مقدمه: آموزش بالینی، بخش عظیمی از آموزش عملی دانشجویان محسوب می شود . برای ارتقاء آموزش بالینی ، باید سعی نمود که دانشجویان را از یادگیری طوطی وار دور کرده و به سوی ایجاد تفکر انتقادی ، حل مسئله و ساخت مفهوم سوق داد. با توجه به اینکه یکی از استراتژی هایی که سبب ارتقاء تفکر انتقادی و حل مسئله می شود ، استفاده از نقشه های مفهومی است . لذا پژوهشگران بر آن شدند که به بررسی کاربرد نقشه های مفهومی در آموزش بالینی دانشجویان بپردازند .
محتوا: مفاهیم ، ارتباطات بین مفاهیم ، سلسله مراتب ، ارتباطات فرعی و مثالها ترکیبات یک نقشه مفهومی هستند . نقشه مفهومی ابزار مفیدی است که سببب یادگیری معنی دار می گردد. هدف از یادگیری به روش نقشه کشی مفاهیم ، توانا کردن فراگیران به تکمیل دانش فراموش شده ، روشن ساختن دانش موجود ، درک ارتباطات و ارتقاء تفکر انتقادی است .
نتیجه گیری : مدرسین حرف پزشکی با چالش های متعددی در راستای ارتقاء و ارزشیابی تفکر انتقادی در دانشجویان مواجه هستند ، لذا به ناچار نیازمند استراتژی های مختلف آموزشی نظیر نقشه کشی مفهومی می باشند که به منظور اجرای آن در بالین و تسهیل یادگیری تحقیق وتفحص بیشتر در این خصوص ضروری است .
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |