XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Reza Masouleh S, Chehrzad M M, Yaghoobi Y. Comparing the Effects of Two Teaching Models, Teacher Centered and Student Centered, on Nursing Students' practical learning . Res Med Edu 2007;
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-89-fa.html
رضا ماسوله شادمان، چهرزاد مینو میترا، یعقوبی یاسمن. مقایسه تأثیر دو الگوی آموزشی معلم مدار و فرد مدار بر میزان یادگیری مهارتهای دانشجویان پرستاری. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1386;

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-89-fa.html


دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی رشت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان ، mcherzad @ yahoo.com
چکیده:   (12342 مشاهده)

  مقدمه: الگوهای آموزشی ابزاری برای یادگیری بوده که ضمن کمک به یادگیری فراگیران در کسب اطلاعات، نظریات، مهارتها، ارزش ها و شیوه های تفکر، بر توان آنان در حصول به هدفهای معین و متفاوت می افزاید. افزایش توانایی یادگیری یکی از مقاصد اساسی این الگوها محسوب می شود.

  روش ها : این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی است که با هدف مقایسه تأثیردوالگوی آموزشی معلم مدار (نمایش عملی) و فردمدار (شبیه سازی رایانه ای ) بر میزان یادگیری مهارتهای دانشجویان پرستاری در مورد نحوه انجام احیاء نوزاد در سال 1382 در دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی رشت انجام شده است. نمونه های این پژوهش را 31 نفر از دانشجویان ترم سوم پرستاری تشکیل می د ادند که به صورت سرشماری از جامعه پژوهش انتخاب شده بودند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسش نامه مشخصات دموگرافیک و چک لیست مشاهده در مورد نحوه انجام احیاء نوزاد بود. ابتدا پیش آزمو ن در مورد نحوه انجام احیاء نوزاد از کلیه دانشجویان به عمل آمد، سپس دانشجویان به طور تصادفی به دو گروه آزمون (روش شبیه سازی رایانه ای )در اتاق رایانه و شاهد(نمایش عملی) دراتاق پراتیک فن پرستاری تقسیم شد ه و تحت آموزش در مورد نحوه انجام احیاء نوزاد توسط یک فرد با محتوای آموزشی واحد قرار گرفتند. برای هر دو گروه امکانات لازم برای انجام تمرین عملی فراهم گردید . دوهفته بعد آزمون نهایی به صورت ایستگاهی از هر دو گروه و در یک روز در مورد رویه فوق به عمل آمد .

  یافته ها : یافته ها نشان داد که هردو گروه از نظر مشخصات دموگرافیک (جنس ، سن ، معدل ترم قبل ،معدل دیپلم ومیزان علاقه به رشته تحصیلی) بر اساس آزمون آماری کای دو تفاوت معنی داری نداشتند. بین میانگین عملکرد واحدهای مورد پژوهش قبل و بعد از آموزش به روش نمایش عملی براساس آزمون تی زوج اختلاف معنی دار آماری مشاهده شد (0 0 5/0 P< ) و نیز بین میانگین عملکرد واحدهای مورد پژوهش قبل و بعد از آموزش به روش شبیه سازی رایانه ای براساس آزمون تی زوج اختلاف معنی دار آماری مشاهده شد (0 0 5/0 P< ) ، اما در مقایسه تأثیر آموزش در دو گروه با استفاده از دو روش آموزشی نمایش عملی و شبیه سازی رایانه ای ، براساس آزمون تی اختلاف معنی دار آماری مشاهده نشد ، یعنی تأثیر آموزش به دو روش فوق بر یادگیری فراگیران یکسان بوده است .

  نتیجه گیری : همانطورکه ذکرشد تاثیرآموزش به دوروش فوق بریادگیری فراگیران یکسان بوده است ، اما با توجه به اختصاص اکثریت زمان کلاس به فعالیت دانشجو در روش شبیه سازی رایانه ای ، کاهش مدت زمان آموزش و کاهش هزینه در استفاده از این روش و رضایت بیشتر فراگیران ، می توان گفت استفاده از این روش می تواند در آموزش ویادگیری مهارتهای پرستاری موثر باشد و سبب ارتقاء کیفیت آموزش در این رشته گردد . البته ذکر این نکته ضروری است که در این روش جنبه های عاطفی آموزش مستقیم درنظر گرفته نمی شود .

متن کامل [PDF 189 kb]   (5857 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در آموزش علوم پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb