4.449]
24. IP WY, Lee DT, Lee IF, Chau JP, Wootton YS, Chang AM. Disposition towards Critical Thinking: a Study of Chinese Undergraduate Nursing Students. J Adv Nurs 2000; 32 (1): 84- 90. [DOI:10.1046/j.1365-2648.2000.01417.x]
25. Tiwari A, Avery A, Lai P. Critical Thinking Disposition of Hong Kong Chinese and Australian Nursing Students. J Adv Nurs 2003; 44 (3): 298- 308. [DOI:10.1046/j.1365-2648.2003.02805.x]
26. Barkhordary M.[Comparing Critical Thinking Disposition in Baccalaureate Nursing Students at Different Grades and Its Relationship with State Anxiety]. Iranian Journal of Medical Education. 2012; 11 (7): 768- 788.[Persian]
27. Mahbobi M, Jafarian Jazi MM, Khorasani EA.[Comparative Study of Critical Thinking Skills and Critical Thinking Disposition in Veteran and Non- Veteran Students]. J Mil Med. 2013; 14 (4): 293- 298.[Persian]
28. Mc Grath JP. The relationship of critical thinking skills and critical thinking disposition of baccalaureate nursing students. J Adv Nurs 2003;43 (6): 569- 577. [DOI:10.1046/j.1365-2648.2003.02755.x]
29. Schaffer MA, Nelson P. Using Portfolio to Evaluate Achievement of population- based Public Health Nursing Competencies in Baccalaureate Nursing Students. Nursing Education Perspectives 2000; 26 (2): 104- 112.
30. Ashelman p, Dorsey- Gaines C, Glover- Dorsey G. Application of Portfolio Assessment in a Teaching and Nursing Program. Conference on Education; 1997 July 9-13; China- US; 2002.
31. Sahu SK, Soudarssanane MB, Roy G, Premrajan KC, Sarkar S. Use of portfolio-based learning and assessment in community-based field curriculum. Indian journal of community medicine: official publication of Indian Association of Preventive & Social Medicine 2008; 33(2):81. [DOI:10.4103/0970-0218.40873]
32. Yildirim K. Influenceof Portfolio Evaluation in Cooperative Learningon Student Success. J Theory and Practice in Education 2009; 5 (1): 53- 66.
33. Hekmatpou D.[Effect of Portfolio Based Evaluation on Accuracy of Clinical Evaluation of Nursing Students during Internship in Arak University of Medical Sciences, Iran]. Strides Dev Med Educ 2013; 10 (1): 60- 69.[Persian]
34. Akbari M, Mahvelati Shamsabadi R. [Direct Observation of Procedural Skills (DOPS) in Restorative Dentistry: Advantages and Disadvantages in Student's Point of View. Iranian Journal of Medical Education 2013; 13 (3): 212- 220. [Persian]
35. Bagheri M, Sadeghnezhad M, Sayyadee T, Hajiabadi F.[The Effect of Direct Observation of Procedural Skills (DOPS) Evaluation Method on Learning Clinical Skills among Emergency Medicine Students]. Iranian Journal of Medical Education 2014; 13 (12): 1073- 1081.[Persian]
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Momeni H, Kerami A, Mirshekari L, Shahsavari Z, shokhmgar Z, Sanagoo A et al . Comparing the Efficacy of Portfolio and Direct Observation of Procedural Skills (DOPS) Model, on Nursing Students Disposition Toward Critical Thinking. RME 2021; 13 (2) :47-57
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-980-fa.html

مو منی حمید، کرامی اعظم، لیلا میر شکاری لیلا میر شکاری، شهسواری زهرا، شخمگر زهرا، ثناگو اکرم و همکاران.. مقایسه اثربخشی ارزشیابی به روش کارپوشه و مشاهده مستقیم مهارت‌های بالینی، برگرایش دانشجویان پرستاری نسبت به تفکر انتقادی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1400; 13 (2) :47-57

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-980-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 2 - ( 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education