[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: بهار ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی نقش میانجی هوش معنوی در رابطه با کیفیت دوره یادگیری ترکیبی و خلاقیت از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان
بهرام رستمی ، سعیده جباری ، مهدی فتحی ، دکتر سیدزین العابدین صفوی* ، محمدرضا اروجی ، رامین کریمی
دانشگاه علوم پزشکی زنجان ، zainolabedinsafavi@gmail.com
چکیده:   (411 مشاهده)
مقدمه: امروزه یادگیری ترکیبی در کنار آموزش سنتی جایگاه ویژه­ای در دانشگاه ­های علوم پزشکی پیدا کرده است. اما تأثیرگذاری آن بر روی عواملی چون خلاقیت و هوش معنوی نیازمند بررسی بیشتر است. بنابراین مطالعه حاضر با هدف تعیین نقش میانجی هوش معنوی در رابطه باکیفیت دوره یادگیری ترکیبی و خلاقیت از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان درسال تحصیلی 98-97 انجام گرفت.
روش ­ها:  مطالعه حاضر از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری کلیه دانشجویان دکترای حرفه­ ای دانشگاه علوم پزشکی زنجان به تعداد 960 نفر بودند که از آموزش ترکیبی در سال تحصیلی 98-97 بهره­مند شدند. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان تعداد 275 نفر برآورد گردید و دانشجویان به روش تصادفی ساده وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری داده ­ها شامل پرسشنامه­ های دیدگاه از کیفیت دوره یادگیری ترکیبی گینس، خلاقیت عابدی و هوش معنوی کینگ (SISRI) بودند. جهت تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها از آزمون‌های همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه در نرم افزار SPSS و جهت تعیین نقش میانجی از روش چهار گامی بارون و کنی استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که بین دیدگاه دانشجویان از کیفیت دوره یادگیری ترکیبی با خلاقیت  (0/34=r) و هوش معنوی (0/39=r) رابطه معنی­ داری وجود دارد (0/00/1=P). همچنین بین هوش معنوی با خلاقیت (0/38=r) نیز رابطه معنی­دار وجود داشت (0/001>P). بررسی نقش میانجی هوش معنوی و مؤلفه­ های آن نیز نشان داد که این متغیر در رابطه با دیدگاه دانشجویان از کیفیت دوره یادگیری ترکیبی و خلاقیت نقش میانجی جزئی و تعدیل­ گر دارد .
نتیجه گیری: با توجه به نتایج حاصل از مطالعه، می ­توان بیان کرد که بین دیدگاه دانشجویان از کیفیت دوره یادگیری ترکیبی با خلاقیت آنان رابطه مثبت و مستقیم وجود دارد و هوش معنوی نیز توانست رابطه دو متغیر یاد شده را به­ صورت جزئی تحت تأثیر قرار دهد.
واژه‌های کلیدی: یادگیری از راه دور، خلاقیت، معنویت، دانشجویان علوم پزشکی
متن کامل [PDF 731 kb]   (111 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (43 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تکنولوژی آموزشی، یادگیری الکترونیکی،آموزش مجازی
فهرست منابع
1. Razavi A. [New topics in educational technology]. 1sted. Ahvaz: Ahwaz Shahid Chamran University Press; 2008. [Persian]
2. Clark RC, Mayer RE. E-learning and the science of Instruction. San Francisco: Jossey-BasslPfeiffer; 2011. [DOI:10.1002/9781118255971]
3. Noroozi M, Zandi F, Mosa Madani F. [Ranking of Information Technology Methods in School Teaching Learning Process]. Quarterly Journal of Educational Innovations 2009; 7 (26):9-34 [persian]
4. Teo LA. Resch measure of fostering creativity. Creativity Research2010; 22(2): 206- 218. [DOI:10.1080/10400419.2010.481534]
5. Cowley S. Encourage students to be creative.Translated by: zarei M. 1sted. Ahvaz: Resash Publication; 2011.
6. Broon S, Heydari A, Bakhtiyarpour S, Broon S.[Effect of Inventive Problem Solving on the components of creativity].Initiative and creativity in the humanities 2013; 2 (4), 55-71. [Persian]
7. Nasel DD. Spiritual Orientation in Relation to Spiritual Intelligence: A consideration of traditional Christianity and New Age/individualistic spirituality [Dissertation]. Australia: The University of South Australia; 2004.
8. Biasutti M. Assessing a Collaborative Online Environment for Music Composition. Educational Technology & Society 2015; 18 (3):49-63.
9. Banihashem K, Farokhi Tirandaz S, Shahalizadeh M, Mashhadi M. [The Effect of E-learning on Students' Creativity]. Interdisciplinary Journal of Virtual Learning in Medical Sciences 2014; 5 (4): 53-61. [Persian]
10. Rahimi H, Hasanpour R. The relationship between spiritual intelligence and creativity in students of Medical Sciences, Kashan. J Educ Ethics Nurs. 2015; 3 (2): 37-45.[Persian]
11. Ginns P, Ellis RA. Evaluating the quality of e-learning at the degree level in the student experience of blended learning. Brit J Educ Technol 2009; 40 (4):652-663. [DOI:10.1111/j.1467-8535.2008.00861.x]
12. Abedi J. A latent-Variable modeling approach to assessing reliability and validity of a creativity instrument. Creativity Research Journal 2002; 14 (2):267-276.[Persian] [DOI:10.1207/S15326934CRJ1402_12]
13. King DB. Rethinking claims of spiritual intelligence: a definition, model, & measure. . [dissertation].Ontario: Trent University;2008.
14. Maseleno A, Hardaker G, Sabani N, Suhaili N. Data on multicultural education and diagnostic information profiling: Culture, learning styles and creativity. Data Brief 2016; 18(9). 1048-1051. [DOI:10.1016/j.dib.2016.11.024]
15. Lyashenko MS, Frolova NH. LMS Projects: A Platform for Intergenerational E-Learning Collaboration. Education and Information Technologies 2014; 19(3). 495-513. [DOI:10.1007/s10639-014-9333-9]
16. Wakeford C. Evolution of E-learning Projects: A creative experience? Bioscience Education 2011; 18(1):11-16. [DOI:10.3108/beej.18.2]
17. Zolfaghari M, Negarandeh R, Ahmadi F.[The Evaluation of a Blended E-learning Program for Nursing and Midwifery Students in Tehran University of Medical Sciences]. Iranian Journal of Medical Education2010; 10(4). 398-409. [Persian]
18. Jafari S, Mollaei Z.[Mediating Role of Self-regulated Learning Strategies for Spiritual Intelligence and Academic Achievement]. Iranian Journal of Medical Education 2019; 19: 424-432. [Persian]
19. Emmons RA. Is spirituality an intelligence? Motivation, cognition, and the psychology of ultimate concern, The International Journal for the Psychology of Religion 2000; 10 (1):3-26. [DOI:10.1207/S15327582IJPR1001_2]
20. Mirzakhni P, Delavar A, Makvandi B. The Relationship between Personality and Spiritual Intelligence among Members of Young Researchers and Elite Club, Islamic Azad University.Innovation and Creativity in Human Science 2014; 4(1): 129-158. [Persian]
21. Wandler JB, Imbriale WJ. Promoting undergraduate student self-regulation in online learning environments. Online Learning 2017; 21 (2): n2. [DOI:10.24059/olj.v21i2.881]
22. Kassab SE, Al-Shafei AI, Salem AH, Otoom S. Relationships between the qualities of blended learning experience, self-regulated learning, and academic achievement of medical students: a path analysis. Advances in Medical Education and Practice 2015; 6: 27-34. [DOI:10.2147/AMEP.S75830]
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print



برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education